2026-07-29, 12:38
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är du långtidsarbetslös? Ersättningen trappas ner i olika steg efter visst antal dagar som arbetslös. Försök att sätta in dig i vad vi diskuterar.
Det är just det jag har satt mig in i. Och ja, jag är långtidsarbetslös, och ersättningen (Aktivitetsstödet) har trappats ner i steg, 5% åt gången, var 100:e dag med början 1 oktober 2025, och kommer att så göra tills jag är nere på ca 5 000 efter skatt. Den dagen är det bäst att ha fått ett jobb...

En snabb googling ger detta svar:
Senast redigerad av Thunderwoman 2026-07-29 kl. 12:40. Anledning: Förtydligat
Citera
2026-07-29, 15:47
Medlem
Hemmagympas avatar
Men alltså vad ojjar ni er för? Har ni tänkt stanna arbetslösa resten av livet eller? Även om det skulle vara så att den sänks 5% var hundrade dag så är ju det ingenting.

Buhu jag fick bara 12.300kr i stället för 12.800kr. Typ så. Känner ni att ni inte klarar er på 12papp så skaffa ett jobb då för helvete? Ta ett städkneg eller börja jobba som hotellportier.

Eller gå till soc. Vi bor i sverige, ingen människa tvingas svälta ihjäl i det här landet -förutom de som straffar ut sig självmant ur systemet.
Citera
2026-07-29, 17:01
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa
Men alltså vad ojjar ni er för? Har ni tänkt stanna arbetslösa resten av livet eller? Även om det skulle vara så att den sänks 5% var hundrade dag så är ju det ingenting.

Buhu jag fick bara 12.300kr i stället för 12.800kr. Typ så. Känner ni att ni inte klarar er på 12papp så skaffa ett jobb då för helvete? Ta ett städkneg eller börja jobba som hotellportier.

Eller gå till soc. Vi bor i sverige, ingen människa tvingas svälta ihjäl i det här landet -förutom de som straffar ut sig självmant ur systemet.
Visst är det 100 arbetsdagar, så helgar och röd dagar räknas bort?
Så då ä det egentligen mer än 100 dagar.

Förut räknade A-Kassan bara arbetsdagar iaf.
Citera
2026-07-29, 19:11
Medlem
Citat:

Ja, de flesta klarar sig nog på runt 12 000, även om det blir ett gränsfall för många. Problemet som folk ojar sig över i tråden uppstår när stödet trappats ner till omkring 6 000 efter skatt. Då blir livet direkt ohållbart. Folk kommer knappt ens ha råd att ta sig till en arbetsintervju på annan ort. Bussbiljetten eller bensinskvätten till den obligatoriska träffen med jobbcoachen blir också en utgift man egentligen inte har råd med

Från soc får du inte en krona förrän du har bränt igenom allt du äger: tömt sparkontot, aktiekontot, sålt bilen och förbrukat pengarna från den. Du ska i princip vara fullständigt tömd på egna resurser innan soc ens överväger att hjälpa dig.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-29 kl. 19:22.
Citera
2026-07-29, 19:22
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ja, de flesta klarar sig nog på runt 12 000, även om det blir ett gränsfall för många. Problemet som folk ojar sig över i tråden uppstår när stödet trappats ner till omkring 6 000 efter skatt. Då blir livet direkt ohållbart. Folk kommer knappt ens ha råd att ta sig till en arbetsintervju på annan ort.

Från soc får du inte en krona förrän du har bränt igenom allt du äger: tömt sparkontot, aktiekontot, sålt bilen och förbrukat pengarna från den. Du ska i princip vara fullständigt luspank innan soc ens överväger att hjälpa dig.
Vilket är bra kan jag tycka. Det ska inte vara som så att man lättvindigt ska kunna gå till soc och använda det som en bankomat. Det är ju samhällets last line of defence.

