2026-08-11, 17:45
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Borde man inte kunna det, enligt ditt sätt att se det? EDIT, vet inte om jag förstår frågan.
Ljuset från en stjärna vid horisonten måste passera genom närmare 2000 mil atmosför.

Hur är det möjligt när det längsta man kan se genom atmosfär är runt 20 mil?
Citera
2026-08-11, 19:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi har koll på solens rörelse, därför har vi koll på året och dagarna.
Foccaults pendel drivs av en elmotor

Var sitter den elmotorn i en pendel?

Jag tänker inte minst på elmotorn Foucault använde till din pendel 1851. Elmotorerna på den tiden var tämligen klumpiga och odiskreta. Minst 10 kg med osorterade kablar.
Citera
2026-08-11, 21:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har ingen aning om solen har nån reflektor faktiskt. Men jag kan garantera dig att ett lyse inte lyser hur långt som helst.
Nej men ett lyse som förs längre och längre bort kommer att krympa ihop och se mindre och mindre ut desto längre bort det kommer. Inte gå ner bakom horisonten med oförändrad storlek så som solen gör.
Citera
2026-08-11, 23:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ok. Men det låter som en efterkonstruktion jämfört med tonen i dina tidigare poster. Dessutom så har jag aldrig sagt att jag är övertygad om nånting, bara att jag är skeptisk till en drös med grejer som "vetenskapen" påstår.
Att du därifrån tar det till att du skulle kunna begära av mig att "övertyga dig om att jorden är platt", och dessutom på en liten kort fb-post? Vem tror du att du är undrar man ju.

Men om jag skulle nämna en grej som jag tycker gör att det blir game over för den heliocentriska värdlsbilden, så skulle det vara att polstjärnan sitter smäck i norr, fixerad precis i norr som det står i Bibeln.
Det säger visserligen inget om jordens form, men det krossar absolut hela skitsnacket om att vi skulle snurra runt solen som ett skott genom vintergatan. Och om vi inte far genom rymden, då är vi garanterat inget klot heller.
Men eftersom du känner dig absolut säker på att jorden är rund och vi snurrar runt solen, är det inte konstigt då att polstjärnan aldrig rör sig?
Skulle vara intressant att höra dina tankar på den punkten
Inte ett dugg konstigt, eftersom att Polstjärnan är så långt bort jmf m jordens väldigt mycket mindre bana. Polstjärnans skenbara position på himlavalvet ändras med mindre 1 bågsekund pga jordens rörelser, dvs mindre än 1°/3600.* Denna lilla vinkeländring kallas för parallax och är en viktig metod för att mäta avstånd till de närmaste stjärnorna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallax

* Edit: På ca 400 ljusårsavstånd är vinkeln t o m mindre än en hundradels bågsekund, vilket naturligtvis är omöjligt att se med blotta ögat men även en utmaning med modem utrustning.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-08-11 kl. 23:49.
Citera
2026-08-12, 07:49
Medlem
Citat:
.... Men om jag skulle nämna en grej som jag tycker gör att det blir game over för den heliocentriska värdlsbilden, så skulle det vara att polstjärnan sitter smäck i norr, fixerad precis i norr som det står i Bibeln.
Det säger visserligen inget om jordens form, men det krossar absolut hela skitsnacket om att vi skulle snurra runt solen som ett skott genom vintergatan. Och om vi inte far genom rymden, då är vi garanterat inget klot heller.
Men eftersom du känner dig absolut säker på att jorden är rund och vi snurrar runt solen, är det inte konstigt då att polstjärnan aldrig rör sig?
Skulle vara intressant att höra dina tankar på den punkten

Nej det är inte ett dugg konstigt att den inte rör sig, eftersom Polstjärnan ligger väldigt långt bort märks inte jordens förflyttning runt solen med blotta ögat. Avståndet till stjärnan är mer än 13 miljoner gånger större än jordens hela bana runt solen. Jordens rörelse är pytteliten i förhållande till det enorma avståndet.

Tänk dig att du står och tittar på en bergstopp som ligger 1 mil bort och att du samtidigt snurrar runt i en 1 mm stor cirkel, du kommer inte kunna se någon parallaxeffekt då heller. Du kommer att uppleva att bergstoppen ligger fast fixerad.

Citat:
.... men det krossar absolut hela skitsnacket om att vi skulle snurra runt solen som ett skott genom vintergatan ....

Fascinerande att du tror dig har kommit på något som ingen astronom har tänkt på. Vi har haft väldigt många och väldigt duktiga människor som under hundratals år har kikat, mätt och funderat på solsystemet och universum - och ingen av dessa har någonsin kommit fram till slutsatsen att heliocentrismen är "krossad".

Har du hört talas om Dunning-Kruger?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-12 kl. 08:16.
Citera
2026-08-12, 09:12
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inte ett dugg konstigt att den inte rör sig, eftersom Polstjärnan ligger väldigt långt bort märks inte jordens förflyttning runt solen med blotta ögat. Avståndet till stjärnan är mer än 13 miljoner gånger större än jordens hela bana runt solen. Jordens rörelse är pytteliten i förhållande till det enorma avståndet.

