2026-08-12, 09:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag frågade dig, ditt fokusförflyttande mongo, För tredje gången :

Vill du ha fred tillsammans med isarel , eller inte.

Självklart vill jag ha fred men riktig och varaktig fred kommer först den dagen då det internationella samfundets bestämmelser och resolutioner faktiskt efterlevs och fred uppstår inte genom att den svagare parten tvingas acceptera en illegal ockupation, apartheid och ständigt expanderande bosättningar på Västbanken och för att fred ska bli verklighet måste ockupationen upphöra och FN-resolutionerna respekteras och fet är en utveckling som den sionistiska staten uppenbarligen inte är mogen för i dagsläget eftersom man aktivt väljer att strunta i både FN och Internationella domstolen (ICJ) för att fortsätta sin expansion.

Så frågan bör snarare ställas till dig vill du ha en rättvis fred baserad på internationell lag?
Citera
2026-08-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, men i det här specifika fallet så var landet som Nationernas Förbund valde att det skulle bli judarnas hemland var landet som judarna var uppkallade efter, d.v.s Israel, Judéen och Samarien. Ett vettigare exempel med romerna skulle vara om FN valde att ge romerna Guyarat eller Rajastan som romerna kommer ifrån. Vilket du antagligen inte alls skulle protestera om eftersom du antagligen aldrig protesterade när Indien gav muslimerna "Pakistan" som är en förkortning av tre regioner i området och aldrig någonsin benämnts innan delningen.

Du har helt rätt i att jag inte protesterade när Indien "gav muslimerna Pakistan" eller hur man ska uttrycka saken.

Pakistan skapades den 14 augusti 1947, och jag var inte född då.
Citera
2026-08-12, 10:36
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du svarar på en fråga med en ny extrem fråga för att helt slippa ta ställning till den faktiska juridiska verkligheten på Västbanken.

Jag ställer därför min ursprungliga fråga till dig igen och förväntar mig ett rakt svar den här gången och inte en ny motfråga:

Går det överhuvudtaget att kalla någon för en vanlig brottsling när det är en illegal ockupationsmakt vars domstolar och militärlagar inte ens är erkända av det internationella samfundet som har dömt dem?

Vems lagar är det de faktiskt har brutit mot?

Du ser inte skillnaden mellan brott mot civila och krigsbrott? Men visst jag fattar vad du menar. Så länge man är en förtryckt palestinier så har man alltid rätten på sin sida? Du och dina judehatande vänner uppfyller samtliga krav på beteckningen sekt. Inte ens Knutby kunde gjort det bättre.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-08-12 kl. 10:40.
Citera
2026-08-12, 10:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Du har helt rätt i att jag inte protesterade när Indien "gav muslimerna Pakistan" eller hur man ska uttrycka saken.

Pakistan skapades den 14 augusti 1947, och jag var inte född då.

Och du har inget problem med det nu heller? Men Israel har du problem med, trots att det skapades ungefär samtidigt?
Citera
2026-08-12, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Du ser inte skillnaden mellan brott mot civila och krigsbrott? Men visst jag fattar vad du menar. Så länge man är en förtryckt palestinier så har man alltid rätten på sin sida? Du och dina judehatande vänner uppfyller samtliga krav på beteckningen sekt. Inte ens Knutby kunde gjort det bättre.

Låt oss göra en sak väldigt tydlig: Ingen här hatar judar och att blanda ihop det judiska folket med den politiska ideologin sionism är både felaktigt och missvisande.

Det är den fascistiska sionismen och ockupationsmakten som är hatad och fördömd världen över särskilt efter de brutala handlingar de har utfört i Gaza och som de fortfarande fortsätter med varje dag helt öppet och det är sioniststatens och militärens konkreta handlingar mot civilbefolkningen som kritiseras och inte en hel folkgrupps religion eller ursprung.

