2026-08-13, 19:20
Medlem
GlassBilsGlasss avatar
Blivit nekat väldigt många jobb där rekryterarna och kund velat suga min kuk för min kompetens och erfarenhet samt referenser men pga min ringa narkotikadom på 1g weed måste de gå vidare med andra, och då ska vi inte ens prata om alla gånger jag blivit nekad rakt av i början av processen.

Sverige är ett mycket sjukt land, men fördelen är att jag vidgade mina vyer och nu jobbar för ett internationellt företag i ett annat land, hemifrån-flexibilitet, som dessutom betalar mycket bättre och har en skönare företagskultur, så det löste sig i slutändan. Dessutom är det en gåva från gud att inte behöva arbeta med svenskar av olika anledningar.

Glöm Sverige och svensk arbetsmarknad. Har du ovanpå det betalningsanmärkning samt inget körkort är det verkligen overkligt svårt. Satsa på utländska bug bounty-program, där betyder resultat precis allting och du kan vara fristående utan beroende till en svensk horungemarknad.

Citat:
Ursprungligen postat av figeg
Här görs en helhetsbedömning i en säkerhetsprövningsintervju. Det som SÄPO och säkerhetsskyddschefer väger tyngst är ärlighet, pålitlighet och sårbarhet för utpressning. Att mörka en prick är en direkt diskvalificering. Att öppet berätta om ett engångsmisstag under spritpåverkan, ta fullt ansvar och visa att det ledde till en permanent livsstilsförändring (helnykterhet) visar tvärtom på hög mognad och självinsikt.
Nej, det existerar inga såna förmildrande omständigheter om du ens kommer i närheten av riktig erfarenhet av dessa saker. Eller vänta glöm vad jag sa, SÄPO och det inavlade kompisgänget mfl förlåter naturligtvis systematiska livsstilsalkoholister som varje dag brölar om fotboll, SVT, systembolaget och "ryssjäveln". SÄPO och liknande svenska arbetsgivare ser det endast som charmigt om du tillhör den klassiska kulturkretsen "systembolagssvensk" där du regelbundet lägger upp bilder på instagram "en bira med boysen" eller ifall man erkänt att man slog sönder en busskur på fyllan.

Ifall du nämner att du har värderingar som går emot HBTQ eller rysshetsen eller föredrar att vara för dig själv på helgen tillsammans med en lätt narkotikadom för 1gram cannabis i bagaget får du noll chans, speciellt när det finns kvinnor och invandrare att kvotera in. Du räknas som "högerextrem" "risk".

Rekommenderar varmt att absolut inte vara ärlig med SÄPO om du inte allt du har att berätta är om hur mycket du gillar att gå på krogen och hångla med luder på fyllan. Hela svenska akademikersektorn deltar i saker som nollning och alkoholism där det anses charmigt och förlåtande att spy alkohol på föreläsningar och vingla runt på stan som en hemlös gris. På dessa företag pratar alla antingen om deras segelbåtsresor eller senaste fyllan eller vilket fotbollslag som vann.

Sedan har vi självklart prettobögarna inom svensk medel och överklass som konstant sitter på uteserveringar och smuttar sina fula viner medans de känner sig förnäma. Skulle de veta att du åkt fast för 1g cannabis blir du betraktad som högerextrem incel i en mammas källare och blir rekommenderad att lägga in dig på psyket för hur sjuk i huvudet du är som dessutom troligen är en rysk spion. Dessa personer har ibland tattueringar och självklart om du som kristen man avstår från dessa degenererande saker anses du vara en risk.

Systembolaget, krogen och uteserveringar = svenska guden. Gillar du att läsa böcker, diskutera alternativa perspektiv, experimentera med andra kulturer på riktigt..? Nja.. "Vi har gått vidare med andra sökanden." Sjukaste jag nånsin upplevt i mitt liv var hur svenskarna betedde sig i grundskolan och sedan som akademiker. Det är Sveriges elit vi pratar om, samtliga utan undantag beter sig som vidriga grisar på fyllan och sedan är de helt annorlunda på dagtid medans de sitter i sina Ralph Lauran-skjortor och kammar sitt fina hår bakåt medans de tänker hur fotogenetiska de ser ut...

