2026-08-13, 21:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hade du jobbat på en normal svensk arbetsplats hade du vetat att det inte funkar så. Är man sjuk fortsätter man gå till jobbet och smittar ner hela jävla arbetsplatsen tills man inte längre kommer ur sängen. Först då sjukanmäler man sig. Folk har absolut inte råd att ta ut karensdagar i onödan. Alldeles för dyrt för de flesta.

Förutom om man är en hycklande Tidölagsminister. Då går man hela mandatperioden utan att ta ut en endaste karensdag: https://www.altinget.se/artikel/ingen-minister-har-sjukanmalt-sig-slipper-loneavdrag

Hycklade jävla borgarsvin är vad de är.
Jag har nog hunnit jobba på fler "normala svenska arbetsplatser" än du kan föreställa dig. Och nej, varken jag eller mina arbetskamrater har haft för vana att smitta ner varandra.

Är du onormalt närgången och efterhängsen, när du arbetar?
Citera
2026-08-13, 21:49
Medlem
Jag förstår inte varför det är så viktigt att avskaffa karensavdraget. Folk sjukanmäler sig redan nu för mycket som skapar problem på arbetsplatserna. Lägg till alla VAB-dagar folk tar ut och åker på Skansen med ungarna.
Citera
2026-08-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag förstår inte varför det är så viktigt att avskaffa karensavdraget. Folk sjukanmäler sig redan nu för mycket som skapar problem på arbetsplatserna. Lägg till alla VAB-dagar folk tar ut och åker på Skansen med ungarna.

Det är i praktiken ännu en väg för vänstern att införa fyradagararbetssvecka genom måndagssjukan.
Varje måndag alla sjukanmäler sim och de jobbar resten av veckan. Skattebetalarna står för notan.
Citera
2026-08-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har nog hunnit jobba på fler "normala svenska arbetsplatser" än du kan föreställa dig. Och nej, varken jag eller mina arbetskamrater har haft för vana att smitta ner varandra.

Om du inte känner till fenomenet Anders eller Karin som kommer till kontoret och snorar och hostar när de sitter framför datorn och försöker jobba så tror jag inte du jobbat en dag i hela ditt liv.

Citat:
Är du onormalt närgången och efterhängsen, när du arbetar?

Förkylningsvirus sprids via luften.
Citera
2026-08-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är i praktiken ännu en väg för vänstern att införa fyradagararbetssvecka genom måndagssjukan.
Varje måndag alla sjukanmäler sim och de jobbar resten av veckan. Skattebetalarna står för notan.

De flesta som arbetar betalar skatt förstår du. Men det är arbetsgivarna som "får stå för notan" då det är dessa som betalar sjuklön.
Citera
2026-08-13, 23:25
Medlem
Frågan är hur detta skall finansieras om inte företagarna eller den sjukanmälda betalar. Svaret är såklart som alltid när det gäller vänstern.
Citera
2026-08-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Men det är arbetsgivarna som "får stå för notan" då det är dessa som betalar sjuklön.

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Frågan är hur detta skall finansieras om inte företagarna eller den sjukanmälda betalar. Svaret är såklart som alltid när det gäller vänstern.

Var inte naiv, det är skattebetalarna som får stå för notan om karensavdraget avskaffas.
För offentliganställda är det skattebetalarna som kommer att betala detta direkt. För privatanställda innebär det indirekt höjda skatter, eftersom företagen kommer att säga upp fler personer som vi då måste försörja med skattemedel.
Citera
2026-08-13, 23:33
Medlem
Oväntat att C skulle vackla på detta med.
Går inte att lita på något C säger precis som att det inte går att lita på det S säger.

V & MP kan man faktiskt lita på (bortsett från deras förnekande av våldsbejaknng och terrorism).
Men åsikterna dem har vill man inte ens röra med tång.

Vänstersidan utmålar bara sig som svagare och svagare.
Förhoppningsvis tillräckligt svaga för att tidö ska vinna igen,, det återstår dock att se om det blir så.

Angående att slopa karensavdrag i sig tror jag med att det inte kommer bli billigt för företagen vilket i sin tur riskerar att få ekonomiska konsekvenser på andra håll.