Det internationella samfundet, inklusive FN och ICJ, fördömer ockupationen och krigsbrotten just för att de skyddar internationell rätt och det har ingenting med sekter att göra utan om att hålla en stat ansvarig för sina handlingar under folkrätten men det är väl lättare att prata om Knutby än att bemöta vad en illegal militärdomstol faktiskt har för legitimitet?
Citera
2026-08-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och du har inget problem med det nu heller? Men Israel har du problem med, trots att det skapades ungefär samtidigt?

Du läste mitt inlägg dåligt. Om du inte la märke till det, så uttryckte jag stor förståelse för israelernas behov av att ha ett eget land där de kan känna sig trygga.

Men, och det kan man inte komma ifrån, palestinierna har betalat ett fruktansvärt högt pris för israelernas trygghet. Och det är inte alla palestinier som är terrorister.

https://politicstoday.org/wp-content/uploads/2023/11/gaza-war-palestinian-victims-570x380.jpg
Citera
2026-08-12, 11:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
- Har Svantesson en poäng eller använder regeringen detta som en ren avledningsmanöver för att slippa kritisera sioniststaten?
- Hur kan ett felaktigt stödbrev från två riksdagsledamöter väcka mer upprördhet hos den svenska regeringen än grova brott mot folkrätten?
- Är det rimligt att svensk utrikespolitik och debatt helt har reducerats till symbolpolitik och interna formalia?
1. Svantesson har säkert blivit upprörd som yrkespolitiker samtidigt som hon inte är dummare än att hon försöker slänga in några peta in några billiga politiska poänger. Att använda omvägen genom terrorister (även om de dömts till israeliska fantasistraff) för att kritisera Israel gör nog bara att eventuella Utvalda™ släpper ur sig lite gas och somnar om. Skulle du kritisera Japans valjakt genom att bitcha om att någon blivit påkommen med att skicka brev till dödsdömda fångar?

2. Det viktiga ordet här är "felaktigt" - varför litade Vänstern på uppgifterna de fått om mottagarna av breven? Palestinska myndigheters och vänskapsföreningars tillförlitlighet ligger på nivån "Trust me bro". Det är skillnad på att vara Naiva™ och felknullade.

3. Var det en utrikespolitisk fråga? Det här var väl i stort sett ett eget initiativ av V vid sidan så att de mer batikklädda tanterna skulle få bli lite trosfuktiga av att brevväxla med spännande (men missförstådda) bad boys? Det finns tusentals andra människor att brevväxla med i palestinska områden som är enklare att ha koll på om de är lämpliga att ha att göra med - och som drabbats av både de Utvaldas™ och Inavlades™ Pojkstreck™.
Citera
2026-08-12, 11:14
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Jag håller helt med dig om att den här nivån känns extremt amerikansk och det är en skrämmande utveckling för det politiska samtalet men det vi också måste prata om är vem det är som riggar scenen för den här typen av debatter och i det här fallet var det faktiskt SVT Aktuellt som aktivt valde att göra det till en ren pajkastning.

De bjöd in till en debatt som var utannonserad att handla om svensk ekonomi ett ämne som berör miljontals medborgare i form av räntor, inflation och välfärd och att den plattbröstade programledaren då väljer att dumpa den ekonomiska debatten för att istället lägga en stor del av tiden på att grilla partiledarna om ett ganska ovidkommande inrikespolitiskt bråk visar hur även public service har fallit pladask för klickjournalistik och sensationslystnad och när medierna flyttar fokus från strukturella samhällsfrågor till personfokus och interna partislarv då ger de politikerna ett frikort.

Svantesson fick en perfekt möjlighet att spela upp hela sitt register av moralisk indignation för att slippa prata om regeringens ekonomiska politik och Dadgostar tvingades till defensiven över något som partiet redan hanterat.

Oj, att SVT:s moderator låter det fortgå, det är inte bra alls. Ekonomi är ju ett väldigt hett ämne just nu för många, det är ett ämne som rent krasst skulle kunna få folk att välja den andra sidan. När public service hakar detta, det är skrämmande. Man ska inte slå på stora trumman men för mig blir det en taktik som som, omedveten eller ej, gör att information undanhålles och således en urholkning av demokratin.

Detta är verkligen en tid där sakliga och objektiva journalister behövs mer än någonsin.