Den svenska akademikerkulturen handlar endast om fylla, alkohol och totalt skamlöst grisande, det är overkligt det som pågår i svenska studentstäder. De utländska studenterna som besöker Sverige för de trodde det var ett högre stående folk med avancerade studier får snabbt veta att det egentligen handlar om tatuerade alkoholister som är helt förlorade i synd och skamliga beteenden, de tappar hakan konstant.

TS, glöm allt vad denna användare figeg har att berätta. Du måste låtsas vara alkoholismsvensk som snurrat kuken på fyllan som Anders Borg eller dylikt att du hamna i slagsmål på en kräftskiva i Skärgården annars är det hejdå.

Citat:
Ursprungligen postat av misterenn
Apropå dessa bakgrundskontroller som företag gör med externa leverantörer; hur lång tid tillbaka ser de domar?

Jag frågar för att jag har en dom i Lexbase som inte syns, blev dömd runt 2010-2013.

Någon som vet?
Det finns inga integritetsregler i Sverige, all information är läckt, alla vet allting, det är bara ett rent lotteri ungefär som B i tuttle eller buttle. Speciellt om vi pratar känsliga tjänster där du får sparken mitt på dagen om du uttrycker åsikt i lunchrummet att du inte vill dö i kriget mot Vladimir Putin eller att HBTQ är någonting samhällshotande. Svenska arbetsplatser, svenska arbetsmarknader och svenska företagskulturer är genomvidriga just på grund av att svenskarna är väldigt komplicerade och jobbiga människor att arbeta med. Dessutom är fittorna till dina kollegor megagolare som alltid tjallar, skvallrar, anger och viskar och smusslar och vänsterprasslar på fyllan och beter sig helt annorlunda med alkohol i kroppen än den patetiska fegis de är helt nyktra..

Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Verkligen inte, du är naiv. Jag har haft flertalet säkerhetsklassade jobb med flera prickar. Du tror du lite för väl gott om systemet - Som inte alls fungerar.

OT: Bara kör, låg risk.
Ja precis låt mig gissa, du urinerade offentligt på fyllan och hade sex med en halvt medvetslös svensk gris precis som alla svenska akademiker eller körde för fort på väg till systembolaget sen säger du att det går bra att vara straffad för narkotika till säkerhetsklassade jobb? Ni svenskar är väldigt sjuka alkoholister som endast förlåter saker som skett inom typisk svensk alkoholkulturlivsstil och detta kan du knappast förneka, om vi inte pratar om bug bounty hunters, fast inte ens där får du uttrycka neutrala värderingar utan det är all in "heja regnbågsflagga och ukraina" även där, jag har blivit utesluten från flera IT-säkerhetsevent bara pga nån svensk golbög viskade i nåns öra vad jag sagt som jag betraktar som fullständigt normalt. Du får lämna på direkten och är inte välkommen tillbaka, de minns dig.
Senast redigerad av GlassBilsGlass 2026-08-13 kl. 20:07.
Citera
2026-08-13, 19:28
Medlem
Apropå dessa bakgrundskontroller som företag gör med externa leverantörer; hur lång tid tillbaka ser de domar?

Jag frågar för att jag har en dom som inte syns i Lexbase, blev dömd runt 2010-2013.

Någon som vet?
Senast redigerad av misterenn 2026-08-13 kl. 19:41.
Citera
2026-08-13, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är nog kört tyvärr, du får söka något utan säkerhetsklassning till pricken försvinner!

Verkligen inte, du är naiv. Jag har haft flertalet säkerhetsklassade jobb med flera prickar. Du tror du lite för väl gott om systemet - Som inte alls fungerar.

OT: Bara kör, låg risk.
Citera
2026-08-13, 20:10
Medlem
Citat:
Det är nog kört tyvärr, du får söka något utan säkerhetsklassning till pricken försvinner!

En prick försvinner aldrig. Det är ju det som är det jävliga. Dessa bakgrundskontroller ser ju allt även det som gallrats från polisens belastningsregister, kanske åtminstone till en viss tid bakåt?

Om jag kollar på mig i Lexbase är det en dom jag har som inte syns.

