2026-08-12, 22:43
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Ja men alltså snälla Centerpartiet byt sida!! Ni har verkligen ingenting att göra på den röda sidan. Så trött på er
Citera
2026-08-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Ja men alltså snälla Centerpartiet byt sida!! Ni har verkligen ingenting att göra på den röda sidan. Så trött på er

C är inte fascister
Citera
2026-08-12, 22:45
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
C är inte fascister

Sant men de är borgare
Citera
2026-08-12, 22:47
Medlem
Citat:
C är inte vänster.

Det beror på vilken fråga. C är ultra vänster när det gäller invandring, straffpolitik och miljöpolitik.
De har röstar NEJ alla Tidöförslag om stramare invandring och skärpt straff.
C och V har varit sida vid sida.

När det gäller ekonomi de tillhör marknadsliberalism.
Citera
2026-08-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Sant men de är borgare

Enig! Men det är inte SD. Som i praktiken styr högern framöver. Även om msm kommer fortsätta låtsas att det är M för att inte ge pensionärer på lidingö hjärtattack i livets slutskede.
Citera
2026-08-12, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Bra med slopad karens. Man ska inte bli straffad för att man blir sjuk.

Håller med men problemet är att tar man bort det så kommer folk vara ”sjuka” när de inte orkar gå till jobbet för de har en snorbuse i näsan som sitter snett.
Så bättre att ha kvar karensdagen skulle jag säga.

Se som sagt på hur det funkar i norge. Där har man dessutom 100% sjuklön från första dag så där tappar man inte en krona av att vara sjuk.
Hur många har inte tagit en VAB istället när man känt sig seg? Jag har aldrig gjort det då jag inte ens har barn men är rätt många som drar det kortet.
Citera
2026-08-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det beror på vilken fråga. C är ultra vänster när det gäller invandring, straffpolitik och miljöpolitik.

Bortsett från straffpolitik så ligger dom frågorna inte på höger/vänster-skalan.

Det är bara en effekt av kulturkriget att många föreställer sig det så.
Citera
2026-08-12, 22:55
Medlem
Citat:
Bortsett från straffpolitik så ligger dom frågorna inte på höger/vänster-skalan.

Fel.

Vänster: mer generös invandring, dyrare bensinpris, avveckling av kärnkraft
Höger: stramare invandring, billigare bensinpris, mer kärnkraft

Så svårt är inte
Citera
2026-08-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Fel.

Vänster: mer generös invandring, dyrare bensinpris, avveckling av kärnkraft
Höger: stramare invandring, billigare bensinpris, mer kärnkraft

Så svårt är inte

Uppenbarligen är det. Jag tänker låta någon som faktiskt är höger förklara för dig varför den ursprungliga arbetarvänster var emot invandring och emot att nedmontera industrisamhället.

Att politiska partier idag har skiftande åsikter i dom frågorna inom specifikt väst är inte detsamma som att dom ligger på vänster/höger-skalan.
Citera
2026-08-12, 23:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Då har man ju löst arbetslösheten oxå om ditt exempel nu stämmer att det behövdes 9% mer
arbetare när det är karensfritt....

Hundratusentals som kommer i arbete och betalar skatt istället för och nära på arbetslöshetskassorna
Stor risk att ännu fler företag flyr Sverige. Det blir företagen som får betala måndagssjukskrivningarna. Efter ett arbetsliv som arbetare vet jag precis hur det fungerar. Vissa kunde ligga hemma för de brutit en nagel, inte fått ledig eller bara var trötta. Gissa vilka man kunde möta på krogen samma fredag de sjukat sig?

Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Säg det till företagen som ska betala fler för samma arbete..
Citera
2026-08-12, 23:02
Medlem
Idioti att slopa karensdagen fyfan
Citera
2026-08-12, 23:03
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är det. Jag tänker låta någon som faktiskt är höger förklara för dig varför den ursprungliga arbetarvänster var emot invandring och emot att nedmontera industrisamhället.

Det har förändrats över tid. På 60- och 70-talen var länder med starka vänsterpartier emot invandring. Men vänstern från 80-talet och senare blev gradvis mer globalister och öppnade gränser.

Såklart det finns undantag, de Danska sossarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in