Citat:
Ursprungligen postat av
buzzerbuzzer
Mycket bra beslut! Plasten borde förbjudas helt och hållet. Tygkassar och pappkassar fungerar alldeles utmärkt. Skogsindustrin säger ja tack! Förbjud gärna att stoppa underliga ämnen i all mat också och stäng ner det satans internet.
Ja!!
Tygkassar är verkligen ett miljösmart val, det bästa som finns att bära hem sin mat i.
En ekologisk bomullspåse lämnar ett miljöavtryck som är 20000ggr högre än en engångsplastpåse som bara används till att bära hem mat i. Du behöver alltså bära hem mat i samma påse 20000ggr innan den börjar bli klimat/miljö-smart. Hur många år motsvarar det tro?
1 gång/vecka: ca 385 år
2 gånger/vecka: ca 192 år
3 gånger/vecka: ca 128 år
5 gånger/vecka: ca 77 år
7 gånger/vecka: ca 55 år
Jag misstänker att någon gång så kommer påsen att behöva tvättas, den miljöpåverkan är ej inräknad.
Sedan kommer frågan om den ekologiska påsen kommer att hålla tills den blir klimat/miljö-smart?
Eller om du kommer att leva tillräckligt länge, du får nog låta påsen gå i arv till nästa generation.
Edit:
Jag glömde dina papperskassar!
För en papperskasse i blekt papper med butikens reklamtryck på sidan, så behöver du använda den 434ggr innan den kommer ner i samma klimat/miljö-avtryck som en plastpåse.
Mina papperskassar brukar gå sönder efter 1-3 användningar. Någon påse har nog hållit upp mot hela 6ggr.
För en oblekt papperskasse utan tryck, så behöver du använda den 42ggr...