Min poäng är att folk ska inte behöva oja sig för att det trappas ned till 6.000kr. För man ska ha sett till att fått ett jobb långt innan dess. Vore intressant om nån kunde räkna ut hur länge man kan gå på bidrag innan det når 6.000kr!

Alltså jag tycker jag har legat på sofflocket bra jävla länge nu. Alltså vi pratar flera år. Och jag är som sagt nere på typ 12.5k eller nått sånt. Så om de sänker med 5% var tredje månad betyder ju det att jag kan gå och slå dank i flera år till om jag vill det utan att vara i närheten av att slå i bidragsgolvet.

Helt sjukt generösa system vi har när man tänker på det.
Citera
2026-07-29, 19:34
Medlem
Citat:
Vilket är bra kan jag tycka. Det ska inte vara som så att man lättvindigt ska kunna gå till soc och använda det som en bankomat. Det är ju samhällets last line of defence.

Min poäng är att folk ska inte behöva oja sig för att det trappas ned till 6.000kr. För man ska ha sett till att fått ett jobb långt innan dess. Vore intressant om nån kunde räkna ut hur länge man kan gå på bidrag innan det når 6.000kr!

Alltså jag tycker jag har legat på sofflocket bra jävla länge nu. Alltså vi pratar flera år. Och jag är som sagt nere på typ 12.5k eller nått sånt. Så om de sänker med 5% var tredje månad betyder ju det att jag kan gå och slå dank i flera år till om jag vill det utan att vara i närheten av att slå i bidragsgolvet.

Ja det är riktigt hårt för en vanlig svenne. Du har rätt i det du skriver.
Men hur är det för flyktingar och övriga invandrare?
Tror du verkligen att dom bara får ut 6000kr som ska räcka för allt, hyra, el, internet, hemförsäkring osv?

Nä så är det naturligsvis inte. Dom får allt betalt plus att dom får riksnorm på 5300kr för mat och övrigt.
Citera
2026-07-29, 19:37
Medlem
Citat:

Ska och ska? Det är inte så självklart när det rent matematiskt inte finns jobb åt alla. För många är det extremt svårt att hitta nytt jobb. Finns massor av människor som sökt hundratals jobb utan att bli kallade till en enda intervju.

Ge det några år till, så ska du få se vad AI-vågen kommer göra med folks jobb, och deras möjligheter att över huvud taget hitta ett nytt.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-29 kl. 19:41.
Citera
2026-08-13, 14:04
Medlem
babobaas avatar
Missade föreläsningen idag. Någon som har dsgens två koder??
Citera
2026-08-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babobaa
Missade föreläsningen idag. Någon som har dsgens två koder??

Koderna är specifika för din rusta och matcha leverantör din idiot.

Missa inte föreläsningarna fortsättningsvis.
Citera
2026-08-13, 16:32
Medlem
Om S vinner valet kommeer dem ändra tillbaks ersättningen till det gamla då?
Hur lång tid tar det? och dem som redan är inne i systemet, vad händer med dom då?
Citera
2026-08-13, 17:07
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Om S vinner valet kommeer dem ändra tillbaks ersättningen till det gamla då?
Hur lång tid tar det? och dem som redan är inne i systemet, vad händer med dom då?
En Sosse ringde på min dörr för några dagar sedan.
Då frågade jag om dom skulle höja A-Kassan.
Fick svaret ja.

Förändringar tar tid i det här landet så lär nog ta flera månader efter valet.

Gissar på att dom eventuellt nya reglerna bara gäller för dom som blir arbetslösa efter att dom införts.
Citera
2026-08-13, 20:03
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
En Sosse ringde på min dörr för några dagar sedan.
Då frågade jag om dom skulle höja A-Kassan.
Fick svaret ja.

Förändringar tar tid i det här landet så lär nog ta flera månader efter valet.

Gissar på att dom eventuellt nya reglerna bara gäller för dom som blir arbetslösa efter att dom införts.

Å då trodde du på det?

Om det ändå vore så lätt att förändra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in