2026-08-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Var lotsen släpptes av har visats tidigare i tråden, han släpptes av strax innan Misje fick order om att vända, å då var man på öppet hav.

Han släpptes av mer än 25 minuter efter olyckan visade samma tracking
Jepp, AIS-tracket ljuger ju inte. Olyckan runt 21.30, lotsen går av 21.55, och larmet kommer 22.05 och Expressen har nu även korrigerat sin rubrik till att "Lotsen gick av före larmet"

Allt väl.
Citera
2026-08-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Förstår. Kan det ha varit så att A medvetet lät bli att väja ordentligt pga att han redan låg åt styrbord och att det fanns enormt om plats för fartyget att väja, att A helt enkelt antog att fartyget var bemannat och att de hade sett snipan?

Kan A ha väjat lite men inte tillräckligt?

Alt upptäckte han fartyget för sent, kanske underskattade han dess hastighet..

Eller så gjorde han något samtidigt? Vad avslöjar snipans "svarta låda"?

Kan A ha drabbats av akut sjukdom?
Att han medvetet skulle kört framför ett stort lastfartyg och hävdat sin väg finner jag både osannolikt och dumdristigt. Har man 5000 ton bakom sig så håller man sig undan.

Nog låg han väl styrbord i leden men nog hade han kunnat ligga ännu längre ut - svårt att bestämma lämpligt läge på öppen fjord utan farledsmarkeringar.

Mer sannolikt är att han aldrig såg lastfartyget. Solnedgång föröver, mörkare akteröver, sitter och kurar i hytten och längtar hem efter en lång semestervecka, två sover ombord, maskinen går, en del sjö som han får jobba aktivt med till rors. Kapellet hade han inte rullat upp i aktern. Fartyget närmar sig, förliga lanterna sitter 12m upp. Och ett stort fartyg kan vara skrämmande tyst och mörkt rakt förifrån.

Man skall alltid slänga en blick över axeln varannan minut.
Citera
2026-08-12, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så du lever i en 2-dimensionell värld du?

Nej, världen på havet är långt ifrån så ideal som teorin på wikipedia. Säg mig, hur ser vågorna intill ut på radarskärmen? Och alla regndropparna, hur ser dom ut på skärmen? Gungar små snipor på havet? Som sagt, du har en väldigt lång uppförsbacke, och wikipedia är inte svaret på allt.

Dessutom är i princip alltid den mest kända typen av radarreflektor alltid felmonterad ombord på båtarna, och googlar du ska du se att den i princip alltid visas i fel läge på alla bilder.

Det finns väldigt mycket att lära om radarreflektorer för den som inte kunde ett skit om saken innan denna tråden. Du är alldeles uppenbarligen en av dessa.
Radarreflektorer fungerar otroligt väl i alla väder och en stor oktaeder är bäst. De sitter på bojar och ibland på prickar nära sjön och syns väl.

Nu får vi också komma ihåg att fartyget hade en S-bands och en X-bandsradar. S-band solid state har bra förmågor att upptäcka rörliga mål mot regnig bakgrund.

Vi får veta mer när VDRn kommer ut.
Citera
2026-08-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar/fråga: hur mycket detaljutformation från radarn sparas i VDR?

Om man skulle spara ’raw data’, dvs nästintill analog signal från radarmottagaren, så tickar ju datavolymen på ganska snabbt. Är det processad information (dvs det som visas på plottern) så uppstår i stället problemet att ekon som fitrerats bort inte finns med och då vet man inte längre vad som hade kunnat ses med korrekt/bättre inställningar.

Konstigt att du inte vet det med tanke på att du vet precis vad radarn "ser" och hur den fungerar i övrigt.

De flesta VDR som jag arbetat med visar enbart det som är på skärmen, dvs det som operatören ser efter gällande inställningar. Därmed kan man inte få reda på om den var optimalt inställd så länge som den inte är uppenbart felinställd.

"MeN vaRfÖr äR deT InTE aI i VdR? DeT fUNkAR SKitBRa i TEsLa hurr durr!" Ja du. Det finns väl inte tillräckliga ekonomiska incitament för att skaffa det...
Citera
2026-08-12, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Omöjligt enligt trådens besserwissrar som vet bättre än involverade myndigheter. Ty enligt de självutnämnda experterna här skedde olyckan 21.30.

