Citat:
Ursprungligen postat av
Knotknet
Jag gillar Svenska Kyrkan även om jag inte så ofta deltar i gemenskapen. Men går gärna in i en kyrka, tänder ett ljus och ber. Tillhör du någon annan församling?
Nej. Jag är inte troende. Men om jag skulle komma till tro, så kommer jag nog att konvertera till Katolicismen. De har den mest äkta, ursprungliga kristendomen (vet i och för sig inte hur det är med de olika Ortodoxa församlingarna, men de känns för främmande).
Jag respekterar Katolska kyrkan för att de inte har jamsat med i alla dumheter som de protestantiska/lutheranska (de flesta av dem) kyrkorna har tagit sig för, och som har fört dem längre ifrån Gud. Som homovigslar, kvinnliga präster, abortförespråkande, förespråkande av könsstympning av småpojkar (alltså att de har valt att inte ta avstånd ifrån det), präster som har förhållanden utan att vara gifta - i de värsta fallen homosexuella förhållanden - o.s.v..
Jag känner lite att "ska de va så ska de va". Jag vill inte ha en mellanmjölkskyrka som lär ut att "anything goes". Det är inte någon j-la lek där man bara kan plocka russinen ur kakan (i detta fall Bibeln), och strunta i det som inte stämmer med vad Västvärlden i stort tycker om olika företeelser idag.