Tänk dig att du står och tittar på en bergstopp som ligger 1 mil bort och att du samtidigt snurrar runt i en 1 mm stor cirkel, du kommer inte kunna se någon parallaxeffekt då heller. Du kommer att uppleva att bergstoppen ligger fast fixerad.

Fascinerande att du tror dig har kommit på något som ingen astronom har tänkt på. Vi har haft väldigt många och väldigt duktiga människor som under hundratals år har kikat, mätt och funderat på solsystemet och universum - och ingen av dessa har någonsin kommit fram till slutsatsen att heliocentrismen är "krossad".

Har du hört talas om Dunning-Kruger?

Nej, vilken tänkande individ som helst torde komma till samma slutsats. Åtminstone tills den dagen då den börjar driva iväg som ni påstår att den gör. Men vi kan väl återuppta diskussionen igen när det syns att den gör det då då.
Men fram till dess lär vi inte komma så mycket längre. Tack för visat intresse!
Citera
2026-08-12, 09:15
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Inte ett dugg konstigt, eftersom att Polstjärnan är så långt bort jmf m jordens väldigt mycket mindre bana. Polstjärnans skenbara position på himlavalvet ändras med mindre 1 bågsekund pga jordens rörelser, dvs mindre än 1°/3600.* Denna lilla vinkeländring kallas för parallax och är en viktig metod för att mäta avstånd till de närmaste stjärnorna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallax

* Edit: På ca 400 ljusårsavstånd är vinkeln t o m mindre än en hundradels bågsekund, vilket naturligtvis är omöjligt att se med blotta ögat men även en utmaning med modem utrustning.

Ok tack då vet jag. Jag tycker dock det ser ut som att den står still och att resten av stjärnhimlen ser ut att vara fix, förutom att den roterar runt polsjärnan.
Men när nån stjärna börjar röra på sig, då kan vi väl snacka vidare tycker jag. Men tills dess så avvaktar jag.
Tack för visat intresse
Citera
2026-08-12, 09:18
Medlem
Citat:
Nej, vilken tänkande individ som helst torde komma till samma slutsats. Åtminstone tills den dagen då den börjar driva iväg som ni påstår att den gör. Men vi kan väl återuppta diskussionen igen när det syns att den gör det då då.
Men fram till dess lär vi inte komma så mycket längre. Tack för visat intresse!

Jag tror inte vi kommer att bli så gamla så att vi kommer uppleva det. Om cirka 12 000 år kommer stjärnan Vega istället att vara vår nya polstjärna.

Citat:
... resten av stjärnhimlen ser ut att vara fix, förutom att den roterar runt polsjärnan. ....

Stjärnhimlen roterar runt polstjärnorna, dels den nordliga Polaris och dels den sydliga polstjärnan Sigma Octantis.

Har du tittat på YT-klippet jag länkade tiil? Klippet där det tydligt framgår att stjärnhimlen roterar åt olka håll på södra respektive norra halvklotet? Klockrent bevis för att FE tramset med en snurrande kupol är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-12 kl. 09:25.
Citera
2026-08-12, 09:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men ett lyse som förs längre och längre bort kommer att krympa ihop och se mindre och mindre ut desto längre bort det kommer. Inte gå ner bakom horisonten med oförändrad storlek så som solen gör.

Okunnig som vanligt. Solen går aldrig ner med oförändrad storlek, vilket har med fuktighet och annat i atmosfären att göra.

Tex vid en solnedgång över vatten, där fuktigheten är hög, så sväller solen ofta upp till en formlös blobb innan den försvinner.

Men när det är extremt torrt, tex i öknen, så ser man tydligt att solen blir mindre och mindre innan den försvinner in i de optiska distorsionerna.
Därmed är din och min diskussion avslutad. Du brukar vara så förbannat otrevlig annars, så jag svarade vara för att säga att våran diskussion slutar här.
Tack för visat intresse
Citera
2026-08-12, 09:24
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var sitter den elmotorn i en pendel?

Jag tänker inte minst på elmotorn Foucault använde till din pendel 1851. Elmotorerna på den tiden var tämligen klumpiga och odiskreta. Minst 10 kg med osorterade kablar.

Foccaults experiment misslyckades eftersom pendeln stannade hela tiden. Moderna varianter har en elmotor uppe i taket.
Tack för ditt ditt intresse, men jag tar paus från diskussionen nu. Det var kul en stund, men jag hade aldrig några planer på att bli långvarig i tråden.
Citera
2026-08-12, 09:26
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ljuset från en stjärna vid horisonten måste passera genom närmare 2000 mil atmosför.

Hur är det möjligt när det längsta man kan se genom atmosfär är runt 20 mil?

Har inget minne av att jag har sett stjärnor nere vid horisonten.

Tack för ditt intresse, men jag tänkte pausa från tråden en stund
Citera
2026-08-12, 09:27
Medlem
Citat:
Foccaults experiment misslyckades eftersom pendeln stannade hela tiden. Moderna varianter har en elmotor uppe i taket. ...

Tramspelle. Tror det finns 4st permanenta pendlar i Sverige, bland annat hos Carlsund Utbildningscentrum i Motala. Du kanske ska svänga förbi och dokumentera elmotorn?

Hur förklarar du funktionen hos ett ringlasergyro? Även den mäter upp att jorden roterar med 15 grader per timme.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-12 kl. 09:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in