2026-08-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Efter 5 år försvinner det ur registret

Det försvinner från polisens belastningsregister efter 5 år, det stämmer. Men i privat sektor anlitar man externa leverantörer som kollar mot databaser där domar ALDRIG gallras.

Vilket betyder att hans dom ALLTID kommer synas. Och det kommer onekligen ställa till det vid rekryteringar för honom.
Citera
2026-08-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterenn
Det försvinner från polisens belastningsregister efter 5 år, det stämmer. Men i privat sektor anlitar man externa leverantörer som kollar mot databaser där domar ALDRIG gallras.

Vilket betyder att hans dom ALLTID kommer synas. Och det kommer onekligen ställa till det vid rekryteringar för honom.
Aha, visste inte detta! Bra info.
Citera
2026-08-14, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001
1. Har du IT/dator intresse sedan innan? Byggt speldator är en bra grund faktiskt. Har du ens installerat windows/linux och försökt modda lite? Satt upp 2-3 VM och labbat lite med linux eller AD/Windows Server? AWS/Azure? Lätt kodning?

Betänk det som står här:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1v46dnw/erika_har_s%C3%B6kt_40_itjobb_varf%C3%B6r_vill_ing en/oz8km3j/

IT är inget du bara hoppar in i, även om YH utbildningarna vill få det till det. Du komer få börja som support om du är okej med det.

Som svar på din fråga:

Bolag köper in tjänster från andra bolag idag som gör bakgrundskontroller där rättsprocesser ingår, och borde absolut göra detta för en IT-säkerhetstjänst.

Men du kan ha tur och hitta ett mindre bolag som inte gör detta, men blir svårt om du vill jobba för större bolag.

Urval av bolag:

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/personuppgifter-som-ror-lagovertradelser/organisationer-som-har-tillstand-att-behandla-personuppgifter-om-lagovertradelser/

Du säger att du har det så bra, så skriver du en hel bok på FB om hur dåligt Sverige är. 🤣

Surt sa räven om vinbären!

Och ditt SD raljerande, och raljerande mot vanligt Svensson-liv, men lite väl specifikt, har du någon i åtanke?

Fast du missar att detta är bra för oss som har rätt efternamn, är kompetenta och har skött oss. Efter några års erfarenhet är lönen bra och man slipper fel personer om man säger så.

Något ska vi väl få för allt slit eller? Annars faller ju samhället sönder om alla bara kan missköta sig utan konsekvens. Då kan ju alla bara sitta och droga hela dagarna.

Fast du missar det jag skrev. Istället anställer man inkompetenta svenssons som är både omogna, okvalificerade och därmed säkerhetsrisker.
"fel personer", för att alla med ett annat efternamn är fel personer?
Vet du hur många "etniska svenskar" som åkt dit för grova tjänstefel? ....
Citera
2026-08-14, 20:08
Medlem
helt kört är det inte.

Jag har en dom på mig, dataintrång.

Jag jobbar med IT drift, dvs har hela "Nycklarna" till hela IT miljön, rubbet. högsta behörigheterna etc etc. Så helt kört är det inte. Jag har däremot aktivt tackat nej till alla arbetsplatser som velat anställa mig som säger att dom bara behöver en bakgrundskontroll. Det har sugit enormt för vissa arbetsplatser har varit riktigt bra. Men jag har trots dom landat 2 jobb inom området som inte har gjort någon kontroll alls. Så det går.

Nu är pricken borta ur polisens register men ja.. lexbase å allt den är skiten finns ju kvar....
Citera
2026-08-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterenn

Det är vidrigt och borde vara olagligt, dom gallras ju från polisens belastningsregister av en anledning. Människor måste ju kunna få en chans att gå vidare över sina tidigare misstag. Jag tror inte en evig bestraffning för småsaker är lönsamt för samhället någonstans.
Senast redigerad av Potatis6001 2026-08-14 kl. 21:00.
Citera
2026-08-14, 23:07
Medlem
Hur långt ett rep?
Det är upp till varje unik tjänst.
Men det generella svaret är:
Myndigheter - Nej
Banker och finansbolag/fintech -nej
Bolag med uppdrag för myndigheter -nej
Konsultbolag - nej.

