2026-08-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Unga amerikaner från höger till vänster är dessutom extremt anti-israel så det är klart det lär vara otroligt låg moral bland soldaterna som deltar i detta krig. Ingen vill dö för Israels säkerhet.

Såg en smått otrolig undersökning där till och med unga evangeliker under 30 är negativt inställda till Israel. Evangeliker...

Ja det är fascinerande.

Det påstås även att närmare 50% av unga(<35år) amerikanska judar är emot kriget mot Iran. Att israeliska bomber ödelägger gamla fina synagogor(som den i Theran) och dödar iransk judar lär sannolikt öka på den siffran om amerikanerna tillåts få kännedom om det.
Citera
2026-08-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du tänker inte att det är lite misstänksamt att ryktet om knivslagsmål kommer från Iranska källor?

Ryktet går alltså att direkt spåra till statskontrollerade iranska nyhetsbyråer.

Det luktar lite propaganda, tycker du inte det själv?

Reagerade inte du starkt på vad du uppfattade som lögner igår? Du är alltså noll konsekvent och kan tänka dig sprida vad som?

Precis som jag skrev så är just knivbråket obekräftade uppgifter. Det kanske du såg?

Menar du att även övriga uppgifter /rapporter från bla. Stars and stripes även det är Iransk propaganda?

Det jag uppfattade som lögner var ju just lögner. Det kunde jag med faktabaserade länkar konkret bevisa.
Senast redigerad av RandomBelgare 2026-08-13 kl. 11:08.
Citera
2026-08-13, 11:12
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Precis som jag skrev så är just knivbråket obekräftade uppgifter. Det kanske du såg?

Menar du att även övriga uppgifter /rapporter från bla. Stars and stripes även det är Iransk propaganda?
Det är klart att jag såg. Men du berättade inte var infon kom ifrån.

Hade du sökt sanning hade du skrivit att infon kommer från statskontrolerade medier i Iran och har inte bekräftats från någon annan plats och varit tydlig med att detta är troligtvis propaganda.

Att du kan posta något sådant alltså direckt från Irans propaganda och utelämna den infon om ursprunget säger något om dig. Något som inte förvånar mig dok. Men det är bra nu vet jag hur du hanterar info.

Ditt försök att försöka blanda in annat är pinsamt, min åsikt. Jag påpekade att du spred Iranska regimens propaganda utan att nämna dess ursprung medans du försöker framställa dig som en som står för sanning (igår). Vad fan är det?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-13 kl. 11:20.
Citera
2026-08-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Video från ett israeliskt sjukhus Iran bombade med berått mod: https://www.youtube.com/watch?v=AfvqvxzxrrM

Video från en skola i Gaza som används som bas för Hamas och som Israel intog (skoldelen börjar 22 minuter in men hela videon är sevärd eftersom den visar vanliga israeliska reservister som gör sitt jobb):

https://www.youtube.com/watch?v=dgAysaub_AU

Många kioskmongon med psykiatriska diagnoser som pratar om "bombade skolor" har sannolikt mycket svaga begrepp om hur en strid i tätort förs och att det är svårt gå en omväg runt just skolor och moskéer när Hamas fattat posto där (självklart finns inga elever eller gudstjänstbesökare i byggnaderna när striden förs, för dessa har evakuerats i god tid innan). I skolan hittar IDF en förläggning för Hamas, vapen, instruktionsböcker för hur raketer skall skjutas, samt en militär kommunikationsledning till den närliggande moskén. När skolan är rensad gömmer sig terroristerna bakom skolan.

Den som är militärt skolad och ser videon ovan inser naturligtvis att striden förs exakt enligt skolboken och att soldaterna är vältränade och lugna och rycker fram systematiskt. Jag vågar påstå att ingen annan armé i världen skulle klara av att föra striden i tätort på detta sätt med en reservistarmé och med stor hänsyn visad till civilbefolkningen.

UNWRA-skolan i Beit Hanoun var verkligen full av överraskningar. I slutet av reportaget får vi se hur soldaterna tvingas slå sönder väggen till ett rum med slägga eftersom dörren är försåtsminerad. En stor vapengömma hittas. Som sagt, det krävs extrem nivå av kioskmongoläggning för att klaga på att Israel intar skolor som är försåtsminerade, fyllda med vapen och militära sovsalar och kommunikationskablar.

