2026-08-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Någon som har koll på rättsprocessen kring kaptenen på Misje Verde? Har han begärts omhäktad?
Åtalsfristen för Åklagarmyndigheten (senior åklagare James von Reis) efter den allvarliga sjöolyckan med lastfartyget Misje Verde utanför Tjörn är satt till senast den 14 augusti 2026.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En mycket relevant fråga!

Vill aldrig behöva möta mardrömsfartyger på svenska vatten.

Trots det görs det säkert ett 50-tal anlöp av liknande fartyg runt om i Sverige varje vecka!
Citera
2026-08-12, 08:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Åtalsfristen för Åklagarmyndigheten (senior åklagare James von Reis) efter den allvarliga sjöolyckan med lastfartyget Misje Verde utanför Tjörn är satt till senast den 14 augusti 2026.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Blir intressant att se vad som sker på fredag. Normal omhäktningstid brukar vara 14 dagar. Nu 16, vilket är nästan så.
Citera
2026-08-12, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Och Ryska skeppet hade allvarliga tekniska brister enligt brittiska sjöfartsmyndigheten, så allvarliga att överstyrmannen slutade frivilligt. Även dåliga arbetsförhållanden, brister om vilotid ombord. Så det är soklart vem som är ansvarig tut tut

Var i sjövägsteglerna står det att snipan fråntas sina skyldigheter eftersom det föreligger säkerhetsbrister ombord på handelsfartyget det kolliderade med?
Citera
2026-08-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Oj, har han sagt det !? Kan du länka till den källan?

Det enda jag läst om vad han ska ha sagt i frågan är att han i ett olycksprotokoll kryssat rutan "måttligt sikt", samt "skymning" och "mörkt".

Och den ruta han kryssade i lär inte ha varit på svenska, så ordet han kryssade för var med största sannolikhet "twilight".

Hur var det, hade snipan en tänd och fungerande akterlantera?

Ja twilight har han kryssat i, vilket dock är felaktigt då det avser solen under horisonten. Solen hade dock inte passerat under horisonten (6-12grader under horisonten är twilight i dessa sammanhang t.om) vid tillfället. Twilight ger relativt god sikt på nära håll dock.

Varför skulle snipan ha tänd lanterna? Det var ju ljust ute!
Citera
2026-08-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, de är ju en utmärkt idé. De ökar målytan 100- eller 1000-tals ggr beroende på frekvens (rcs ~ area/lambda^2 ~ area * f^2).
https://www.radartutorial.eu/17.bauteile/bt47.en.html
Men det innebär inte att en båt utan radarreflektor blir osynlig på de korta avstånd vi talar om här (1-2 nm).

Så du menar att radarreflektorer är onödiga coh egentligen en scam? Man syns ju ändå alltid på minst två mils avstånd!
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-12 kl. 09:01.
Citera
2026-08-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Vi vet redan att de blivit anmälda vid inspektion för att radarn inte fungerar. Kan vi vara ense om att du påstår att de kört på utan att reparera den? Anmärkningsvärt! Bådar inte gott för varken rederi eller kapten antar jag.
Skulle någon på åklagarmyndigheten läsa detta så är de nog tacksamma att du tagit upp denna punkten.

Det är ju faktiskt möjligt att tillfälligt få dispans av flaggstaten att segla med endast en radar.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-12 kl. 09:01.
Citera
2026-08-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Vittnesmål från en av yles nyhetsartiklars kommentarer:

golahtc5
"Misje passerade "vår" brygga strax innan 20:00, jag reagerade på att hon hade högre fart än vad fartyg brukar ha förbi här, men framförallt reagerade jag på att det hade stort akterligt trim, och gig på ballast (tom på last) vilket gjorde att sikten från bryggan måste vart mycket dålig, kanske såg vattenytan 3-400meter framför fören (min egen bedömning)
Hur som helst reagerade jag på att det var annorlunda mot alla andra fartyg som passerar."