Sen tror jag att ditt problem kommer inte bli företaget utan rekryteringsfirmorna.
Företag kan ibland låter dig förklara vad som hänt.
Rekryteringsfirnorna ser bara en dom på mr koll och liknade och sorterar bort dig på en gång.

En annan nackdel för dig är att du gjorde det under förmodan "stor påverkan" av alkohol.
Blev du lob:ad också när polisen tog dig?

Så här står det på Nackademins hemsida om utbildningen till it-säkerhetstekniner
Citat:
Säkerhetsklassning

Vid LIA och anställning inom IT-säkerhetsområdet gör företaget/organisationen vanligen kontroll gentemot polisens register. Detta gäller främst belastningsregister men även ibland misstankeregistret. Bredare kontroller förekommer också när det gäller exempelvis myndigheter. Inom finans görs också UC-kontroll.
Om de skriver det redan på utbildningshemsidan tyder det troligen på att de haft "många" elever som inte ens kan genomföra sin praktik på grund av att de har prickar.
Senast redigerad av dazzy 2026-08-14 kl. 23:14.
Citera
2026-08-18, 22:20
Medlem
mickehollebecks avatar
Jag var faktiskt i kontakt med utbildningsledaren hos dem och enligt henne har de flesta företag överseende med mindre förseelser givet att man är öppen och ärlig och att detta var en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hur långt ett rep?
Det är upp till varje unik tjänst.
Men det generella svaret är:
Myndigheter - Nej
Banker och finansbolag/fintech -nej
Bolag med uppdrag för myndigheter -nej
Konsultbolag - nej.

Sen tror jag att ditt problem kommer inte bli företaget utan rekryteringsfirmorna.
Företag kan ibland låter dig förklara vad som hänt.
Rekryteringsfirnorna ser bara en dom på mr koll och liknade och sorterar bort dig på en gång.

En annan nackdel för dig är att du gjorde det under förmodan "stor påverkan" av alkohol.
Blev du lob:ad också när polisen tog dig?

Så här står det på Nackademins hemsida om utbildningen till it-säkerhetstekniner

Om de skriver det redan på utbildningshemsidan tyder det troligen på att de haft "många" elever som inte ens kan genomföra sin praktik på grund av att de har prickar.
Citera
2026-08-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Jag var faktiskt i kontakt med utbildningsledaren hos dem och enligt henne har de flesta företag överseende med mindre förseelser givet att man är öppen och ärlig och att detta var en sådan.

Beror ju helt på vilket område, jag vet att under min utbildning flera utav min klasskompisar fick genomgå Säpo för LIA, jag var öppen med mina prickar själv och hade hur svårt som helst hitta LIA.
Citera
2026-08-19, 20:53
Medlem
mickehollebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Beror ju helt på vilket område, jag vet att under min utbildning flera utav min klasskompisar fick genomgå Säpo för LIA, jag var öppen med mina prickar själv och hade hur svårt som helst hitta LIA.

Vad hade du för prickar och löste det sig?
Citera
2026-08-20, 13:12
Medlem
Citat:
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?

Tror tyvärr det blir väldigt svårt för dig med tanke på pricken i belastningsregistret. IT-säkerhet runt banker är t om på inkomstnivå, dvs du ska ha en redovisad inkomst om minst 300 000 tkr per år och inga betalningsanmärkningar förutom ett prickfritt register.
Citera
2026-08-21, 15:27
Medlem
neomunaas avatar
Vad jag hört ska tex ringa narkotikabrott inte innerbära några hinder för en vidare säkerhetsprövning. Det var mer om man har kopplingar till Kina eller Ryssland det som skulle kunna förhindra. Jag tror inte ringa stöld lär ställa till det, men klart du kommer få problem att få in foten hos vissa. Vidare om det är gallrat eller inte har nog bara betydelse beroende på vilken sektor du söker jobb hos.
Senast redigerad av neomunaa 2026-08-21 kl. 15:29.
Citera
2026-08-21, 22:13
Medlem
Citat:
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?
Skulle nog vilja säga att väldigt få IT arbetsgivare kollar straffregistret.
Däremot om man jobbar som konsult och har vissa större kunder med sammhällsansvar så lär det krävas en säkerhetsprövning för att få jobba med kunden och då kommer den fallera pga detta och man får inte arbeta med kunden,,, om arbetsgivaren då kommer på att dem inte vill ha kvar en beror nog på diverse saker, och är väldigt olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in