Har du fler propagandavideos från israeliska medier som "bevisar" att dom övriga 696 skolorna också var Hamasbaser ? Dela gärna med dig av dessa.

Det finns ju en anledning till att Israel inte släpper in internationella journalister i Gaza och aktivt söker upp och dödar dom journalisterna som finns på plats.

Vad den anledningen är kan dom flesta räkna ut med röven

I skuggan av Epsteinregimernas angreppskrig på Iran och Libanon så fortsätter och utökar ockupationstrupperna sin terror mot människorna på Västbanken som inkluderar amerikanska medborgare.

Något som amerikanska företrädare nu uppmärksammar. Ockupationstrupperna och zionistiska terrorgrupper har ju senaste åren dödat ett flertal amerikaner på just Västbanken, så det har väl bara varit en tidsfråga innan någon börjar fråga sig varför deras sk. allierade dödar fler civilia amerikaner än deras svurna fiende Iran

Från al Jazeera och även reuters

Citat:
US envoy to Israel denounces settler siege on Palestinians as ‘terror’
Mike Huckabee has denounced as a “horrific act of terror” a siege by settlers against Palestinians in the occupied West Bank’s Nablus.

Settlers in Nablus’s Qusra village have, since Sunday, blockaded Palestinian homes, including one owned by a US citizen, with residents saying they have been cut off from food and other supplies.

“The actions of those doing this to this family’s home are criminal,” Mike Huckabee, the US ambassador in Jerusalem, wrote on X in response to criticism of the US response.

“Actions by those who carried out this horrific act of terror meant to intimidate and harass this family are disgusting,” he wrote.

“No excuse for such thuggish behaviour,” the envoy added.

Huckabee said Israel had intervened at the request of the United States, its crucial ally.

The remarks are especially striking from Huckabee, an evangelical Christian pastor who, in the past, has embraced Jewish settlement in the occupied West Bank, which Israel has occupied since 1967, and rejected the idea of a Palestinian state
Senast redigerad av RandomBelgare 2026-08-13 kl. 11:30.
Citera
2026-08-13, 11:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det är sen gammalt att USA är världsledande inom PTSD för sina veteraner, inte så konstiga då soldaterna aldrig slåss för fosterlandets säkerhet/skydd utan endast för elitens fortsatta makt

Knappast. Däremot är USA som nation mer öppet om sina veteraners psykiska hälsa än andra länder. Det skrivs om saken, görs spelfilmer om det och det diskuteras i media för jämnan i USA.

Att så inte sker i Ryssland, Nordkorea eller Uganda betyder knappast att problemen inte existerar där också, utan bara att vi inte får höra om dem.
Citera
2026-08-13, 12:15
Avstängd
Citat:
Ja det är fascinerande.

Det påstås även att närmare 50% av unga(<35år) amerikanska judar är emot kriget mot Iran. Att israeliska bomber ödelägger gamla fina synagogor(som den i Theran) och dödar iransk judar lär sannolikt öka på den siffran om amerikanerna tillåts få kännedom om det.

det hänger nog mer på att de är demokrater , än judar. ca 70% i den gruppen röstar ju biden...