Hon passerade mig 19:53. Gick inte fortare än ändra liknande fartyg och visst var hon tom och trimmade därefter. Inget ovanligt dock.

Jag har ju även film på när hon passerade
Citera
2026-08-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så, har vi ännu en sak som inte har avhandlats något vidare, om alls, i tråden, annat än att det har påpekats att det kan påverka funktionen hos fartygets radar, men det handlar alltså om vågor och våghöjd.

Skeppets kapten har angett 1,5m och en sjöräddare som var på plats har angett 1m.

Det som dessa två herrar uttalar sig om är då det som kallas signifikant våghöjd, det är den genomsnittliga våghöjden av den högsta tredjedelen av vågorna. Det är ungefär den våghöjden som vi upplever rent generellt när vi ute på havet. Jag skulle tro att sjöräddaren ligger närmast sanningen, han har ju så att säga varit lite närmre verkligheten, än kaptenen, ur den aspekten.

Men våghöjd på 1 till 1.5 meter är ganska rejält för en liten snipa på 7,5 meter med ett djupgående på 0.8. Då är vågorna nästan dubbelt så höga som snipans djupgående, vissa högre. Det kan rulla rejält ombord. Detta är då också en förklaring till att alla satt längst bak, det rullar och hoppar som regel minst där bak, nere i ruffen ville nog ingen vara och bli omkringkastad.

Våghöjden gör också att snipans hela skrov försvinner ner i vågdalarna mellan vågtopparna och blir svårare att se. Återigen undrar man hur det var med lanternföringen.

Det är också en bidragande orsak till att snipan kanske inte syntes på radarn.

Eller så var vågorna inte 1.5m…

0.5m påstår jag tidigare i tråden. Olycksplatsen är relativt skyddad för sjögång och att få upp 1.5m vågor där är
Näst intill omöjligt.
Citera
2026-08-12, 09:04
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Snubblade precis över detta: 2022 hände något liknande i Bangladesh - kan ge en bild av hur olyckan kan sett ut:

https://imgur.com/a/2umXrIg

https://splash247.com/many-dead-as-ferry-collides-with-cargo-vessel-in-bangladesh/
Huuuu. Man undrar ju på utredning och rättsligt efterspel i detta fall.
Citera
2026-08-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Eller så var vågorna inte 1.5m…

0.5m påstår jag tidigare i tråden. Olycksplatsen är relativt skyddad för sjögång och att få upp 1.5m vågor där är
Näst intill omöjligt.
Precis. Du kan få så höga vågor enbart om vinden ligger perfekt i in loppets riktning, mend et gjorde den inte nu, detta var inomskärs ur det perspektivet.
Citera
2026-08-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Om det är sant så måsta jag nog uttrycka mig att han är "urbota korkad och saknar sjövett". Man ser inte en 5000t-båt bakom sig och glömmer bort den när man kör i på en fjord/i ett sund med en större farled. Om inte någon annan händelse fångade hans uppmärksamhet (familj, båtproblem eller liknande).

Känns som att otillbörlig utkik är en mer sannolikförklaring (ockhams rakkniv)... Men oavsett, så har han förlorat halva sin familj och det finns ingen anledning för oss att spekulera (helt utan data) i vilken form av försummelse från hans sida som begicks.

Och, för att vara tydlig, det övergripande ansvaret ligger givetvis på lastfartyget men pappan hade samtidigt kunnat rädda sin familj.
Jag håller helt med dig. Men vis av egen erfarenhet så missbedömmer man ibland helt hur mycket tid som går åt när man tänker på annat, gör annat. Det är inte ovanligt att jag har tänkt att nu har det gått 5 minuter och så har det gått 25 minuter eller liknande. Igår jobbade jag i trädgården och trodde jag hade bränt tre timmar. Det hade bara gått 95 minuter.

Detta fritar inte något ansvar, men det visar på att det är lätt hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in