Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Om det är sant så måsta jag nog uttrycka mig att han är "urbota korkad och saknar sjövett". Man ser inte en 5000t-båt bakom sig och glömmer bort den när man kör i på en fjord/i ett sund med en större farled. Om inte någon annan händelse fångade hans uppmärksamhet (familj, båtproblem eller liknande).
Känns som att otillbörlig utkik är en mer sannolikförklaring (ockhams rakkniv)... Men oavsett, så har han förlorat halva sin familj och det finns ingen anledning för oss att spekulera (helt utan data) i vilken form av försummelse från hans sida som begicks.
Och, för att vara tydlig, det övergripande ansvaret ligger givetvis på lastfartyget men pappan hade samtidigt kunnat rädda sin familj.
Jag håller helt med dig. Men vis av egen erfarenhet så missbedömmer man ibland helt hur mycket tid som går åt när man tänker på annat, gör annat. Det är inte ovanligt att jag har tänkt att nu har det gått 5 minuter och så har det gått 25 minuter eller liknande. Igår jobbade jag i trädgården och trodde jag hade bränt tre timmar. Det hade bara gått 95 minuter.
Detta fritar inte något ansvar, men det visar på att det är lätt hänt.