Såg inte debatten, kanske ska sätta mig och kolla på den i efterhand.
Citera
2026-08-12, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
1. Svantesson har säkert blivit upprörd som yrkespolitiker samtidigt som hon inte är dummare än att hon försöker slänga in några peta in några billiga politiska poänger. Att använda omvägen genom terrorister (även om de dömts till israeliska fantasistraff) för att kritisera Israel gör nog bara att eventuella Utvalda™ släpper ur sig lite gas och somnar om. Skulle du kritisera Japans valjakt genom att bitcha om att någon blivit påkommen med att skicka brev till dödsdömda fångar?

2. Det viktiga ordet här är "felaktigt" - varför litade Vänstern på uppgifterna de fått om mottagarna av breven? Palestinska myndigheters och vänskapsföreningars tillförlitlighet ligger på nivån "Trust me bro". Det är skillnad på att vara Naiva™ och felknullade.

3. Var det en utrikespolitisk fråga? Det här var väl i stort sett ett eget initiativ av V vid sidan så att de mer batikklädda tanterna skulle få bli lite trosfuktiga av att brevväxla med spännande (men missförstådda) bad boys? Det finns tusentals andra människor att brevväxla med i palestinska områden som är enklare att ha koll på om de är lämpliga att ha att göra med - och som drabbats av både de Utvaldas™ och Inavlades™ Pojkstreck™.

Du har en poäng i att det handlar om billiga politiska poänger men du missar hur medvetet uppblåst hela den här "krisen" faktiskt är.

Det mesta i den här debatten är bara en medial storm i ett vattenglas och det finns inga konkreta hot mot Sverige vår säkerhet eller våra intressen kopplade till de här omtalade palestinabreven.

Att högern försöker få det att framstå som en gigantisk statsmannakris är inget annat än teater.
Hela den här cirkusen startade dessutom med att den plattbröstade programledaren i Aktuellt gillrade en fälla vilket Svantesson tacksamt utnyttjade.

Istället för att hålla sig till den utannonserade debatten om svensk ekonomi där regeringen har det tufft med tunga välfärdsfrågor skiftades fokus helt till symbolpolitik.

Svantesson klev rakt in i den dukade fällan för att kunna slå ifrån sig och spela moraliskt upprörd och slippa prata om både svensk arbetslöshet och de faktiska folkrättsbrott som ockupationsmakten begår varje dag.

Visst var breven klumpiga och naiva men att två riksdagsledamöters felformulerade posthantering får mer utrymme och skapar mer moralisk panik i svensk tv än bombningar av civila och illegala ockupationer visar bara hur skev debatten har blivit och det är en ren avledningsmanöver som högern och SVT lyckades rigga perfekt tillsammans.
Citera
2026-08-12, 11:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Oj, att SVT:s moderator låter det fortgå, det är inte bra alls. Ekonomi är ju ett väldigt hett ämne just nu för många, det är ett ämne som rent krasst skulle kunna få folk att välja den andra sidan. När public service hakar detta, det är skrämmande. Man ska inte slå på stora trumman men för mig blir det en taktik som som, omedveten eller ej, gör att information undanhålles och således en urholkning av demokratin.

Detta är verkligen en tid där sakliga och objektiva journalister behövs mer än någonsin.

Såg inte debatten, kanske ska sätta mig och kolla på den i efterhand.

Gör det det är absolut värt att titta på den i efterhand för att med egna ögon se hur regisserad den här typen av journalistik har blivit.

Notera särskilt hur den plattbröstade programledaren (bara skinn och ben) agerar under sändningen.

Det blir så uppenbart att Aktuellt hade bestämt sig på förhand för att gillra den här fällan istället för att hålla sig till det utlovade ämnet.