Är det ifrån Lexbase dessa företag hämtar sin information ifrån eller finns det andra databaser?
Citera
2026-08-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Skulle vilja påstå att du är körd på hela arbetsmarknaden om du inte har extremt flyt med något litet nystartat företag. Oftast så räcker det med att du finns i belastningsregistret för att bli automatiskt utsållad direkt. FYI företag använder andra tjänster och där försvinner sådant här aldrig. Anledning till att företaget kräver utdrag från belastningsregister är mest formalia och finns säkert något lagstöd i att de måste be dig själv godkänna och ta med sådant. Knark, stöld och liknande är big NONO's.

Detta är skitsnack, vet en som är dömd för ringa narkotika och skadegörelse men han jobbar inom IT-säkerhetbranschen.
Citera
2026-08-13, 23:58
Avslutad
Citat:
Du har inget arbete så ljug inte!

Tråkigt när dina socialdemokratiska lögner blir motbevisade? Alla är inte bidragstagare som du.
Citera
2026-08-14, 00:24
Medlem
GlassBilsGlasss avatar
Citat:
Du har inget arbete så ljug inte!
Han snodde en Sofiero från systembolaget, slog en tjockis på fyllan, åkte fast för fortkörning och hade sex med en medvetslös tonåring på midsommar, sen leker han cool på forum att han har flera prickar och minsann ändå lyckats fixa jobb inom säkerhetsklassade jobb på svenska företag och myndigheter där allihopa är precis som han, tatuerade alkoholister som lever för alkoholen, hedonism, fotbollen och netflix.

Frågar du han om Ryssland säger han att "vadå det finns väl inte ens toaletter där?"

... Sen promenerar han i regnbågsparaden och knyter näven i fickan om sina mörkare tankar. Fast ibland kanske han känner sig modig och vågar säga han rösta på SD (som egentligen handlar om att företräda Israels intressen)... På hans fritid gillar han att titta på tv, spela WoW och kolla Billy och Leif på youtube. Hans fru röstar moderaterna och de har ofta trevliga bjudningar där man sjunger snapsvisor och sätter på sig konstiga hattar med kräftor på, sen blir det en tur med segelbåten och hopp i plurret. Jättekontroversiellt och superkriminellt, verkligen. 😂 SÄPO och svenska myndigheter är verkligen toleranta mot avvikande karaktärer, personligheter och obekväma brottslighetsdomar, han är verkligen ett bevis på det!! 🤣 🤣
Senast redigerad av GlassBilsGlass 2026-08-14 kl. 00:33.
Citera
2026-08-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker

Har någon koll?

1. Har du IT/dator intresse sedan innan? Byggt speldator är en bra grund faktiskt. Har du ens installerat windows/linux och försökt modda lite? Satt upp 2-3 VM och labbat lite med linux eller AD/Windows Server? AWS/Azure? Lätt kodning?

Betänk det som står här:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1v46dnw/erika_har_s%C3%B6kt_40_itjobb_varf%C3%B6r_vill_ing en/oz8km3j/

Citat:
Jag har arbetat inom IT i över elva år och är i dag senior utvecklare och IT-arkitekt. Hade min chef frågat om någon med två års YH och enbart tidigare erfarenhet som kock, dykinstruktör och massageterapeut var lämplig som IT-säkerhetsgeneralist hade mitt svar varit nej. Inte för att personen är dum eller för att utbildningen är värdelös, utan för att det saknas erfarenhet av hur systemen faktiskt byggs, drivs och går sönder.

Samma sak gäller många roller som ska styra det tekniska arbetet. IT-arkitekt, säkerhetsarkitekt, teknisk projektledare, produktägare, kravanalytiker och delar av compliance. Jag vill helst att de personerna först har gjort några år som utvecklare, testare, IT-tekniker, drifttekniker eller systemadministratör.

Man behöver sina tre till fem år i skyttegravarna för att förstå vad som faktiskt är möjligt, vad som är dyrt, vad som är riskfyllt och varför en till synes enkel förändring kan slå sönder fem andra saker.

IT är inget du bara hoppar in i, även om YH utbildningarna vill få det till det. Du komer få börja som support om du är okej med det.

Som svar på din fråga:

Bolag köper in tjänster från andra bolag idag som gör bakgrundskontroller där rättsprocesser ingår, och borde absolut göra detta för en IT-säkerhetstjänst.

Men du kan ha tur och hitta ett mindre bolag som inte gör detta, men blir svårt om du vill jobba för större bolag.

