Citat:
Ursprungligen postat av
stezt
Tack för insighten! Tror jag använder hans böcker som inspiration till vad jag ska läsa härnäst istället, han lyckas verkligen välja ut intressanta ämnen som jag inte ens visste jag var intresserad av
Det finns så otroligt mycket intressant historia. Det handlar ju om människors liv, så allt kan vara intressant, från det forntida Egypten och Mesopotamien fram till nutida krig.
När man tror att man kan allt beror det bara på att man inte har upptäckt att det finns mer historia att läsa och fundera över.
Många av Harrisons böcker är också bra, och kan tjäna till precis det du säger. Själv skulle jag aldrig ha läst om slaveriets historia, ifall Harrison inte hade skrivit böcker om det.
Jag klagade på boken om Dalsland, men att den kanske inte är så bra beror till viss del på ämnesvalet. Hantverksmässigt kan man inte klaga, för när Harrison väl hade accepterat att skriva om landskapet var bokens ramar förmodligen redan satta, vilket betyder att jag tror att någon i Dalsland har kontaktat Harrison och sagt att de vill ha en bok om landskapet. Om jag minns rätt var Harrison väldigt tydlig i boken med var han fått all information ifrån, och mer kan man inte begära.
Problemet med sådana böcker är just att de lätt blir väldigt spretiga, och ännu värre exempel finns där böckerna blir antologier med många olika författare. Man kan tänka sig sådana böcker om Sverige, där olika läsare med nödvändighet kommer att känna att de för tillfället inte vill läsa om vilka gårdar ett medeltida kloster hade, eller om textilarbetare i Sjuhärad, eller om fotbollen i Stockholm.
När man försöker få med allt finns det alltid något som läsaren inte är intresserad av, och som kanske hade gjort sig bättre i en annan bok.