och i gruppen demokrater under 35 år (ca 90% är negativa bland de till kriget med iran), får man nog säga att subgruppen judar är mindre negativa mot kriget, än "unga demokrater" som grup.
Citera
2026-08-13, 12:26
Medlem
Alsenos avatar
USA är fortfarande klart starkare än Iran, men det är Israel som får iran att pissa på sig.
Citera
2026-08-13, 12:27
Medlem
Citat:
Jag funderar lite ifall Iran byggde hela dess uranberikningsprogram för att få USA att köra fast i denna fälla?
Alltså de var så självsäkra i deras plannering inför detta krig att de ville att USA skulle anfalla dem för att få slut på USAs grepp över Mellanöstern.
Diskuterade nyligen med en vän om det märkliga med att Iran ändå har haft denna uranberikning i över 20 år utan att någonsin ta steget till att faktiskt skaffa sig kärnvapen. Berikning på 60% som bara ligger där och väntar, att gå över till 90% går ju jävligt snabbt från 60%. Innan JCPOA hade de haft 20% berikad uran sedan 2010.
Det brukar gå betydligt snabbare när en stat verkligen vill ha kärnvapen, att gå från 20% till 90% ska inte ta så lång tid alls jämfört med att ens nå 20%.
Ifall det var Irans mål att nå en sådan uppgörelse med USA/Israel så frågar jag mig också varför de inte tog chansen när USA attackerade deras kärnvapenbunker år 2025? Det verkar som om Iran ville vara 100% rättfärdigade i deras casus belli i en sådan potentiell konflikt, så att de inte får hela världen emot sig när de stänger hormuz och anfaller deras GCC partners.
Slutligen så är det också fullt möjligt att de moderata delarna av regimen snarare ville använda det för att tvinga USA att få bort sanktioner just som de lyckades göra genom JCPOA.
Det ska nämnas att det är fullt rationellt att vilja skaffa sig kärnvapen efter Bushs doktrin om "preeminent invasion" i regionen och med tanke på Israels Yinonplan för regionen, men Iran tycks aldrig ha varit fullt seriösa att verkligen gå hela vägen till att skaffa sig atombomber.

För Irans position om kärnvapen var, är, och förblir denna.
-"Vi vill ha förmåga kunna skaffa kärnvapen, men inte just nu, då färdiga kärnvapen skulle allvarligt störa våra goda relationer till våra muslimska grannländer"!

Därför är USAs, EUs, Israels, IAEAs politik om Irans kärnvapen bara en stor jävla teaterföreställning, där även Iran medverkat som en synnerligen aktiv skådespelare!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-08-13 kl. 12:30.
Citera
2026-08-13, 12:28
Medlem
Citat:

Det jag uppfattade som lögner var ju just lögner. Det kunde jag med faktabaserade länkar konkret bevisa.

Hahaha, är lögnen med dig i rummet nu? Psykosdimman är stark i dig. Du har inte motbevisat något alls. Det du lade stor möda på var att samla länkar till dina egna inlägg där du svamlar och framför dina känslor och egna åsikter. Det är inte bevis.

Ett exempel på det du kallar "bevis": Du hävdar att Iran inte bombade det israeliska sjukhuset i Bersheba eftersom det låg en IDF-byggnad 3 kilometer från sjukhuset. Jo men tjena. Case closed liksom för alla som inte lider av psykos.

Citat:
Har du fler propagandavideos från israeliska medier som "bevisar" att dom övriga 696 skolorna också var Hamasbaser ? Dela gärna med dig av dessa.

Rejäl halmgubbe där. I det inlägg du citerar hävdar jag inte att samtliga skolor i Gaza är Hamasbaser. Du ljuger när du påstår att jag hävdar det.

Den video jag länkar är filmad av en prisbelönt journalist under intensiva strider i Gaza. I filmen framgår att UNWRA-skolan är Hamasbas och det hittas försåtsminering, vapen, instruktionsmanualer för raketvapen samt militära kommunikationskablar. Det framgår också av videon att Hamas befinner sig där eftersom Hamas postar egna filmer dagen efter där de visar att IDF-soldaterna befinner sig utanför byggnaden endast några meter bort. Ett stort antal identifierbara soldater är med i filmen och en namngiven soldat dödas i striden

Du är en medlöpare till den iranska terrorregimen och avfärdar alltid alla judiska åsikter och fakta. Det jag skriver är inte riktat till dig utan till sansade bedömare som inte lider av psykos.
Citera
2026-08-13, 12:30
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Du och andra supportrar av Epsteinregimernas angreppskrig och brott mot mänskligheten, har ingen som helst auktoritet över vad som ska redovisas i tråden. Ni kommer sällan med egna källor överhuvudtaget och när ni undantagsvis gör det så ,är det i stort sett alltid rena propaganda inslag.
Jag är inget supporter Epstein. Tror väldigt få personer är det. Det är svårt att ta dig på alvar när du skriver så.

