2026-08-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Har hakat upp mig på inlägg långt tidigare i tråden med uppgift från en bekant till familjen som sa att mamman försökt få tag på dottern som flöt iväg utom kontroll i vattnet. Mamman fick bara tag i flytvästen, den lossnade och flickan försvann ner i havet.

Handling av mamman då kan ha varit att slänga av sig sin egen väst och dyka ner efter flickan.

Det två flytvästarna är kvar på ytan av vattnet, mor och dotter hittas senare drunknade.

Åh det har jag missat, herregud så fruktansvärt!
Citera
2026-08-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Som vanligt blir det svårt för många att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att (som du) försöka förklara olyckan (för ingen tror väl, på riktigt, att det handlar om något medvetet beteende?) OCKSÅ med ett rimligt beteende från snipan är viktigt.

Att fartyget (upphinnande, med radar, med (förväntat) två man på bryggan, erfaren lots och åtminstone lotsen väl medveten om förväntad närvaro av mindre båtar) sedan kör över snipan är ju den uppseendeväckande och extremt ovanliga händelsen, inte att en fritidsbåt följer leden i samma riktning som fartyget.

Att snipan kan förväntas uppträda passivt och försiktigt i närheten av fartyg är ju förväntat, men det är lika förväntat att man som "fritidsbåtnisse" kan göra felaktiga bedömningar av hastighet, kurs och avstånd till fartyg.

Men i situationen är det ändå fartyget som svarar för att det här skall gå bra, hur som helst. Sjövägsreglerna är så tydliga på den här punkten att de särskilt poängterar att ett antal regler aldrig har företräde i en upphinnandesituation.

Hade fartyget sett snipan i tid hade det gått bra, under full kontroll och utan några som helst problem.
Hade snipan sett ett stort fartyg gå ifatt dem bakifrån och hotat att köra över dem är åtgärderna som kan göras betydligt knepigare: Vilken riktning skall jag gå i? Svänger fartyget? Hur nära är det ?

Litet enkelt; fartyget har en skyldighet, snipan har i bästa fall en möjlighet.
Bägge har gjort "fel", mend et är helt olika dimensioner på felen som har begåtts. Där är vi difinitivt överens. Men stämmer det att snipan låg 150 m från centrum på farleden under en längre tid, då förskjuts ju ansvaret extremt kraftigt över till fartygets kapten. Jag har tidigare sakgt 80/20 för fartyg/snipa, men om den beskrivning åklagaren har stämmer så här det snarare 90/10 eller 95/5 som gäller.
Citera
2026-08-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seekeroftruth
Åh det har jag missat, herregud så fruktansvärt!
Med tanke på att mamman hittades i snipan så finner jag detta händelseförlopp som ytterst osannolikt.
Citera
2026-08-12, 09:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Var i sjövägsteglerna står det att snipan fråntas sina skyldigheter eftersom det föreligger säkerhetsbrister ombord på handelsfartyget det kolliderade med?

Det står naturligtvis ingenstans. Alla har skyldigheter, alltid.

Sedan måste man väga in vem som har vilka skyldigheter, bäst utrustning för att klara av sina skyldigheter och bäst kompetens för att veta sina skyldigheter och förmåga att leva upp till dem.

Sedan kan man, om man vill, fundera litet på vad som händer med respektive fartyg (fartyg i sjövägsreglernas mening) om man inte följer regelverket till fullo, och om man vill kan man reflektera litet över det också.

När man gör den sammanvägningen kommer man kanske fram till att snipan hade skyldighet att räkna med att fartyget inte tänkte leva upp till sina skyldigheter, och vara beredd att kompensera för fartygets underlåtenhet att hålla undan. Att räkna med detta som en möjlighet kan vara rimligt.

Men det är också rimligt att räkna med att fartyget följer regelverket, i synnerhet när regelverket är så skarpt och tydligt när man är upphinnande respektive upphunnen. Man ÄR skyldig (som upphunnen) att hålla kurs och fart, intill egen manöver är nödvändig för att undvika kollision - så fartyget kan inte gärna vänta sig att snipan packar sig ur vägen.