Det framkommer nu att lotsen klev av 21.55. Samma lots som alltså klev av före olyckan.
Hej, jag tror inte att någon försöker vara besserwisser utan vi alla försöker förstå. Din observation kring rättsdokumenten är säkerligen riktig när det finns en tidsbestämd olycka men i detta fallet fick de antagligen ändra till tiden för larmet eftersom det var oklart när olyckan skedde. Den andra referensen är AIS-spår som sänds ut live från fartyget och ger en tydlig tidsstämpel när det passerade olycksplatsen. Dessutom har polisen/kustbevakningen tydligen tillgång till ett liknande spår för snipan. Och, det vore ju väldigt underligt om åklagaren misstänkte en lots som inte ens var ombord under själva olyckan? Också en skrämmande känsla för lotsen att gå av ett fartyg, på hemväg för vila och sedan få reda på att man var med i en olycka.

Nu har ju Expressen rättat sin rubrik så jag tror vi får klarhet. Ditt inlägg uppskattades när tiden var oklar men ibland får man ju triangulera mellan olika datapunkter.
Citera
2026-08-12, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du avser alltså SMHI's definition av måttlig sikt, som handlar om optisk sträcka, vilket är helt oberoende av ljus och mörker. Så JO då, lanterna kan mycket väl behövas. Det kan vara måttlig sikt och fullständigt kolsvart ute.

Men nu stod det inte "måttlig sikt" i formuläret, så jag har kollat upp saken och han har sannolikt fyllt i norska Sjøfartsdirektoratets rapport KS-0197E – “Report on deaths, marine accidents, occupational accidents, near misses and loss of freight containers”

Däri kan man välja mellan följande

Om han i detta dokument kryssat för "moderate" så har han bedömt sikten till någonstans mellan 3,9 och 9,0 km. Alltså minst 3,9km.

MEN, även om sikten är 3,9km, så är det en jävla massa människor som inte kan läsa nedersta raden hos optikern, ens med glasögon, i fullt dagsljus. Än mindre i skymning. Olyckan skedde 10-15 minuter innan solen försvann under horisonten ute till havs, men väster om farleden ligger ön Tjörn, så det är mycket troligt att solen redan gått ner bakom Tjörn, sett från farleden. Så det är absolut så att det kan vara helt avgörande för möjligheterna att se en mörkblå snipa med mörkblått kapell rakt bakifrån, att den hade sin lanterna tänd. Särskilt givet att det var ostadigt väder och många regntunga moln.

Men återigen, den största frågan av dem alla, om det nu var 3,9km sikt, hur i h-vete kunde de i snipan inte se ett ill-grönt fartyg av Misja Verdes storlek? Förklara DET den som kan!!!
Förklaringen är enkel, inget av fartygen hade tillbörlig utkik.
Citera
2026-08-12, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Förklaringen är enkel, inget av fartygen hade tillbörlig utkik.
Jag skulle dock kunna tänka mig att snipan sett fartyget, men helt missbedömt hastighet och sin egen utsatthet. Man ser fartyget en bra bit bort, kanske tänker att man skall vika av mot Katten och är fullt fokuserad på detta, men då hinner fartyget ikapp och kör över.

Med detta vill jag bara påpeka att det finns scenarier där AO faktiskt sett fartyget också, men gjort en felaktig bedömning av dess hastighet och riktning.
Citera
2026-08-12, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag skulle dock kunna tänka mig att snipan sett fartyget, men helt missbedömt hastighet och sin egen utsatthet. Man ser fartyget en bra bit bort, kanske tänker att man skall vika av mot Katten och är fullt fokuserad på detta, men då hinner fartyget ikapp och kör över.

Med detta vill jag bara påpeka att det finns scenarier där AO faktiskt sett fartyget också, men gjort en felaktig bedömning av dess hastighet och riktning.
Om det är sant så måsta jag nog uttrycka mig att han är "urbota korkad och saknar sjövett". Man ser inte en 5000t-båt bakom sig och glömmer bort den när man kör i på en fjord/i ett sund med en större farled. Om inte någon annan händelse fångade hans uppmärksamhet (familj, båtproblem eller liknande).