Programledaren styrde aktivt bort samtalet från de tunga ekonomiska frågorna och lät Svantesson hålla hov med sin moraliska indignation medan Dadgostar tvingades in i ett hörn för att försvara något som redan var överspelat och det är precis som du säger en urholkning av det demokratiska samtalet när public service prioriterar den här typen av billiga fällor och sensationer framför att granska regeringens faktiska ekonomiska politik eller internationella frågor.
Citera
2026-08-12, 11:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Visst var breven klumpiga och naiva men att två riksdagsledamöters felformulerade posthantering får mer utrymme och skapar mer moralisk panik i svensk tv än bombningar av civila och illegala ockupationer visar bara hur skev debatten har blivit och det är en ren avledningsmanöver som högern och SVT lyckades rigga perfekt tillsammans.
Flyttade fetningen åt dig. Det jag tycker är oerhört konstigt är hur jävla dumma och naiva flera vänsterpartister har varit som litade på vänskapsföreningar vars trovärdighet är "Trust me bro". När det sedan visar sig att breven skickats till terrorbrottsdömda som medverkat, finansierat och planerat brott mot civila - just de som V påstod att man absolut inte skulle skicka brev till försöker de sig på usel skadebegränsning.

Om femåringar hade gått på det hade jag kunnat säga "oj, så tråkigt och vad ni blev lurade". När vuxna, myndiga som dessutom på olika sätt ska vara väljarnas företrädare är det så efterblivet att jag bara rycker på axlarna när Svantesson använder det som ett slagträ.

Batikhäxorna gjorde något som man kallar "Spela efterblivna spel, vinn efterblivna priser". De kanske borde chartra ett plan till Gambia och hortorska tills fittan är nöjd som vuxna, duktiga tjejer gör istället för att hålla på med skit som detta.

SVT behövde bara tacka och ta emot dramat i studion som skapar intresse. Inga foliehattsteorier behövs.
Citera
2026-08-12, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Flyttade fetningen åt dig. Det jag tycker är oerhört konstigt är hur jävla dumma och naiva flera vänsterpartister har varit som litade på vänskapsföreningar vars trovärdighet är "Trust me bro". När det sedan visar sig att breven skickats till terrorbrottsdömda som medverkat, finansierat och planerat brott mot civila - just de som V påstod att man absolut inte skulle skicka brev till försöker de sig på usel skadebegränsning.

Om femåringar hade gått på det hade jag kunnat säga "oj, så tråkigt och vad ni blev lurade". När vuxna, myndiga som dessutom på olika sätt ska vara väljarnas företrädare är det så efterblivet att jag bara rycker på axlarna när Svantesson använder det som ett slagträ.

Batikhäxorna gjorde något som man kallar "Spela efterblivna spel, vinn efterblivna priser". De kanske borde chartra ett plan till Gambia och hortorska tills fittan är nöjd som vuxna, duktiga tjejer gör istället för att hålla på med skit som detta.

SVT behövde bara tacka och ta emot dramat i studion som skapar intresse. Inga foliehattsteorier behövs.

Låt oss återgå till de faktiska förhållandena på marken istället för att svälja ockupationsmaktens narrativ rakt av. Du talar om "terrorbrottsdömda" som om de hade fått en rättvis prövning i ett demokratiskt rättssystem men sanningen är att dessa personer har dömts av en illegal ockupationsmakts militärdomstolar på Västbanken och detta är domstolar som saknar internationell legitimitet som tillämpar militärlagar enbart på palestinier och som har en fällandegrad på över 99 procent och att kalla det för "rättsskipning" är ett skämt.

Det är precis detta som är kärnan i problemet: tusentals palestinier sitter fängslade under så kallat administrativt förvar helt utan rättegång, anklagelseakt eller tillgång till advokat och det var denna systematiska kränkning av mänskliga rättigheter som skapade det ursprungliga engagemanget från början även om utformningen av breven blev klumpig och att SVT och Svantesson väljer att blåsa upp detta till en gigantisk inrikespolitisk kris i en ekonomidebatt handlar inte bara om att de "tackar och tar emot drama" utan det handlar om en medveten och tacksam avledningsmanöver.

Genom att fokusera på naiv posthantering slipper regeringen svara på varför de är helt tysta när Internationella domstolen (ICJ) slår fast att ockupationen är illegal och bryter mot folkrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in