2026-04-08, 11:24
Medlem
kraftfoders avatar
Macken i Jonsered, ägaren och hans fästmö begick det största postrånet i svensk historia, om man får tro lokaltidningen i Partille:

Mackägaren i Jonsered var hjärnan bakom rekordrånet

1971 ägde det dittills största postrånet i svensk kriminalhistoria rum på E6. Men mörkermännen var inga slipade rånare med internationella kopplingar – utan en mackägare från Jonsered och hans fästmö.
//
Det var Tommy och hans fästmö Marit som hade rånat värdetransporten på E6 i november 1971. Det rån som för tillfället var det största i nordisk kriminalhistoria och som gäckat luttrade spanare i månader.

Bytet: 1 314 000 kronor då. 11 803 162 kronor i dagens penningvärde.

https://www.partilletidning.se/nyheter/mackagaren-i-jonsered-var-hjarnan-bakom-rekordranet.d2f0a112-fd3c-41d0-a081-651cda093287

Tommy köpte stor villa, sportbilar, och paraplyer(!) för pengarna..
Han och hans fästmö erkände allt utan att tveka och tog sina straff. Pengarna är fortfarade borta.

Någon som vet hur det gick för Tommy, hans fästmö och kumpanerna?
Det låter som en Jönsson-film, "dansken" är väl Dynamit-Harry, och Macken i Jonsered är "Macken" i Galenskaparna..
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-08 kl. 11:27.
Citera
2026-04-08, 11:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rekordrånet i Jonsered 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Macken i Jonsered, ägaren och hans fästmö begick det största postrånet i svensk historia, om man får tro lokaltidningen i Partille:

Mackägaren i Jonsered var hjärnan bakom rekordrånet

1971 ägde det dittills största postrånet i svensk kriminalhistoria rum på E6. Men mörkermännen var inga slipade rånare med internationella kopplingar – utan en mackägare från Jonsered och hans fästmö.
//
Det var Tommy och hans fästmö Marit som hade rånat värdetransporten på E6 i november 1971. Det rån som för tillfället var det största i nordisk kriminalhistoria och som gäckat luttrade spanare i månader.

Bytet: 1 314 000 kronor då. 11 803 162 kronor i dagens penningvärde.

https://www.partilletidning.se/nyheter/mackagaren-i-jonsered-var-hjarnan-bakom-rekordranet.d2f0a112-fd3c-41d0-a081-651cda093287

Tommy köpte stor villa, sportbilar, och paraplyer(!) för pengarna..
Han och hans fästmö erkände allt utan att tveka och tog sina straff. Pengarna är fortfarade borta.

Någon som vet hur det gick för Tommy, hans fästmö och kumpanerna?
Det låter som en Jönsson-film, "dansken" är väl Dynamit-Harry, och Macken i Jonsered är "Macken" i Galenskaparna..

En mycket välskriven och fyllig trådstart med en mycket intressant länk.

Har läst om detta rekordrån tidigare och då bara inte NKK 1973. Jag tror inte ett dyft på detta med bl. a. "uppeldade pengar". Varför ingen av de tre dömda kom att överklaga så var nog en av orsakerna att de hade pengar undanstoppade som låg och väntade på dem. Tyvärr vet jag ingenting om vad som kom att hända de tre kumpanerna efter deras frigivning.
Citera
2026-04-08, 12:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En mycket välskriven och fyllig trådstart med en mycket intressant länk.

Har läst om detta rekordrån tidigare och då bara inte NKK 1973. Jag tror inte ett dyft på detta med bl. a. "uppeldade pengar". Varför ingen av de tre dömda kom att överklaga så var nog en av orsakerna att de hade pengar undanstoppade som låg och väntade på dem. Tyvärr vet jag ingenting om vad som kom att hända de tre kumpanerna efter deras frigivning.

Efter "Tommys" stöt och straff, fanns macken kvar. Macken var en mack, men sålde ryska LADA och tjeckiska SKODA, om jag minns rätt. 4995:- för en fabriksny LADA verkade billigt.. (En SAAB96 kostade typ 30.000:- då på 1970-talets slut). DDR-spåret kanske inte var ett villospår ändå?
Folket i Jonsered var väldigt "röda" på den tiden, tänk "Nile City".. Kumpaner fanns det kanske gott om i lokalbefolkningen. Samma dialekt som Weiron i Ottan.
https://www.youtube.com/watch?v=2UwMOEnmGZg
Citera
2026-04-08, 12:48
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Efter "Tommys" stöt och straff, fanns macken kvar. Macken var en mack, men sålde ryska LADA och tjeckiska SKODA, om jag minns rätt. 4995:- för en fabriksny LADA verkade billigt.. (En SAAB96 kostade typ 30.000:- då på 1970-talets slut). DDR-spåret kanske inte var ett villospår ändå?
Folket i Jonsered var väldigt "röda" på den tiden, tänk "Nile City".. Kumpaner fanns det kanske gott om i lokalbefolkningen. Samma dialekt som Weiron i Ottan.
https://www.youtube.com/watch?v=2UwMOEnmGZg
Jag undrar om det var någon av villorna runt aspen han hade tänkt köpa?

Kumpaner är jag tveksam till. Enormt mycket finnar bodde det i jonsered.
Citera
2026-04-08, 14:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag undrar om det var någon av villorna runt aspen han hade tänkt köpa?

Kumpaner är jag tveksam till. Enormt mycket finnar bodde det i jonsered.

Jag hörde mig för igår, och "Torstens", alltså ett kaffe som var MYCKET nära macken, var Tommys far.
(Torsten var alltså hans farsa?). Torstens revs senare.
Citera
2026-04-08, 16:29
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Jag hörde mig för igår, och "Torstens", alltså ett kaffe som var MYCKET nära macken, var Tommys far.
(Torsten var alltså hans farsa?). Torstens revs senare.
Jag har spelat en del flipper där. De hade 3 spel i källaren
Citera
2026-04-08, 17:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag har spelat en del flipper där. De hade 3 spel i källaren

Tydligen finns Torstens kvar..

I byggnaden med karosseripanel och välvda glas serverades mat till de som arbetade på fabriken. Torstens körde dock även ut mat. Huset finns än idag kvar men ryms av lägenheter och en mopedklubb.
https://www.partilletidning.se/nyheter/minns-du-jonsereds-gamla-butiker-restauranger-och-marknader.06ca897c-0275-4777-a1cd-b7a94d88b425

-Macken låg alldeles intill Torstens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in