2026-08-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Mycket bra beslut! Plasten borde förbjudas helt och hållet. Tygkassar och pappkassar fungerar alldeles utmärkt. Skogsindustrin säger ja tack! Förbjud gärna att stoppa underliga ämnen i all mat också och stäng ner det satans internet.

Bra förslag
Citera
2026-08-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Jag vill fylla på tandkrämen med egen kopp!

Så EU kan alltså tvinga butiksägarna att avsätta 10% av butiksytan till detta trams?

Just tandkräm kanske blir svårt men antar att man kan sälja den i glasburk
Citera
2026-08-13, 09:17
Avstängd
engammalfisks avatar
Ett sätt att minska klimat påverkan är att inte ha dubletter på varor i butik, det behövs inte 5 olika mjölk osv & 15 choklad.
Det skulle göra mer för att väga upp.

Att fylla på saker som de vill refill är hälsofara med bakterier & sjukdomar men det är de ok med va konstigt "plebeian shit animals".

Hade gjort mer skillnad att stänga oviktiga fabriker & förbjuda värsta halvan av bilmodellerna.

Och bättre återvinning, grönt är för bio/mat men sen då? det finns standardiseringsorgan & bestämmelser, har de långledigt eller tjänstledigt?

& det behövs inte 20 tusen flygplan i luften varje dag.
Citera
2026-08-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, det borde ju inte vara såå svårt att få det att fungera utan plastförpackningar.
Hur gjorde dom på 50-60talet, och tidigare?

Precis ta ett snack med farmor o morfar. Man hade inte så många produkter att välja mellan, vissa fylldes på i gamla rengjorda förpackningar. Mycket gjordes fr grunden. Man var påhittig och händig.
Citera
2026-08-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Väldigt lite alkohol som säljs i plastflaskor förstår du.

Tyvärr har dom ju börjat med det nu men håll er t flaskor! Glasflaskor!
Citera
2026-08-13, 09:19
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolmeN-
bara en reflektion i denna hets mot förpackningar och deras slutgiltiga öde..

1 Januari 2027 ska ju alla villor i sverige få soptunnor där man kan sortera sitt avfall , plastförpackningar,pappersförpackningar etc.

På många håll innebär detta minst en ny soptunna till varje villa. I karlstad som är min grannkommun där detta redan är genomfört fick alla villaägare tre st nya tunnor i samband med detta.

Vad är dessa soptunnor gjorda av? någon som törs gissa? =)

Förr hade vi gröna soptunnor av metall. Med en papperspåse i. Har för mig att det var en bild av en flinade ekorre på påsen. Och innan dess hade vi runda soptunnor silverfärgade också av metall.
Citera
2026-08-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Många bra förslag!

Jag tror mycket på att vi borde skapa nya marknader och gynna verksamheter där man återanvänder material och där det finns en god lönsamhet i att reparera saker. Det finns så mycket gamla grejer som håller så mycket längre än den plastskit som tillverkas idag. Även nya grejer borde utformas så att det lönar sig att reparera dem istället för att slänga dem och köpa nytt.

Många tror att marknaden skulle gå under om vi började reparera mer. Jag tror snarare att det är precis tvärtom. När vi ändrar riktning skapar vi nya marknader. Det behövs företag som reparerar, renoverar och återtillverkar. Det behövs reservdelar, nya tjänster och nya lösningar.

Vi har redan sett det med sopsortering och återvinning. När vi började ställa krav på att material skulle sorteras och återvinnas skapades en helt ny bransch med företag och arbetstillfällen. Det som tidigare sågs som avfall är nu riktig lönsam verksamhet.

Nu kommer EU med nya krav som driver utvecklingen åt samma håll när det gäller reparation, återbruk och produkters livslängd. Det kommer självklart att kräva förändringar, men det kommer också att skapa nya möjligheter och nya marknader.

Det är därför jag tror att man ska se den här utvecklingen på ett annat sätt. Det handlar inte nödvändigtvis om att marknaden ska krympa bara för att vi ska reparera mer. Fördelen med marknadsekonomi är att den är anpassningsbar. Istället för att tjäna pengar på att vi hela tiden köper nytt kan företag tjäna pengar på att saker håller längre.