Du postade alltså Iran propaganda från 11 August utan att berätta om dess ursprung. Det är väl väldigt väsentligt vem som spred infon för att förstå sanningshalten, tycker du inte?

Sedan klistrar du på mig egenskaper jag inte har. Jag postar källor och jag är som alla andra en individ.

Sedan att du vill blanda in annat och utkräva mig på svar för det, tycker jag enbart ser ut som om du vill avleda.

Det är självklart att när du postar propaganda från Iran som först dök upp på Irans främsta propaganda medier att det kommer att ifrågasättas i tråden. Det är sunt att det gör det. Så att inte sådant som det du nu spred kan spridas hur som.

Här har du första gången historien publicerades.

https://en.mehrnews.com/news/246919/Deadly-brawl-reported-aboard-USS-Abraham-Lincoln

Inga oberoende källor finns till detta utan det kommer uteslutande från Irans propaganda maskin.

Vad drev dig till att sprida denna propaganda? Hade tyckt det var helt ok om du bara berättade att infon kommer från Iranska regimen mest kontrollerade medier, men det dolde du.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-13 kl. 12:36.
Citera
2026-08-13, 12:31
Avstängd
Citat:
Nja, det är inte så enkelt:

US soldiers experience post-traumatic stress disorder (PTSD) at significantly higher rates (roughly 21% to 29%) compared to UK service members (around 4% to 7%). This difference is largely driven by longer deployment lengths for US troops, differing combat exposure levels, and variations in unit cohesion and post-deployment transition processes

så enkelt är det inte heller (om du läst metastudierna som ligger till grund för ditt saxade klip)

värt att notera är att den amerikanska siffran 21-29 är baerad på självskattning, fu kan halvera den siffran för at jämföra med den britiska som sätts av psykologer (det är ungeäfr en halvering som konskvent sker även när samma metod används som för den britiska siffran.

Utöver då de andra faktorerna som näms i inlägget.

Citat:
Vi märker nu att dessa soldater i fartyget måste äta mat de aldrig skulle erbjuda i fängelsen och får mögelinfektioner från ohygienisk dusch och liknande hemskheter.

det är ingen "dans på rosor" att jobba i branschen krig.

Citat:
Tror vi även har att göra med stora privata aktörer som får kontrakt genom lobbyism utan att behöva erbjuda service som korresponderar service.

nu hanterar ju dock inte den privata makrnade saker som mat,städning, underhåll etc ombord på hangarfartyg.

Citat:
Alltså samma anledning till att USAs militär visar sig vara otroligt svaga jämfört med kostnaden för försvarsbudgeten; allt är överprisat då privata aktörer inte erbjuder service och vapen som följer någon objektiv marknadspris utan snarare hur bra de är på att muta senaten och kongressen. Kom ihåg att senatorer är i princip horor till privata aktörer som inte ens bryr sig om USAs geopolitiska intressen eller om att soldaterna har allt de behöver för att vinna krig, de bryr sig enbart om att USA betalar så stora summor som möjligt för militärindustrin som de representerar eller att de gör som AIPAC vill att USA ska göra (krig åt Israels geopolitiska intressen snarare än USAs geopolitiska intressen).

hahaha. det är dyrt , för att det ska betalas ut feta löner till tillverkaren och krav på kvalitet därefter.

det är ju anlednigen till att usa är så överlägsna, även om man jmf med miljardlandet kina.

Citat:

Det här är en anledning även för Europa att skilja sig från NATO och starta en egen försvarsallians. USA har visat sig vara en uppblåst papperstiger.

Där har måste du ju vara väldigt nöjd med trump, även om du kanske är mindre nöjd med att det bara vara trumps trick.
Citera
2026-08-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Knappast. Däremot är USA som nation mer öppet om sina veteraners psykiska hälsa än andra länder. Det skrivs om saken, görs spelfilmer om det och det diskuteras i media för jämnan i USA.

Att så inte sker i Ryssland, Nordkorea eller Uganda betyder knappast att problemen inte existerar där också, utan bara att vi inte får höra om dem.

Så kan det förstås absolut vara, men man bör även beakta att USA bedriver betydligt fler anfallskrig på andra sidan jorden än vad Ryssland ,Nordkorea och Uganda gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in