2026-08-12, 13:39
Medlem
Jag tycker resultatet blir bättre när jag tar min entrecote direkt ur kylen. Steker på en tung rejäl gjutjärnspanna. TV-kockarnas råd är säkert anpassat för stekpannor med liten massa som kan kylas ner av kallt kött.
Citera
2026-08-12, 13:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kan ju slänga ner en djupfryst biff i pannan också. Stekt blir den. Men ska du göra det på rätt sätt ska köttet självfallet vara rumstempererat så att det inte kyler ner pannan.

När du grillar är det inte lika noga.

Intressant, på McDonalds steker de faktiskt burgarna frusna. Många som köper frusna hamburgare gör det hemma också.
Citera
2026-08-12, 13:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant, på McDonalds steker de faktiskt burgarna frusna. Många som köper frusna hamburgare gör det hemma också.

Jepp med fruktansvärt resultatet.
Citera
2026-08-12, 13:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med tjockleken menar jag bottenplattan. Om du har en gjutjärnspanna så behöver du inte en lika tjock bottenplatta, då räcker det med ett par mm för materialet har såpass hög densitet. Använder du keramiska, rostfria eller non-stick så ska det vara betydligt tjockare än gjutjärnspannor.

Say what? Vilken "bottenplatta"? Spisen eller stekpannan?

Allra helst: Bara var ärlig. För jag kommer sätta dit dig så jävla hårt vilken platta du än menar.

Btw: Det heter "evinnerliga".
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-08-12 kl. 13:51.
Citera
2026-08-12, 13:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Say what? Vilken "bottenplatta"? Spisen eller stekpannan?

Allra helst: Bara var ärlig. För jag kommer sätta dit dig så jävla hårt vilken platta du än menar.

Bottenplattan är en separat yta som är fastsvetsad på bottenytan på ex. en rostfri eller nonstick stekpanna, d.v.s det är en annan del av stekpannan än det material som stekpannan är gjord av. Om du har en gjutjärnspanna så saknas den ofta för de behövs inte riktigt då om det inte är en väldigt klen panna, men på andra typer av pannor är de essentiella och det är extremt viktigt att dessa är rejäla. Köper du en billig non-stick så får du helt enkelt en platta som kanske bara är en mm vilket inte alls är tillräckligt för att plattan ska få en jämn stektemperatur.
Citera
2026-08-12, 13:55
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bottenplattan är en separat yta som är fastsvetsad på bottenytan på ex. en rostfri eller nonstick stekpanna

WOW!

Spännande. Så då är stekpannan i själva verket ÄNNU TJOCKARE

Så vänligen länka till en stekpanna som fucking är ca 30-35 mm tjock.

Alternativt kan du bara erkänna att du har hittade på, för det finns inte en jävla jävla stekpanna på marknaden som ens är i närheten av det. Du ljög helt enkelt. ERKÄNN
Citera
2026-08-12, 13:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag kan köpa att du skriver att "det tar längre tid" men "mycket längre tid" är ett begrepp som kräver faktiska data. Hur mycket längre tid tar det exakt menar du? Vilken stektemperatur använder du exakt, hur lång tid steker du exakt? Och hur mycket saltar du och hur länge innan saltade du, för det påverkar ju också.

Om man dessutom använder marinerat kött ändras ju hela ekvationen baserat på mängden salt och PH-nivån i marinaden.
Jag har inte gjort något vetenskapligt test på tiden det tar att tillaga, men det borde väl vara någon minut i alla fall, givet att det går snabbt att steka upp en köttbit är det procentuellt rätt så mycket.

Men kan vi vara överens om att det tar längre tid om innertemperaturen är 4 grader jämfört med 22 grader och att köttbiten med 4 grader skulle få en större del genomstekt/högre temperatur än köttbiten på 22 grader?

Exakt hur mycket sämre resultatet blir är oviktigt, det viktiga är att vi är överens om att det blir sämre. Det finns ju en jävla massa parametrar att ta hänsyn till, har köttet till exempel varit ute ur kylen länge nog att nå 22 graders innertemperatur och så vidare.
Citera
2026-08-12, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spännande. Så då är stekpannan i själva verket ÄNNU TJOCKARE

Titta från sidan och gör en bedömning utifrån vad du tror. Är det en icke-gjutjärnspanna som totalt är mindre än 15mm från stekdelen till bottendelen så har du antagligen köpt en skitprodukt som aldrig skulle lämnat fabriken.
Citera
2026-08-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.

Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?
Skulle säga de allra flesta av alla med "erfarenhet" i 30-40 år av yrken beroenden av teknologiska framsteg har fel i det mesta de påstår eftersom de baserar sina åsikter på de förutsättningar som rådde för just 30-40 år sedan.
Senast redigerad av GrenadeSermon 2026-08-12 kl. 14:00.
Citera
2026-08-12, 14:01
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Titta från sidan och gör en bedömning utifrån vad du tror. Är det en icke-gjutjärnspanna som totalt är mindre än 15mm från stekdelen till bottendelen så har du antagligen köpt en skitprodukt som aldrig skulle lämnat fabriken.

HAAHA jag visste att du skulle gömma dig som en liten bitch

Försök inte. Länka till EN ENDA stekpanna på marknaden som har en bottenplatta på MINST 20 mm, helst mer. EN ENDA.

Eller erkänn att du helt enkelt hittade på. För det finns ingen. INGEN stekpanna är ens i närheten av den tjockleken, din falska jävla retard

Fy fan vad du ljuger skamlöst

Tyckte det lät coolt att förepråka tjocka stekpannor men hade inte en jävla aning om hur tjocka de ens är

PATETISKT
Citera
2026-08-12, 14:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har inte gjort något vetenskapligt test på tiden det tar att tillaga, men det borde väl vara någon minut i alla fall, givet att det går snabbt att steka upp en köttbit är det procentuellt rätt så mycket.

Någon minut? Verkligen? 15% av den totala temperaturskillnaden mellan stekytan och kylskåpstemperaturen? Känner du inte att det ställer vissa frågor kring vilka temperaturer du använder och hur länge du steker?
Citera
2026-08-12, 14:04
Medlem
BlyatMans avatar
Till och med på en pizzeria så flyttar man på pizzan i en 400 graders ugn för att pizzor "kyler" ner just den punkten i ugnen.
Så temperaturen på köttet påverkar stekpannan mer än vad man tror, speciellt om det är en tunn sketan stekpanna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in