2026-08-12, 11:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag såg förvånad ut igår. Visserligen var det bara på Apoteket och mest för att varan i kassan kostade 90 kronor mer än vad det stod på hyllan.

Haha! Åsså säger de att inflationen är lägre än förväntat!
Citera
2026-08-12, 11:59
Medlem
Haha, låt mig utveckla, förvånad och sedan letar efter plånkan i 11 fickor.

Citat:
Jag såg förvånad ut igår. Visserligen var det bara på Apoteket och mest för att varan i kassan kostade 90 kronor mer än vad det stod på hyllan.
Citera
2026-08-12, 12:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Haha, låt mig utveckla, förvånad och sedan letar efter plånkan i 11 fickor.
Jo, jag förstod att det var något sånt du menade,
Citera
2026-08-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det är ingens specifika uppgift.
Du tycker resten av världen ska läsa dina tankar när du lassat färdigt?

Najs, då har du inget emot att betala för personen bakoms varor. Tack för din solidaritet!
Citera
2026-08-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag håller med om att detta land är under fritt fall. Om inte ens vår "ledning" ser till folkets bästa så finns inget mer i demokratisk väg att önska. Antingen kan man bara acceptera för sin egen frid och hälsas skull eller så kan man gå i klinch med allt man stör sig på.
Folk kastar skräp på gatan.
Folk kastar ut McDonaldspåse ut från bilen.
Folk tränger sig före i kön.
Folk sitter med fötter på sätena på tåget/bussen.
Folk betalar ej för resan.
Folk springer från notan.
Folk stjäl från äldre.
Folk våldtar kvinnor och barn.
Folk kör i 240 Km/h på dagen från Arlanda.
Folk står på handikapp rutan utan tillstånd.
Folk lägger ej ned "pinnen" på ICA.
Folk... ja, hur långt jan man fortsätta.
Inte att man accepterar detta men man tolererar. Det är som 3 steg. Tolerera, acceptera, sedan kommer hylla och deltaga.
Jag bara tolererar dessa händelser då ingenting görs för att stävja detta särbeteende.

Vi svenskar hjälps åt att underlätta för varandra. Om någon kommer i högre fart än mig på motorväg så håller jag mig i högerfilen. De flesta andra saker kan man säga till om, tex ursäkta ska du inte ställa tillbaka den där efter dig?

Står du bara och tittar på om någon blir våldtagen framför dig menar du? Bara att anpassa sig och acceptera?

Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Är det inte störigare med människor som ser förvånade ut varje gång de ska betala? De har ju ändå köat sig fram till kassan.

Det går ofta hand i hand. Att vara tankspridd är mänskligt, det är okej. Gäller även pinnen på bandet. Men somliga är bara arroganta. Dock kul när någon tränger sig fram, hetsar i kassan och vet sedan inte vart de har plånboken, där räcker det med ett leende.
Citera
2026-08-12, 12:28
Medlem
Citat:
Så är det ju så klart. Det man själv aldrig har upplevt, det händer aldrig.

Så du är en del av problemet.

På vilket sätt? Att jag inte går i taket för varje grej jag nämnde?
Citera
2026-08-12, 12:29
Medlem
hippilis avatar
Tycker butiks personalen att flytta pinnen efter varje kund ger förslitningsskador har affären all rätt att ta bort pinnarna, anser fackförbundet lika dant tror det var handels? tas pinnarna bort permanent i alla affärer 👍
Citera
2026-08-12, 12:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
På vilket sätt? Att jag inte går i taket för varje grej jag nämnde?
För att du tolererar det och inte verkar inte ens reagera alls på det. Sa jag att jag tycker att man måste 'gå upp i taket'? Nej, det gjorde jag inte.
Citera
2026-08-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Vi svenskar hjälps åt att underlätta för varandra. Om någon kommer i högre fart än mig på motorväg så håller jag mig i högerfilen. De flesta andra saker kan man säga till om, tex ursäkta ska du inte ställa tillbaka den där efter dig?

Står du bara och tittar på om någon blir våldtagen framför dig menar du? Bara att anpassa sig och acceptera?

Det går ofta hand i hand. Att vara tankspridd är mänskligt, det är okej. Gäller även pinnen på bandet. Men somliga är bara arroganta. Dock kul när någon tränger sig fram, hetsar i kassan och vet sedan inte vart de har plånboken, där räcker det med ett leende.

Inte att jag accepterar men att man får tolerera vissa avvikande beteenden. Ser jag en våldtäkt skulle jag ju självklart ingripa. Det var ett felaktigt exempel. Sker ett onödigt bråk så har jag ingripit och deeskalerat ett par gånger. Jag menar vad gör ni om någon parkerat snett? Om någon kastar ut en Donkenpåse från lastbilen. Prejar ni lastbilen eller vad gör ni?
Citera
2026-08-12, 12:36
Medlem
Citat:
För att du tolererar det och inte verkar inte ens reagera alls på det. Sa jag att jag tycker att man måste 'gå upp i taket'? Nej, det gjorde jag inte.

Man kan ju reagera. Det gör jag ju självklart. Dock att påpeka att folk har fötter på sätet, varje gång man åker till City... Njae. Att ta tag i någon som kastar ett papper på trottoaren...
Är det något man kan göra skillnad i typ ett bråk eller annat så kan man ju ingripa. Men vardags situationer, vagnen ställs inte tillbaks.. Nu sitter vi ju här och engagerar oss i dessa små vardagsavvikande folks beteenden ändå. Vi verkar ju bry oss så pass. Vad skall göras åt dessa situationer. Hur kan dessa lösas?
Citera
2026-08-12, 13:04
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Jag ogillar dom lika mycket som folket som ska fråga kassörskan vilken trisslost som kommer ge dom miljonvinsten eller yrkesarbetare som tror att pålägg på deras korv är rocket science.
Citera
2026-08-12, 13:43
Medlem
Citat:
Inte att jag accepterar men att man får tolerera vissa avvikande beteenden. Ser jag en våldtäkt skulle jag ju självklart ingripa. Det var ett felaktigt exempel. Sker ett onödigt bråk så har jag ingripit och deeskalerat ett par gånger. Jag menar vad gör ni om någon parkerat snett? Om någon kastar ut en Donkenpåse från lastbilen. Prejar ni lastbilen eller vad gör ni?

Kan bara tala för mig själv. I lastbilens fall kan man notera regnmr, tidpunkt och kontakta speditionsföretaget för vi ska inte slänga skräp i naturen än mindre i yrket då man represenrerar sin arbetsgivare. En snedparkerad bil tar parkeringsvakgen hand om.

Man behöver inte springa runt som batman och aggressivt uppfostra alla som gör fel, det mesta är ju rätt oskyldigt men lite civilkurage kan man ju ha utan att det påverkar ens liv nämnvärt. Står man intill så varför inte, behöver inte stövla ilsket över halva parkeringsytan för att läxa upp någon. Eller försöka preja en lastbil tex. Det låter helt idiotiskt.

Sen blev jag uppfostrad så att kan man inte göra det lugnt och sansat så låter man bli. Ilskna småpåvar och hobbypoliser är vidrigt det med.

Men de flesta sköter sig ändå, därför Sverige är ett bra land att leva i.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha! Åsså säger de att inflationen är lägre än förväntat!

Sverige har lägst inflation i Europa just nu så aktuellt fall var troligen en felmärkning snarare än öppet politiskt mål för dig.

Det är priset på hyllan som gäller förövrigt.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-12 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in