Citat:
Är inte unga väljare rätt ointresserade när det gäller politik? Tycker de flesta inte är intresserade av politik före 30 års ålder, då man oftast har så mycket annat fokusera på tidigt i livet. Så uppfattade jag det var när jag växte upp. Har inte heller hört politik dryftas mellan barnen och deras kompisar. Det är väl mer relationer, shoppa och gå ut på stan som gäller. Kan tänka mig det är mer intressant med politik för dom som har klimatvurmande föräldrar, nån slags relation till de som utvisas, bidragstörstande och så. Då rör de sig åt vänster. Det där att vad F går all skatt till på min lön? Varför vill inte en del jobba och vara produktiva? De frågeställningarna brukar nog komma in efter man fyllt 30. Å då kanske man rör sig åt höger.
Ja och nej. När du växer upp i ett samhälle där det drar omkring flockar med hatiska människor som vill förnedringsråna dig så fort de får chansen, då är det ju helt naturligt att du engagerar sig mot detta. Oavsett om du är intresserad av politik eller inte.
Samma sak när lärarna i skolan helt öppet dömer elever utifrån olika måttstockar beroende på vilket kön eller vilken bakgrund de har, och svenska killar alltid värderas lägst. Då är det naturligt att du uppfattar detta och tycker det är fel. Oavsett om du är intresserad av politik eller inte.
Medan många unga tjejer bara imiterar vad Zara Larsson eller någon liknande artist/influencer har sagt. "För mig är det självklart att stå upp och brinna för allas lika värde. Detta visar hur viktigt det är med Pride." osv. Det kan låta som politik men handlar mer om mode och grupptillhörighet.