2026-08-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men tidigare vågor bör båtarna ha varit i lä för. Jag kan inte förstå hur de vågorna skulle ta sig så långt in genom en svängande "fjord" med en relativt smal passage sydväst om olycksplatsen, inte utan att dämpas kraftigt i alla fall. De bör ha dött ut. Gammal sjö har svårt att ta sig in där överhuvudtaget.

Och eftersom Katten är i lä för den rådande vindriktningen så kan inte heller så höga vågor ha drivits upp av vinden. Det krävs flera mil för det, även om vi räknar med 10 m/s i vind.

Helt orimligt!

Det är närapå fritt blås rakt in mot Katten, från öppet hav, från sydväst. Om det blåser västligt istf sydväst gör inte så stor skillnad, vågorna letar sig in och förbi. Diffraktionen gör till och med att vågorna böjer och går i rikting in emot områden som man skulle tro ligger i "lä". It's physics

På Rörtången, som ligger nära men ändå mer skyddat och som nämnts en hel del i detta, flyttar havet på hela stenpirar när höststormarna blåser på. Så 1 - 1.5m vågor vid katten är egentligen inget märkligt alls, när det blåst mycket och länge.

https://ibb.co/tw3xMyNb
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-11 kl. 22:43.
Citera
2026-08-11, 23:35
Medlem
[quote=Lacus|95654396]
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är något som kallas "false positives", tror jag. I våra bilar gör det inte så mycket om det kommer ett larm i onödan på backsensorerna - vi går ut och ser efter utan problem (och sparkar oftast bort epakassen som hamnat bakom bilen, mer sällan lyfter upp det lilla barnet som älskar bilar)

Om fartygets sensorsystem larmar "för bra" (t ex radar) måste man antingen skruva ner känsligheten (och riskera att missa en snipa) eller ta det på allvar, med lägre fart, tidsutdräkt, mer folk på bryggan etc etc. (pengar, någon...?)

Men principen med förbättrad visuell utkik (back-kamera, bokstavligen) kanske med IR-tillägg är ju sund, precis som en backkamera ger mer information än fyra dumma tutande sensorer. Såklart.
[/QUOTE

Tekniken, och false positives, bör gå att lösa ganska enkelt.
Jag tror inte vi ska lösa det i den här tråden. Men jag reagerar när trådens ”bakåtsträvare” inte inser att det faktiskt finns teknik som klarar mycket av sånt här.
Jag är inte tekniknörd. Men jag ser och förstår tekniks utveckling.
F ö samma ang AI. AI kan mycket mer än alla av oss. Bara att inse.
Men är man riktigt kunnig inom ett område så kan man fortfarande hänga med AI. Och… ”som man frågar får man svar”.
Använd AI för att ta reda på saker. Men det är verkligen tråkigt med AI skrivna inlägg.

"Mycket av det här" ja - och sådan teknik implementeras i stadig takt. Men vad gäller utkik framåt finns det en rad svårigheter med att använda teknik. Då framför allt avståndet i kombination med behovet att uppfatta vad det faktiskt är man ser, och hur det man ser rör sig och agerar. Det tar en väldans tid att stanna eller svänga ett stort lastfartyg.
Citera
2026-08-11, 23:50
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är närapå fritt blås rakt in mot Katten, från öppet hav, från sydväst. Om det blåser västligt istf sydväst gör inte så stor skillnad, vågorna letar sig in och förbi. Diffraktionen gör till och med att vågorna böjer och går i rikting in emot områden som man skulle tro ligger i "lä". It's physics

På Rörtången, som ligger nära men ändå mer skyddat och som nämnts en hel del i detta, flyttar havet på hela stenpirar när höststormarna blåser på. Så 1 - 1.5m vågor vid katten är egentligen inget märkligt alls, när det blåst mycket och länge.

Vi vet redan att de blivit anmälda vid inspektion för att radarn inte fungerar. Kan vi vara ense om att du påstår att de kört på utan att reparera den? Anmärkningsvärt! Bådar inte gott för varken rederi eller kapten antar jag.
Skulle någon på åklagarmyndigheten läsa detta så är de nog tacksamma att du tagit upp denna punkten.
Citera
2026-08-11, 23:51
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Pga inlägget jag citerade och svarade på som grundades på ett inlägg om data från Marine Traffic.

Så less på hur du härjar på i tråden.
Sluta å ta felaktiga inlägg som trådsanningar. Marine Traffic studerades intensivt första dagarna och INGET tydde på nåt onormalt i Misjes navigering
Gör om, gör rött
Citera
2026-08-11, 23:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kursen var säkert normal. För alla fartyg som har normal sikt.

Men normal kurs på Misje Verde i detta fall kan ha varit ett avgörande fel. Frågan är om kaptenen själv valde normal kurs eller gjorde det på lotsens råd.
Vad skulle argumentet vara att välja en avvvikande kurs pga dålig sikt? Man håller sig nära farleds-mitten i alla lägen om fartyget är lite större…
Citera
2026-08-12, 00:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Då visar du igen att du aldrig har seglat där.
Du ser öht inte öppet hav vid olycksplatsen, Älgön å Hättan bildar ett smalt sund där farleden svänger 30ish grader.
För mycket AI copy/paste igen.
Fråga lokalt folk istället.
Så blir du också varse om att ingen västkustbo säger grynna (som du påstod var vanligast)
Grynna säger man på Saltkråkan.

Vi från Bohuslän säger grund, Bøe, brott, bränning, flu men ALDRIG grynna…
(Undra hur AI kom fram till det förresten, eller chansade du på eget bevåg?)
Citera
2026-08-12, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Om lotsen gick av 21:55 är det långt efter olyckan....?
Förstår inte vad du menar, det är väl ungefär den tid det tar att köra från Katten till lotsstationen?
Citera
2026-08-12, 00:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förstår inte vad du menar, det är väl ungefär den tid det tar att köra från Katten till lotsstationen?
Lotsen släpps inte av vid lotsstationen utan bortanför Hättebärget
Citera
2026-08-12, 00:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lotsen släpps inte av vid lotsstationen utan bortanför Hättebärget
OK, jag har inget sjökort framför mig så jag kan inte se om 25 min i 10-12 knop är rimligt för sträckan Katten - Hätteberget.
Citera
2026-08-12, 00:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, jag har inget sjökort framför mig så jag kan inte se om 25 min i 10-12 knop är rimligt för sträckan Katten - Hätteberget.
Var lotsen släpptes av har visats tidigare i tråden, han släpptes av strax innan Misje fick order om att vända, å då var man på öppet hav.

Han släpptes av mer än 25 minuter efter olyckan visade samma tracking
Citera
2026-08-12, 01:15
Medlem
Citat:

Nej, tvärt emot, där brukar bli väldigt lugnt efter Kråkorna (som du ritar din linje rakt över)
Citera
2026-08-12, 01:20
Medlem
Det kommer bara fram mer och mer besvärande uppgifter för rederiet och manskap anställda där:

https://www.dn.se/sverige/ett-ar-fore-tjornolyckan-svensk-lots-flaggade-for-forsummelse-pa-olycksfartyg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in