Känns som att otillbörlig utkik är en mer sannolikförklaring (ockhams rakkniv)... Men oavsett, så har han förlorat halva sin familj och det finns ingen anledning för oss att spekulera (helt utan data) i vilken form av försummelse från hans sida som begicks.

Och, för att vara tydlig, det övergripande ansvaret ligger givetvis på lastfartyget men pappan hade samtidigt kunnat rädda sin familj.
Citera
2026-08-12, 07:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Som vanligt blir det svårt för många att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att (som du) försöka förklara olyckan (för ingen tror väl, på riktigt, att det handlar om något medvetet beteende?) OCKSÅ med ett rimligt beteende från snipan är viktigt.

Att fartyget (upphinnande, med radar, med (förväntat) två man på bryggan, erfaren lots och åtminstone lotsen väl medveten om förväntad närvaro av mindre båtar) sedan kör över snipan är ju den uppseendeväckande och extremt ovanliga händelsen, inte att en fritidsbåt följer leden i samma riktning som fartyget.

Att snipan kan förväntas uppträda passivt och försiktigt i närheten av fartyg är ju förväntat, men det är lika förväntat att man som "fritidsbåtnisse" kan göra felaktiga bedömningar av hastighet, kurs och avstånd till fartyg.

Men i situationen är det ändå fartyget som svarar för att det här skall gå bra, hur som helst. Sjövägsreglerna är så tydliga på den här punkten att de särskilt poängterar att ett antal regler aldrig har företräde i en upphinnandesituation.

Hade fartyget sett snipan i tid hade det gått bra, under full kontroll och utan några som helst problem.
Hade snipan sett ett stort fartyg gå ifatt dem bakifrån och hotat att köra över dem är åtgärderna som kan göras betydligt knepigare: Vilken riktning skall jag gå i? Svänger fartyget? Hur nära är det ?

Litet enkelt; fartyget har en skyldighet, snipan har i bästa fall en möjlighet.
Citera
2026-08-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Att han medvetet skulle kört framför ett stort lastfartyg och hävdat sin väg finner jag både osannolikt och dumdristigt. Har man 5000 ton bakom sig så håller man sig undan.

Nog låg han väl styrbord i leden men nog hade han kunnat ligga ännu längre ut - svårt att bestämma lämpligt läge på öppen fjord utan farledsmarkeringar.

Mer sannolikt är att han aldrig såg lastfartyget. Solnedgång föröver, mörkare akteröver, sitter och kurar i hytten och längtar hem efter en lång semestervecka, två sover ombord, maskinen går, en del sjö som han får jobba aktivt med till rors. Kapellet hade han inte rullat upp i aktern. Fartyget närmar sig, förliga lanterna sitter 12m upp. Och ett stort fartyg kan vara skrämmande tyst och mörkt rakt förifrån.

Man skall alltid slänga en blick över axeln varannan minut.

Så kan det ha varit..

Ja definitivt en noggrann blick över axeln MINST varannan minut..

Befann sig modern och dottern i ruffen och sov?

Vad gjorde pappan och sonen?

För mig är det obegripligt hur man kan missa att titta bakåt--kanske var de djupt försjunkna i samtal, skärmar?

Alt gjorde pappan en felbedömning avseende hastigheten båten närmade sig eller antog att den skulle väja.

Uppenbarligen kan man inte som fritidsbåt anta att ett fartyg är adekvat bemannat, eller att man har blivit sedd överhuvudtaget. Det är skrämmande och otäckt.
Citera
2026-08-12, 07:40
Medlem
Snubblade precis över detta: 2022 hände något liknande i Bangladesh - kan ge en bild av hur olyckan kan sett ut:

https://imgur.com/a/2umXrIg

https://splash247.com/many-dead-as-ferry-collides-with-cargo-vessel-in-bangladesh/
Citera
2026-08-12, 07:48
Medlem
snigel1s avatar
Någon som har koll på rättsprocessen kring kaptenen på Misje Verde? Har han begärts omhäktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in