Urval av bolag:

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/personuppgifter-som-ror-lagovertradelser/organisationer-som-har-tillstand-att-behandla-personuppgifter-om-lagovertradelser/

Citat:
Ursprungligen postat av GlassBilsGlass
.

Du säger att du har det så bra, så skriver du en hel bok på FB om hur dåligt Sverige är. 🤣

Surt sa räven om vinbären!

Och ditt SD raljerande, och raljerande mot vanligt Svensson-liv, men lite väl specifikt, har du någon i åtanke?

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag har sett gång på gång hur man inte anställde kompetenta individer, och sedan anställt inkompetenta som man sedan gett sparken, enbart för att de hade rätt efternamn eller ingen prick.
Sverige i ett nötskal.

Fast du missar att detta är bra för oss som har rätt efternamn, är kompetenta och har skött oss. Efter några års erfarenhet är lönen bra och man slipper fel personer om man säger så.

Något ska vi väl få för allt slit eller? Annars faller ju samhället sönder om alla bara kan missköta sig utan konsekvens. Då kan ju alla bara sitta och droga hela dagarna.
Senast redigerad av unitrequired-001 2026-08-14 kl. 01:14.
Citera
2026-08-14, 01:24
Medlem
GlassBilsGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001

Du säger att du har det så bra, så skriver du en hel bok på FB om hur dåligt Sverige är. 🤣

Surt sa räven om vinbären!

Och ditt SD raljerande, och raljerande mot vanligt Svensson-liv, men lite väl specifikt, har du någon i åtanke?
Surt sa räven om vinbären? Vet inte vad det betyder, är det nåt slags svenskt ordspråk för total massinvandring, regnbågsflagga, systembolagskultur och överfallsvåldtäkter mot ens dotter på väg till svenska skolan? Sverige är en brunsvart skithåla med korkade blonda zog-bots. Världen är väldigt vacker men Sverige eller svenska företag är ingen plats man spenderar mer än en övernattning på.

Allting med Sverige är dock inte dåligt och nu pratar jag framförallt om de vackra svenska blondinerna med de blåa vackra ögonen, men ärligt de duger att titta på en kort stund, resten är mediokert på sin höjd, vad är värt att försvara egentligen? Din fula sommarstuga med rödvita knutar och p3 på radion? Ja, en gång i tiden absolut, ni gick från Abba till Allahs polisstat och du leker som att jobba och leva i Sverige är nåt attraktivt för en som blir efterfrågad för sin kompetens på flera kontinenter.

Så på tal om vem som lever i verkligheten eller vem som lever i förneksel. Ha så kul med dina tågförseningar, växelfel och signalfel mitt i vintern medans du är omringad av svartingar... men hallå, "i Ryssland har de ju inte ens toaletter sådeså", där fick jag minnsann!

Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001
Något ska vi väl få för allt slit eller? Annars faller ju samhället sönder om alla bara kan missköta sig utan konsekvens. Då kan ju alla bara sitta och droga hela dagarna.
Precis, överfallsvåldtäkter, systembolagsbira, tågförseningar, massinvandring och prideflaggor, vad mer kan man önska sig?

SURT SA RÄVEN FRÅN MALDIVERNA HAHHHAHA
Senast redigerad av GlassBilsGlass 2026-08-14 kl. 01:31.
Citera
2026-08-14, 01:31
Avstängd
StoreSvartes avatar
Du är körd hur som helst. Ingen kommer anställa en IT-säkerhetstekniker utan praktisk erfarenhet. Med praktisk erfarenhet menar jag att du lärt dig programmera själv för 20 år sedan och du använder Arch och emacs och du gillar att prata om skiten också.

En YH-utbildning lär dig absolut ingenting. Du har slösat bort din tid.
Citera
2026-08-14, 01:49
Medlem
Jag blev klar med min utbildning inom IT-säkerhet för ca 2m sedan. Fick interljuv och gick vidare hos kommunen it support / helpdesk. Tänkte det var enkelt en bra väg in. Efter 2 interljuver och visat utdrag ur register så kunde dom inte anställa mig pga prick det är inga stora grejer. Men branschen är hård!
Citera
2026-08-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?
Efter 5 år försvinner det ur registret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in