Tycker dock att det i vissa fall kan vara befogat att det slopas.
Argumentet "det är inte alla som kan jobba hemifrån" räcker dock inte utan det ska verkligen vara arbeten där det är svårt att skydda sig från att bli smittad för att det ska vara legitimt att slopa.

Tänker främst på förskola.
Att gå runt med munskydd på förskola hade nog inte vatt positivt för barnens trygghet och utveckling. Vård av ädre är lättare att skydda sig då dem har mer förståelse för skydden och det sätter inte lika djupa spår psykiskt.

Å andra sidan är det inte helt ovanligt att man bygger upp en immunitet när man jobbat på förskola i ett par år, och då kan det lika gärna kvitta där med.

Om man ska välja mellan att behålla karensavdraget för alla eller ta bort det för alla så ska det definitift vara kvar för alla.
Citera
2026-08-13, 23:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Var inte naiv, det är skattebetalarna som får stå för notan om karensavdraget avskaffas.
För offentliganställda är det skattebetalarna som kommer att betala detta direkt. För privatanställda innebär det indirekt höjda skatter, eftersom företagenr kommer att säga upp fler personer som vi då måste försörja med skattemedel.
Så du menar att det inte skulle drabba företagen, men att dom ändå skulle se sig tvungna att säga upp personal? 🤔😅

Det säger en hel del om hur vänsterblivna ser på företagare och deras roll i ett samhälle.
Citera
2026-08-14, 00:28
Medlem
Citat:
För offentliganställda är det skattebetalarna som kommer att betala detta direkt. För privatanställda innebär det indirekt höjda skatter, eftersom företagen kommer att säga upp fler personer som vi då måste försörja med skattemedel.

Varför skulle arbetslösheten öka bara för att karensdagen avskaffas? Danmark och Norge har ingen karensdag och ändå mycket lägre arbetslöshet än i Sverige. Känns som om du är ideologiskt förblindad här. Greppar efter halmstrån för SD vill ha kvar karensdagen alltså måste det vara dåligt att avskaffa den.
Citera
2026-08-14, 02:37
Medlem
Gubbar, ni faller ju för den absolut äldsta politiska teatern i boken!

Först och främst, kollar man oddsen på bettingmarknaden just nu står Liberalerna i under 1,40 på att åka ur riksdagen. När L trillar ur förändras hela matten då M+SD-blocket tappar sina 175+ mandat och vänster/mitten-sidan flyger upp till runt 190 mandat.
Matematiken är ointaglig (190 > 175).

Självklart måste C-ledningen gå ut och skrika om sin "röda linje" mot karensavdraget nu i augusti för att inte tappa sina sista borgerliga företagare-väljare till M.

Tror ni på allvar att C och V ska sitta i samma regering? Glöm det. Det blir en ren S-regering (eller S+MP). C och V behöver inte ens gilla varandra eller rösta JA till karensdagen. Tack vare vår negativa parlamentarism räcker det att de trycker GULT i statsministeromröstningen för att släppa fram Magda och stoppa Team TIDÖ. Därefter blir karensfrågan en klassisk urvattnad kompromiss eller utredning under mandatperioden.

Så S+MP+C får regera med stöd av V. Ja kanske V får delta i regeringen också. Varför inte när man nu är så vänster hela nationen ändå. Vad har vi att skämmas för ?

Lägg ner dramat och sluta svepas med i valrörelsens mediacirkus – pusslet är i praktiken redan lagt!
Citera
2026-08-14, 06:06
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Innan karensdagen infördes hade Volvo 125 anställda på ett specifikt skift på ett löpande band jag känner till där det behövdes 100 personer för driften, när karensdagen infördes behövdes 110 anställda där.

Se sen på Norge som har betydligt generösare sjukskrivningsregler än Sverige.
Sverige sjukskrivningstal runt 3%, Norge drygt 8%.

Så ta bort karensdagen kostar enorma belopp.
Vi har ungefär dubbelt så många sjukdagar i Norge. Och ja, det du säger är sant. Det myglas oerhört med sjukdagar eftersom man får fullt betalt och de allra flesta ser dagarna som en sorts kvot som man har rätt till att ta ut varje år och de flesta använder sin kvot.

Vi har dock 100% betalt också plus inget karensavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in