I balansen mellan stort och smått, viktigt och oviktigt, rätt eller fel väger faktiskt inte snipans fel på långa vägar så tungt som fartygets. Däremot får snipan naturligtvis betala för både fartygets stora och snipans mindre misstag. Samma misstag (bristande utkik) väger mycket tyngre på det upphinnande fartygets brygga än i snipans sittbrunn.

Vill man verkligen skapa en diskussion som går ut på att "tung går först", "alla har lika ansvar", små båtar måste vara extremt försiktiga eftersom stora fartyg inte säkert följer reglerna" och sådant ?

Det som är "bra" är att sådant här händer extremt sällan. Statistiken säger kanske inte så mycket, men eftersom det nästan aldrig händer så kan man ju påstå att det fungerar så bra man kan begära i normala fall, och att detta är en uppseendeväckande avvikelse från ett normalfall. Normalfallet hade varit att fartyget varit vaksamt, sett snipan och om det inte gått bra att väja påkallat snipans uppmärksamhet med signal.
Citera
2026-08-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Blir intressant att se vad som sker på fredag. Normal omhäktningstid brukar vara 14 dagar. Nu 16, vilket är nästan så.
Han begärdes häktad 2 augusti
Citera
2026-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I balansen mellan stort och smått, viktigt och oviktigt, rätt eller fel väger faktiskt inte snipans fel på långa vägar så tungt som fartygets. Däremot får snipan naturligtvis betala för både fartygets stora och snipans mindre misstag. Samma misstag (bristande utkik) väger mycket tyngre på det upphinnande fartygets brygga än i snipans sittbrunn.

Kan du sluta nu!?
Det här är ett forum där vi kastar ignoranta påståenden, muppgissningar, förolämpningar och rena lögner på varandra. Så kommer du med en massa genomtänkta och välformulerade korrekta förklaringar hela tiden. Lägg av med det! :-)

Men ja, det du skrev om fartygets skyldigheter och snipans möjligheter sammanfattar hela situationen väldigt bra. Men kommer aldrig köpas av de i tråden som av någon anledning (personligt agg?, allmäna rättshaverister?) fortsätter lägga stor skuld på pappan.
Citera
2026-08-12, 10:02
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Snubblade precis över detta: 2022 hände något liknande i Bangladesh - kan ge en bild av hur olyckan kan sett ut:

https://imgur.com/a/2umXrIg

https://splash247.com/many-dead-as-ferry-collides-with-cargo-vessel-in-bangladesh/
Googlade mig fram till att tre besättningsmedlemmar blev åtalade men dom ännu inte fallit???
Citera
2026-08-12, 10:03
Medlem
Citat:
Googlade mig fram till att tre besättningsmedlemmar blev åtalade men dom ännu inte fallit???
Ja, jag lyckades inte heller hitta något om att en dom fallit. Men de hade tydligen flytt fältet men ganska snabbt fångats in.
Citera
2026-08-12, 10:11
Medlem
Citat:

Hur många i påkörda båten blev åtalade?
Citera
2026-08-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Med tanke på att mamman hittades i snipan så finner jag detta händelseförlopp som ytterst osannolikt.

Ok. Ja då verkar det märkligt. Känns också konstigt att en flytväst glider av. Då är min gissning att mamma och dotter låg i ruffen, utan flytvästar.
Citera
2026-08-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seekeroftruth
Ok. Ja då verkar det märkligt. Känns också konstigt att en flytväst glider av. Då är min gissning att mamma och dotter låg i ruffen, utan flytvästar.
Vilket har varit spekulationen sedan tidigt i denna tråden.
Citera
2026-08-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovgrey
Funderar på varför inte kvinnan registrerats som avliden på ratsit än. Sånt brukar ju inte dröja så länge..?

Är det fastställt att R*mona är offret?
Kikar man på de som ligger bakom den gofundme som startats till pappan och sonen, så är samtliga bosatta i Kärna ( Dammen i synnerhet). Då de i bl.a Göteborgs-Posten gått ut med att de haft en nära relation till familjen kan det väl vara ganska sannolikt att familjen som förolyckats också varit bosatta i närheten av Kärna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in