Det är egentligen en ganska enkel princip, nämligen om det finns pengar att tjäna på att reparera och återanvända saker, då kommer marknaden också att hitta nya lösningar för att göra just det.
Om vi kan få miljönytta och ekonomisk lönsamhet att gå åt samma håll har vi kommit en bra bit.

Väldigt bra talat!
Citera
2026-08-13, 09:23
Medlem
Imnshos avatar
Dom flesta här missar poängen. Man ser bara jättebra eller jättedåligt.

Grejen är att EU och den västerländska civilisationen håller på att gå åt helvete. Därför ska vi försöka profitera på förpackningsdirektivet. Var lite street smart, satsa på svensk skogsindustri och bromsa dom värsta galenskaperna. Låt korkade tyskar och fransoser springa med glasburkar, vi producerar och säljer bra pappersbaserade förpackningar istället. Skapar massor av jobb i svensk industri.

Kan vi dessutom pressa ut bidragsparasiter till kontinenten genom att ta bort bidragen så kan det vara en win-win för Sverige.

Gör Sverige Bra Igen!
Citera
2026-08-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Glöm inte att förbjuda alkohol och tobak också när du ändå håller på. Samt förbjud AI-användning, bensindrivna fordon och invandring.

Mycket bra förslag. Öl och vin tycker jag dock vi kan tillåta
Citera
2026-08-13, 09:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Totalt bajs. Hur ska jag kunna köpa t ex trepack vacuumförp av majskolvar eller dito fem sex rödbetor? Slemmigt värre! Det kommer stinka i affären. Ska vacuumat kött, grönsaker ligga helt öppet i buriken? Nej tack!

Likaså frysprodukter? Ska fyra bröd i påse eller fiskpinnar eller köttbullar nu ligga fritt och bajsa ner frysdisken?

Hur blir det med tandborstar?
Återgång till medeltiden!

Vansinnig idé!!!
You will own nothing and be happy, vad är det du inte förstår!?
Citera
2026-08-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Ja!!

Tygkassar är verkligen ett miljösmart val, det bästa som finns att bära hem sin mat i.
En ekologisk bomullspåse lämnar ett miljöavtryck som är 20000ggr högre än en engångsplastpåse som bara används till att bära hem mat i. Du behöver alltså bära hem mat i samma påse 20000ggr innan den börjar bli klimat/miljö-smart. Hur många år motsvarar det tro?

1 gång/vecka: ca 385 år
2 gånger/vecka: ca 192 år
3 gånger/vecka: ca 128 år
5 gånger/vecka: ca 77 år
7 gånger/vecka: ca 55 år

Jag misstänker att någon gång så kommer påsen att behöva tvättas, den miljöpåverkan är ej inräknad.
Sedan kommer frågan om den ekologiska påsen kommer att hålla tills den blir klimat/miljö-smart?
Eller om du kommer att leva tillräckligt länge, du får nog låta påsen gå i arv till nästa generation.

Edit:

Jag glömde dina papperskassar!

För en papperskasse i blekt papper med butikens reklamtryck på sidan, så behöver du använda den 434ggr innan den kommer ner i samma klimat/miljö-avtryck som en plastpåse.
Mina papperskassar brukar gå sönder efter 1-3 användningar. Någon påse har nog hållit upp mot hela 6ggr.
För en oblekt papperskasse utan tryck, så behöver du använda den 42ggr...

Kör du kläder i engångsplast också? Den tygkassen kräver inte mycket mer än en normal T-shirt så släpp sargen. Nedbrytningstiden på plast är inte att leka med.
Citera
2026-08-13, 09:36
Avstängd
engammalfisks avatar
De flesta av vetenskapsområdena går framåt, jag kommer ihåg redan 20 år sen fanns det ätbara bestick & tvättbara kläder av papp pulp.
Men de vet inte det för de är lika uppdaterade som en dinosaurie. Tror det fortfarande är tjära i cigg också.

Hoppas de har glömt sitt direktiv att vi ska äta insekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in