2026-08-13, 14:57
Medlem
mickehollebecks avatar
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?
Citera
2026-08-13, 15:06
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det varierar nog hur noga arbetsgivare är med att kontrollera straff registret.

Vid just jobb inom it säkerhet bör de förstås vara mer noggranna.

Varför söker du helt enkelt inte andra it jobb? Där du visar att du just nu slutat vara en tjuv?

Ganska märkligt att från att vara en tjuv, direkt söka sig till jobb inom it säkerhet. Det är ju precis vad en tjuv skulle göra...
Citera
2026-08-13, 15:08
Medlem
mickehollebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det varierar nog hur noga arbetsgivare är med att kontrollera straff registret.

Vid just jobb inom it säkerhet bör de förstås vara mer noggranna.

Varför söker du helt enkelt inte andra it jobb? Där du visar att du just nu slutat vara en tjuv?

Ganska märkligt att från att vara en tjuv, direkt söka sig till jobb inom it säkerhet. Det är ju precis vad en tjuv skulle göra...

Du har så klart flera goda poänger. Det blir nog att söka sig till något annat.
Citera
2026-08-13, 17:03
Medlem
isgetens avatar
Skulle vilja påstå att du är körd på hela arbetsmarknaden om du inte har extremt flyt med något litet nystartat företag. Oftast så räcker det med att du finns i belastningsregistret för att bli automatiskt utsållad direkt. FYI företag använder andra tjänster och där försvinner sådant här aldrig. Anledning till att företaget kräver utdrag från belastningsregister är mest formalia och finns säkert något lagstöd i att de måste be dig själv godkänna och ta med sådant. Knark, stöld och liknande är big NONO's.
Citera
2026-08-13, 17:06
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Det är nog kört tyvärr, du får söka något utan säkerhetsklassning till pricken försvinner!
Citera
2026-08-13, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?

Inte för att få dig att må sämre men säkerhetstekniker? Ja, du. Förvänta dig säkerhetsklassnings-krav också. Nu har EU-domstolen gått emot krimfup och lexbase etc och sagt att Sverige bryter mot GDPR.
Men svenska lagar har fortfarande inte anpassat sig.

Jag kan också säga till dig om att arbetsgivare skiter fullständigt kring hur du återanpassat dig.
De bryr sig bara om vad ser bra ut mot kund och om du är en framtida risk.
Vilket är också varför arbetsgivare nuförtiden diskriminerar folk med fel efternamn, hellre en svensson alltså. Så kan de senare hävda - även om svensson gör fel, att "jag anställde ju en svensson, svenssons är ju riskfria".
Senast redigerad av BlackRockInc 2026-08-13 kl. 17:35.
Citera
2026-08-13, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är nog kört tyvärr, du får söka något utan säkerhetsklassning till pricken försvinner!

Jag vet flera dömda som suttit på säkerhetsklassade tjänster.
Med det sagt, den här killen kommer direkt från skolan med prick, det kommer inte vara attraktivt.
Citera
2026-08-13, 17:38
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag vet flera dömda som suttit på säkerhetsklassade tjänster.
Med det sagt, den här killen kommer direkt från skolan med prick, det kommer inte vara attraktivt.

Just det och brottet har tydligen hänt i närtid så det kan bli tufft!
Citera
2026-08-13, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Just det och brottet har tydligen hänt i närtid så det kan bli tufft!

Personligen hade jag inte brytt mig.
MEN, jag har suttit med i flera rekryteringsprocesser, HR saliverar när någon är dömd.
Du vet det där sura vita man kan hitta runt en hunds mun?
Det blir ett "TITTA PÅ MIG TITTA PÅ MIG"-moment där de ska visa hur hårt de kan gå mot en dömd som företaget vill anställa för att sålla bort individen och visa hur mycket HR "behövs".

Att inte tala om bemanningsbolagen som SKRYTER om hur de ska hitta RÄTT anställd med femtioelva olika bakgrundskontroller, till en tjänst som betalar 22tkr/mån.

Jag har sett gång på gång hur man inte anställde kompetenta individer, och sedan anställt inkompetenta som man sedan gett sparken, enbart för att de hade rätt efternamn eller ingen prick.
Sverige i ett nötskal.
Citera
2026-08-13, 17:55
Medlem
De kommer inte begära utdrag ur ditt register . Utan istället vända sig till någon av många leverantörer av bakgrundskontroller som vidare använder lexbase/krimfup och på så sätt luska fram information om dig helt utan att ens ställa frågan (därför de ber om personnr).

Du kan inte dölja något från arbetsgivare i Zferige
Citera
2026-08-13, 18:38
Medlem
figegs avatar
Här görs en helhetsbedömning i en säkerhetsprövningsintervju. Det som SÄPO och säkerhetsskyddschefer väger tyngst är ärlighet, pålitlighet och sårbarhet för utpressning. Att mörka en prick är en direkt diskvalificering. Att öppet berätta om ett engångsmisstag under spritpåverkan, ta fullt ansvar och visa att det ledde till en permanent livsstilsförändring (helnykterhet) visar tvärtom på hög mognad och självinsikt.
Citera
2026-08-13, 19:20
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Inte för att få dig att må sämre men säkerhetstekniker? Ja, du. Förvänta dig säkerhetsklassnings-krav också. Nu har EU-domstolen gått emot krimfup och lexbase etc och sagt att Sverige bryter mot GDPR.
Men svenska lagar har fortfarande inte anpassat sig.

Jag kan också säga till dig om att arbetsgivare skiter fullständigt kring hur du återanpassat dig.
De bryr sig bara om vad ser bra ut mot kund och om du är en framtida risk.
Vilket är också varför arbetsgivare nuförtiden diskriminerar folk med fel efternamn, hellre en svensson alltså. Så kan de senare hävda - även om svensson gör fel, att "jag anställde ju en svensson, svenssons är ju riskfria".

Håller helt med, finns mycket andra it-uppdrag där dina små skit " prickar " inte spelar någon större roll i det stora hela. : )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in