Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Som svar på trådfrågan så säger jag att det är väldigt vanligt att sådana här halvsanningar blir fundamentalistisk religion. Det finns absolut inget som säger att man måste ta fram köttet så det blir rumstempererat.
Vet inte om jag någonsin hört någon uttala det som en absolut regel. Du kan såklart få bra resultat även från kylskåp, men det är lättare från rumstemp. Var är dessa absolutister du talar om?
Citat:
Men det är en metod man kan använda. Att låta köttet vara kallt är också en metod. Båda har sina fördelar.
Enda fördelen med kylskåpskallt är att det inte kräver planering.
Citat:
Vad det gäller stekytan så har jag inte testat själv, men jag antar att det skulle kunna fungera att värma upp stekpannan till lite varmare om köttet kommer från kylen för att ge samma resultat,
Ett problem är att man lätt bränner matfettet om pannan är så varm. Och man måste vrida upp värmen högre efter att köttet lagts, vilket också är riskabelt för fettet på delarna av pannan som inte kylts ner. Man vill ha brynt smör, inte bränt smör.
Självklart går det att steka kallt kött, men det är svårare att få bra.
Om man inte har TS:s magiska och inte alls påhittade 30 mm pansarplåtspanna, dvs