2026-08-12, 11:27
Medlem
C.B.G.s avatar
VAZ var fullständigt värdelösa bilar som krånglade stup i kvarten. Min bästa kompis föräldrar hade en sån som andrabil. Det var ofta ett äventyr när vi skulle åka med hans mamma någonstans eftersom bilen betedde sig på ett minst sagt oförutsägbart sätt.

Det är nog ingen större gåta bakom det faktumet att väldigt få registrerade exemplar finns kvar.
Citera
2026-08-12, 11:52
Medlem
Bilar var ju bristvara där, och kommer ihåg att jag läste något reportage i någon biltidning att man renoverade upp skrotade bilar och sålde igen för att komma före i kön. Kanske exporterades tillbaka pga bilbristen?
Citera
2026-08-12, 11:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
VAZ var fullständigt värdelösa bilar som krånglade stup i kvarten. Min bästa kompis föräldrar hade en sån som andrabil. Det var ofta ett äventyr när vi skulle åka med hans mamma någonstans eftersom bilen betedde sig på ett minst sagt oförutsägbart sätt.

Det är nog ingen större gåta bakom det faktumet att väldigt få registrerade exemplar finns kvar.

Drq lite storys

Tack på förhand 😁
Citera
2026-08-12, 12:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

En av mina grannar var kommunist. Han hade några VAZ. Det var ett bekymmer varje gång när dessa skulle besiktigas..
Men veven gillade han. En ny VAZ kostade 4995:- på den tiden.
Citera
2026-08-12, 12:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Drq lite storys

Tack på förhand 😁

Anledningen till att VAZ likväl uppnådde en så pass hög popularitet var priset. Som jag minns det såldes de till ett vrakpris i jämförelse med andra fabriksnya bilar.
Citera
2026-08-12, 12:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En av mina grannar var kommunist. Han hade några VAZ. Det var ett bekymmer varje gång när dessa skulle besiktigas..
Men veven gillade han. En ny VAZ kostade 4995:- på den tiden.

Min kompis föräldrar var inte kommunister. Snarare tvärtom. I deras fall handlade det om ekonomi. Ett billigt val som andra bil. Såg bra ut på papperet åtminstone.
Citera
2026-08-12, 12:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Anledningen till att VAZ likväl uppnådde en så pass hög popularitet var priset. Som jag minns det såldes de till ett vrakpris i jämförelse med andra fabriksnya bilar.

Dom hade en turbofunktion , kylfläkten hade en urkopplingsfunktion för den hade också flygplanspropeller som Volvo 240 som tog 5 hästar 🤣

Användes som afterbruner vid omkörning o så
Citera
2026-08-12, 12:16
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Drq lite storys

Tack på förhand 😁

Först nu förstår jag ditt inlägg (extremt trögtänkt). Jag läste engelska "Drq lite" och begrep ingenting.

Du menar förstås "Dra lite storys". Det här är tyvärr så pass länge sen att jag inte minns några detaljer. Jag var nog i 12-årsåldern vid den här tiden. Sorry!
Citera
2026-08-12, 12:22
Medlem
sommarlovs avatar
Intressant läsning.
I sovjetunionen skulle alltså pengar avskaffas när kommunismen infördes fullt ut.
Samtidigt var landet i desperat behov av reda pengar för att kunna köpa utländska varor!
Citera
2026-08-12, 12:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

4995:- runt 1980.
https://www.youtube.com/watch?v=rWPHnKLi0Hw
Citera
2026-08-12, 13:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
4995:- runt 1980.
https://www.youtube.com/watch?v=rWPHnKLi0Hw
Billiga var dom, men inte så billiga.

Då hade till och med jag haft råd med en ny bil.
Citera
2026-08-12, 13:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Billiga var dom, men inte så billiga.

Då hade till och med jag haft råd med en ny bil.

Det fanns en mack i Jonsered, Partille. Tror att det var UNO-X.
Runt 1980, kostade Vaz-Lada 5000:- där.

Samma mack var också inblandad i Sveriges största post-rån genom tiderna, jag har skrivit om det här:
(FB) Största postrånet i Jonsered?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in