Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag skulle dock kunna tänka mig att snipan sett fartyget, men helt missbedömt hastighet och sin egen utsatthet. Man ser fartyget en bra bit bort, kanske tänker att man skall vika av mot Katten och är fullt fokuserad på detta, men då hinner fartyget ikapp och kör över.
Med detta vill jag bara påpeka att det finns scenarier där AO faktiskt sett fartyget också, men gjort en felaktig bedömning av dess hastighet och riktning.
Som vanligt blir det svårt för många att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att (som du) försöka förklara olyckan (för ingen tror väl, på riktigt, att det handlar om något medvetet beteende?) OCKSÅ med ett rimligt beteende från snipan är viktigt.
Att fartyget (upphinnande, med radar, med (förväntat) två man på bryggan, erfaren lots och åtminstone lotsen väl medveten om förväntad närvaro av mindre båtar) sedan kör över snipan är ju den uppseendeväckande och extremt ovanliga händelsen, inte att en fritidsbåt följer leden i samma riktning som fartyget.
Att snipan kan förväntas uppträda passivt och försiktigt i närheten av fartyg är ju förväntat, men det är lika förväntat att man som "fritidsbåtnisse" kan göra felaktiga bedömningar av hastighet, kurs och avstånd till fartyg.
Men i situationen är det ändå fartyget som svarar för att det här skall gå bra, hur som helst. Sjövägsreglerna är så tydliga på den här punkten att de särskilt poängterar att ett antal regler aldrig har företräde i en upphinnandesituation.
Hade fartyget sett snipan i tid hade det gått bra, under full kontroll och utan några som helst problem.
Hade snipan sett ett stort fartyg gå ifatt dem bakifrån och hotat att köra över dem är åtgärderna som kan göras betydligt knepigare: Vilken riktning skall jag gå i? Svänger fartyget? Hur nära är det ?
Litet enkelt; fartyget har en skyldighet, snipan har i bästa fall en möjlighet.