2026-08-10, 23:50
Medlem
Snubchurps avatar
Lyssnar de unga väljarna på vad vänstern sagt idag så hör vi det gamla vanliga. Man lovar allt åt alla utan att veta vad det kostar och man vill ta från de onda som tagit risker att investera och skapat arbete åt andra.
Citera
2026-08-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Får man bara till en "lyckad integration" kommer dessa 400k bli högutbildade och välavlönade M-väljare serru.
lyckad integration till vad hata män och vara radikal feminist?
alla svenska värderingar är genomruttna av blask
jag tror inte muhammad blir en bättre person för att han slutar heja på grannen eller sätter upp en arg lapp om att någon tog hans tvätttid
Citera
2026-08-11, 00:22
Medlem
Folk drar alltod för stora växlar av vad unga röstar på. Minns hur högern för fyra år sen jublade över skolvalsresultaten och hur svensk politik skulle vara högerdominerat i generationer. Jag påpekade att situationen kommer vara motsatt om 4 år Tidö kommer till makten och så ser det ut att ha blivit. Unga gillar helt enkelt att vara rebelliska och rösta emot status quo i Sverige. Efter oppositionen tar makten i höst kommer ungas väljarmönster troligen vara omvänt en än gång om 4 år oavsett hur kommande S-regering presterar och högern kommer åter igen tro att de kommer dominera politik i generationer utan att ha lärt sig ett skvatt.
Citera
2026-08-11, 08:18
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det verkar som att unga väljare mellan 18 och 29 år rört sig vänsterut sedan förra valet. Det visar en analys av DN/Ipsos opinionsdata.
[indent]"I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tidöpartierna har backat i samma mån. Särskilt stark utveckling har V och MP haft i den här gruppen."[/INDENT

https://www.dn.se/sverige/unga-valjare-har-rort-sig-vansterut/

Unga var tidigare en av Moderaternas starkaste väljargrupper, men man förlorade det stödet väldigt snabbt efter att Tidöavtalet presenterades. Moderaterna har nu 19 procent av unga väljares stöd jämfört med 28 procent 2022. Vänsterpartiet har däremot ökat sitt stöd från 10 till 17 procent.

Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?

Det stämmer inte, Jag läste nyss en undersökning att SD dominerar bland unga män mellan 18-34 vilket är förståeligt med tanke på det kaos samhället var i när S och MP regerade i 8 år.
Citera
2026-08-12, 11:42
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
SD har vuxit pga rasismen mot svenskarna har vuxit.

Nej. Och absolut inte i den staden jag bor. Rasism fungerar inte på det sätt du tror den gör, i övrigt.

Hursom, gällande topic: De platser jag sett SD växa är oftast städer där nazismen varit stark sen tidigare, oberoende av andra omständigheter. Där har de mest frivilliga som pushar propagandan, men också där folk donerar mera, fast det senare är mest en förmodan från mitt håll.
Citera
2026-08-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Nej. Och absolut inte i den staden jag bor. Rasism fungerar inte på det sätt du tror den gör.

Jo det har den och jo det gör den.

Jag kommer aldrig fatta hur man kan ha mage att medvetet välja att ta sig till ett land och sen gnälla över "rasism" eller tycka sig ha rätt till en åsikt över hur folket som bott där i tusentals år borde rösta. Ni har hela världsdelar för er själva, det har inte vi. Håll er till dem om det inte passar.
Citera
2026-08-12, 18:58
Avslutad
Kanske för att folk idag vill arbeta mindre? Funderar på att gå samma väg och rösta vänster där jobbhysterin är något mindre.
Citera
2026-08-12, 23:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tror unga att samhället blir bättre med vänsterpolitik?

Jag tror att du missar poängen. Unga människor har vuxit upp med enbart Tidö-politik, och de vet att med den blir det "sämre".

Efter att M, KD, L och SD bildat "ett block" med en uttalad strävan att fortsätta den Tidö-politiken är nåt av oppositionspartierna det enda alternativ många unga väljare har.

Så en mer korrekt slutsats skulle nog vara att de "hoppas" att det blir bättre om Sverige byter riktning, och det är för att de redan vet hur det är med Tidö vid makten. Många unga upplever, med fog, att Tidö-politiken förstör deras framtid.
Citera
2026-08-13, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Unga kvinnor 18–29: tydlig övervikt för S, V och MP. Unga män 18–29: betydligt starkare stöd för M och SD och därmed högerblocket.
En aktuell mätning visar att över 70 % av unga män sympatiserar med Tidöpartierna, medan motsvarande siffra för unga kvinnor är omkring 34 %.
vilken undersökning?
Citera
2026-08-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Samma snack inför förra valet "generation Greta" skulle minsann visa världen hur bra vänstern var. Sen visade själva valresultatet att unga snarare hade röstat höger i större utsträckning.

Samma tidning då:
https://www.dn.se/kultur/blir-det-nagon-gretaeffekt-pa-valet-i-host/

Efter valet:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XbJBMb/det-finns-inte-nagon-generation-greta
Varje officiell undersökning är väldigt annorlunda år 2026. De visar alla att ungdomar röstar vänster.
Citera
2026-08-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. I varje jävla skolval kommer högern vinna jordskred. Att en ynka undersökning visar på framgång för vänstern och det går i brallan för DN. Nix de unga är ju de som mest hatar Greta.
Skolval är inte menade att tas på allvar.
Citera
2026-08-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Dummaste jag hört. De unga som ”rört sig vänsterut” är antingen blattar eller en försvinnande liten men högljudd andel grönhåriga könsförvirrade feminister.

I princip alla normala västerländska ungdomar är höger. Ganska långt åt höger dessutom.
du är extremt förvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in