2026-08-13, 10:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Nu slrev jag ju betydligt mer än så, detta var ju enbart den sista lill poängen om hur man får det ännu bättre.

Du får inte den ytan på det råa köttet som jag pratar om på 40 minuter så du pratar om något annat. Efter en timme är allt vått, två timmsr och det rinner och dropper på fatet undertill. Tre timmar så ser det bättre ut och vid fyra så är det nästan tort.

Då använder du antagligen väldigt lite salt. Vätskan ska vara borta inom ca 40-60 minuter.
Citera
2026-08-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
The more you know

Jag har väldigt svårt att se hur insidan ska "koka sönder" när innertemperaturen endast går upp till 55 grader....antar att alla i kylskåpsgänget bor på väldigt hög höjd där vattnet kokar vid lägre temperatur

https://youtu.be/uVZkiQP0gYQ?si=RIsfhHtQ3Po2P3xO&t=215

För att om innertemperaturen är kallare så tar det längre tid för temperaturen att krypa in i köttet såklart. Det fungerar som en termisk buffert. Delar av insidan blir inte lika grå och overstekt. Men köttet måste såklart torkas av först för att inte stjäla värme från pannan.

Testa vetja.

Det här är väl inte jättesvårt att förstå?
Citera
2026-08-13, 10:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
För att om innertemperaturen är kallare så tar det längre tid för temperaturen att krypa in i köttet såklart. Det fungerar som en termisk buffert. Delar av insidan blir inte lika grå och overstekt. Men köttet måste såklart torkas av först för att inte stjäla värme från pannan.

Testa vetja.

Det här är väl inte jättesvårt att förstå?

Suck. Då får vi ta det steg för steg. Svara kort på följande frågor:

Vid vilken temperatur kokar vatten?

Om en stek har 55 grader innertemperatur har insidan då "kokats sönder"?
Citera
2026-08-13, 10:58
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Då använder du antagligen väldigt lite salt. Vätskan ska vara borta inom ca 40-60 minuter.

På tal om salta en stek innan man bryner den i stekpanna:

Vad har du för stekpanna? Modell/märke och var du köpte du den?
Citera
2026-08-13, 11:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
På tal om salta en stek innan man bryner den i stekpanna:

Vad har du för stekpanna? Modell/märke och var du köpte du den?

Jag har många stekpannor, de flesta är i Sverige där jag inte befinner mig just nu. Jag har införskaffat dem över en livstid, jag kommer inte ihåg exakt varifrån varje kommer. Flera av dem har jag ärvt av mina föräldrar.
Citera
2026-08-13, 11:22
Medlem
Citat:
Suck. Då får vi ta det steg för steg. Svara kort på följande frågor:

Vid vilken temperatur kokar vatten?

Om en stek har 55 grader innertemperatur har insidan då "kokats sönder"?

Vatten kokar vid 100 grader, men det är såklart helt irrelevant. Kött blir för det första grått och segt långt innan det, men du pratar in innersta kärnan. Jag pratar om lagren på väg dit.

Vi pratar om två olika saker. Jag tror inte du förstår vad jag menar.

Om du vill ha en bra ”crust” så måste pannan vara otroligt het, eller som i professionella steakhouse närmare 1000 grader C.

Om du vill att innertemperaturen ska vara 55 men med en bra crust, så antar jag att du inte vill att det på insidan av ytan ska vara grå och hård? Alltså de första millimetrarna - ca 1 centimeter.

För att undvika det, hur tror du det görs bäst? Att köttet är kallt, typ strax över 0 eller 20C? När det läggs i pannan dvs. Kom ihåg att det ska stekas under väldigt kort tid.
Citera
2026-08-13, 11:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vatten kokar vid 100 grader, men det är såklart helt irrelevant.

Vattnets kokpunkt är irrelevant för frågan om något "kokat sönder"?

Kan man "koka sönder" något med typ 20 grader varmet vatten också, eller?

Citat:
Kött blir för det första grått och segt långt innan det, men du pratar in innersta kärnan. Jag pratar om lagren på väg dit.

Nu ljuger du. Ljug aldrig för mig, ditt jävla fittnylle

Du skrev "insidan" ingen frisk människa kallar de yttersta millimetrarna för "insidan".

Du äcklar mig.

Citat:
Om du vill ha en bra ”crust” så måste pannan vara otroligt het, eller som i professionella steakhouse närmare 1000 grader C.

Nej, retard.

Citat:
För att undvika det, hur tror du det görs bäst? Att köttet är kallt, typ strax över 0 eller 20C?

20, retard.
Citera
2026-08-13, 11:57
Medlem
Citat:
Visa gärna en källa som bekräftar att denna temperatur används vid direkt värme, som en panna är.

Den temperaturen kan jag tänka mig i en broiler eller en grill, men har väldigt svårt att tänka mig det i en panna.
Citera
2026-08-13, 12:05
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Visa gärna en källa som bekräftar att denna temperatur används vid direkt värme, som en panna är.

Den temperaturen kan jag tänka mig i en broiler eller en grill, men har väldigt svårt att tänka mig det i en panna.

Idiotlögnaren till fittnylle vet inte vad en broiler är och tror att en panna är lika varm. Han har inte en jävla aning om vad en 1000 grader varm stålyta skulle göra med en köttbit vid kontakt

Förbered dig på att han kommer ljuga och säga att han menade någonting annat. För det här fittludret står inte för vad han säger, det är uppenbart.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-08-13 kl. 12:18.
Citera
2026-08-13, 12:32
Medlem
Citat:
Vattnets kokpunkt är irrelevant för frågan om något "kokat sönder"?

Kan man "koka sönder" något med typ 20 grader varmet vatten också, eller?

Nu ljuger du. Ljug aldrig för mig, ditt jävla fittnylle

Du skrev "insidan" ingen frisk människa kallar de yttersta millimetrarna för "insidan".

Du äcklar mig.

Nej, retard.

20, retard.

Jag kan inte förklara för en som inte förstår. Du har uppenbarligen för låg IQ och samtidigt lider av Dunning Kruger-effekten.
Citera
2026-08-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Inte panna. Där får du väl bara några hundra grader.

Tror de har plasma likt broiler, men med mer effekt i restaurangerna/steakhousen jag pratar om.
Citera
2026-08-13, 12:34
Medlem
Jag kan inte säga så mycket om stekning, man gör som man tycker är bäst för en själv.

Har ni 8C i kylen bör ni få ner den till 6C eller lägre. Tillväxten av Listeria, Yersinia och Bacillus cereus ökar märkbart vid 8C. Möjligen är 8C ett bra sätt att banta på, men lite farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in