2007-06-21, 16:40
Bannlyst
Jag har studerat för honom en gång i tiden, och jag skulle vilja sammanfatta honom som högintelligent, extremt allmänbildad, väldigt kär i rampljuset men också som en person med stora problem med sig själv. Dick Harrisson klär sig efter hur han mår, vissa dagar i Armanikostym då han är uppåt, andra dagar i mörka byxor med polotröja, då är han nere. Troligtvis manodepressiv, antagligen en fruktansvärd människa att bli ovän med och troligtvis en person med en ganska unken kvinnosyn.

Fantastiskt duktig historiker, dock. Går ju en del rykten om hur han lyckats hålla uppe sin produktion, men de ska jag låta vara. Det som rasistfjanten i början av tråden kallar för "politisk pålitlighet" är troligtvis så nära sanningen man kan komma, källkritiken på Historiska Institutionen i Lund är tämligen hård.

Roligt är att han avskyr Tiina Rosenberg från FI, som även hon numera är lundprofessor. De kommer dåligt överens, och hon sitter för övrigt i samma byggnad som Dicken...
Citera
2007-06-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramidbyggaren
Jag har studerat för honom en gång i tiden, och jag skulle vilja sammanfatta honom som högintelligent, extremt allmänbildad, väldigt kär i rampljuset men också som en person med stora problem med sig själv. Dick Harrisson klär sig efter hur han mår, vissa dagar i Armanikostym då han är uppåt, andra dagar i mörka byxor med polotröja, då är han nere. Troligtvis manodepressiv, antagligen en fruktansvärd människa att bli ovän med och troligtvis en person med en ganska unken kvinnosyn.

Fantastiskt duktig historiker, dock.
Ungefär min åsikt om personen också.

Citat:
Munter läsning:

http://www.folkbladet.nu/2007/06/13/...orsta-kallsup/

Väldigt intressanta kommentarer på artikeln. Särskilt med tanke på att Harrison använder sig av namnet Jonny när han ska karaktärisera någon person under sina föreläsningar .

Dock fick boken goda recensioner i lite större tidningar.
Citera
2007-06-21, 23:12
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimsig
Munter läsning:

http://www.folkbladet.nu/2007/06/13/arnvagens-forsta-kallsup/
Ja jäklar i min låda, det var en högklassig sågning. Kan tänka mig att herr Harrisson blev en aningen vred när han såg det.

Jag har dock inte läst allt för mycket böcker av honom, då mitt intresse mest handlar om 1900-talets krig, men Jarlens sekel var bra. Lite rörig kanske.

Peter Englund är dock mästaren bland Sveriges nutida historiker. (Och Lindquist är pajasen)
Citera
2007-06-22, 18:07
Medlem
charlieparkers avatar
Rätt lätt att läsa,o bra ämnen
Citera
2007-06-23, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimsig
Munter läsning:

http://www.folkbladet.nu/2007/06/13/arnvagens-forsta-kallsup/

Sågning i höjd med fotknölarna, javisst, men inte fan verkar sågningen i första hand handla om boken? Finns säkert något gammalt där som ligger och pyr.

Har fortfarande lite trådar att dra i inom Lunds Universitet, skall kolla vad jag kan gräva fram på honom.
Citera
2007-06-23, 09:11
Medlem
apanola IIs avatar
...fast å andra sidan kanske det ligger något i den tuffa sågningen av bolen. på bokus kan man läsa ett utrdag ur den och det är fanimej ingen rolig läsning. dessutom har harrison en ovana att bli lite väl pladdrig i sina fakta böcker, visst dom ärt bra men i sina dåliga stunder känns det som han babblar på för mycket om oväsentligheter, så även i det utdrag jag läst.
Citera
2007-06-23, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
...fast å andra sidan kanske det ligger något i den tuffa sågningen av bolen. på bokus kan man läsa ett utrdag ur den och det är fanimej ingen rolig läsning. dessutom har harrison en ovana att bli lite väl pladdrig i sina fakta böcker, visst dom ärt bra men i sina dåliga stunder känns det som han babblar på för mycket om oväsentligheter, så även i det utdrag jag läst.

Kan nog stämma, ja. Utdraget från Bokus var, precis som du säger, inte direkt värdig augustpriset.

För övrigt måste det vara Dick själv som kommenterat artikeln under pseudonymen "Jonny", som tidigare ett väldigt väl använt "exempelnamn" på Harrissons föreläsningar.
Citera
2007-06-23, 22:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:

För övrigt måste det vara Dick själv som kommenterat artikeln under pseudonymen "Jonny", som tidigare ett väldigt väl använt "exempelnamn" på Harrissons föreläsningar.

Ja det hörs ju nästan på ordvalen

Citat:
Ursprungligen postat av Jonny
oomkullrunkeliga
Citera
2007-06-28, 20:10
Medlem
antikvetarens avatar
Citat:
Hur som helst så är den historia jag hört att han tjatade som satan på sin sambo om att de skulle skaffa barn (vilket hon sagt redan från början att hon inte ville) och att han därefter började hota henne med att det fanns en doktorand som var intresserad av honom och som mycket väl kunde tänka sig att skaffa barn med honom. (Ni kan ju gissa vilken doktorand det gällde...)

Det påstods finnas diverse andra hotfullheter och otrevligheter från hans sida, som tydde på en verklig brist i förmågan att umgås med det motsatta könet, men jag minns detaljerna för dåligt för att dra upp det här.

Hur som helst så fick det hela sambon att göra slut med honom två veckor efter de förlovat sig.

Någon som kan verifiera detta?
Citera
2007-06-28, 20:54
Medlem
Golonkas avatar
Jag har också haft förmånen att ha DH som föreläsare under delkursen Medeltidens Historia när jag pluggade i Lund för ett antal år sedan. Jag måste säga att DH var knivskarp och en med ytterligt torr humor beväpnad intelektuell. Har alla hans böcker och anser att han och Peter Englund räddat historieämnet undan förtvinande sotdöd.
Citera
2007-06-28, 21:02
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Kan nog stämma, ja. Utdraget från Bokus var, precis som du säger, inte direkt värdig augustpriset.

Ja jäklar, det är Harrison själv som skriver !
Jag ska läsa om kommentarerna under artikeln och bara njuta
Citera
2007-06-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Ja jäklar, det är Harrison själv som skriver !
Jag ska läsa om kommentarerna under artikeln och bara njuta

Skrattar ihjäl mig! Dick skriver (som jonny)

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag blir ledsen när jag läser sånt här - och ännu mer ledsen när en del läsare verkar tycka om det. Läs recensionen igen. OK: var finns sakliga argument för att stödja tesen att boken är “oläslig”?Jag för min del kommer även i fortsättningen att söka mig till recensioner med mer inkännande, ödmjuk och framför allt människovänlig stil. Ett par intressanta frågor tycker jag är följande: Varför vara så elak som möjligt mot människor i stället för tvärtom? Hur kul skulle det vara att drabbas själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in