2026-08-11, 15:38
Medlem
snigel1s avatar
Jag kan ha missat om det framkommit huruvida snipaföraren hade någon form av nautisk kompetens?
Citera
2026-08-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Både S-band och X-band solid state har tydligen orange end-cap. S-band kom tidigare. Dock tycker jag inte antennen ser ut som 3.6 meter, men kan vara svårt att avgöra.

X-eller S-band, solid state är det i alla fall och inget av detta hjälper ju befälhavarens case. Fast som sagt, man måste ju titta på bilden för att se ett eko. Och kanske har de dömt bort det som ett spökeko. Radarreflektorer hjälper.

På denna bilden ser du tydligt X-bandsscannern framför flaggan.

https://www.vesselfinder.com/ship-photos/1404703
Citera
2026-08-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
På denna bilden ser du tydligt X-bandsscannern framför flaggan.

https://www.vesselfinder.com/ship-photos/1404703
Yes, och den har vit cap - så en S-band solid state och X-band magnetron...

Du har säkerligen mer sjötid än jag, men jag har nog sett en snipa på 0.5-1 Nm avstånd på mycket sämre radarutrustning än denna. VDRn lär ju göra oss klokare när de resultaten blir publika.
Citera
2026-08-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Tror att den användare du citerar nu är den förste i tråden att ta upp omständigheter kring trång farled.

Varför krävdes lots? Kan farleden anses i helhet vara trång rättsligt trots att den har större utrymme här och där?

Det är en farled som kräver lots enligt lag, alla farleder på inre vatten i sverige kräver lots för fartyg av den här storleken, (generellt sett, vissa undantag finns).

Jag har skrivit en del inlägg om det här med trång farled. Sjöfartsverket anger i sin bok Sjötrafikföreskrifter m.m. dels att en farled om 700m bredd har av domstol ansetts trång, dels att även områden i anslutning till den trånga farleden anses täckas in av regeln. Samt att i internationell domstol har ännu bredare farleder ansetts trånga. Och sjövägsreglerna är internationella, just för att alla kaptener ska veta vad som gäller oavsett vart de kommer.
Citera
2026-08-11, 15:55
Medlem
Citat:

Du har säkerligen mer sjötid än jag, men jag har nog sett en snipa på 0.5-1 Nm avstånd på mycket sämre radarutrustning än denna. VDRn lär ju göra oss klokare när de resultaten blir publika.

Ja. För det mesta så syns dem på det avståndet. Det har jag inte sagt nåt om. Men gör de alltid det?
Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Som kapten ombord på snipan handlar det inte om vem som har rätt, det handlar om att inte utsätta sig själv och passagerare för en onödig risk.
Då lägger man sig inte mitt i en farled med låg fart och dålig sikt. Då kör man långt ut på sidan/bredvid farleden för att undvika att bli påkörd.

Snipans placering i farleden tyder på riktigt dålig kunskap hos dess kapten på hur man agerar på sjön. Vem som har rätt i sak är totalt överspelat för snipan och de som var ombord på den.

Så är det!

Tyvärr är den enda upprättelse som finns kvar för mamman och dottern och deras anhöriga, som mammans föräldrar och syskon t.ex. den om vem som har rätt i sak.
Citera
2026-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Än en gång, det var inte dålig sikt. Kaptenen på misje Verde har sagt att sikten var 4-6 km.

Oj, har han sagt det !? Kan du länka till den källan?

Det enda jag läst om vad han ska ha sagt i frågan är att han i ett olycksprotokoll kryssat rutan "måttligt sikt", samt "skymning" och "mörkt".

Och den ruta han kryssade i lär inte ha varit på svenska, så ordet han kryssade för var med största sannolikhet "twilight".

Hur var det, hade snipan en tänd och fungerande akterlantera?
Citera
2026-08-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag kan ha missat om det framkommit huruvida snipaföraren hade någon form av nautisk kompetens?

Har inte sett något om det, men det är så klart en mycket intressant fråga. Kände han ens till begreppet "trång farled", undrar man.
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Oj, har han sagt det !? Kan du länka till den källan?

Det enda jag läst om vad han ska ha sagt i frågan är att han i ett olycksprotokoll kryssat rutan "måttligt sikt", samt "skymning" och "mörkt".

Och den ruta han kryssade i lär inte ha varit på svenska, så ordet han kryssade för var med största sannolikhet "twilight".

Hur var det, hade snipan en tänd och fungerande akterlantera?
Måttlig sikt är 4-6 km. Källan för måttlig sikt känner du till.

Detta var före solnedgång och sikten var inte dålig, så ingen lanterna behövs.
Citera
2026-08-11, 16:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Kommentar/fråga: hur mycket detaljutformation från radarn sparas i VDR?

Om man skulle spara ’raw data’, dvs nästintill analog signal från radarmottagaren, så tickar ju datavolymen på ganska snabbt. Är det processad information (dvs det som visas på plottern) så uppstår i stället problemet att ekon som fitrerats bort inte finns med och då vet man inte längre vad som hade kunnat ses med korrekt/bättre inställningar.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar/fråga: hur mycket detaljutformation från radarn sparas i VDR?

Om man skulle spara ’raw data’, dvs nästintill analog signal från radarmottagaren, så tickar ju datavolymen på ganska snabbt. Är det processad information (dvs det som visas på plottern) så uppstår i stället problemet att ekon som fitrerats bort inte finns med och då vet man inte längre vad som hade kunnat ses med korrekt/bättre inställningar.
Det kan jag inte svara på. Och antagligen så är det en processad bild eftersom man vill se vad besättningen såg.

Allt jag vet är att TT Line-färjan som drog på grund två gånger för ett par år sedan hade tydliga bilder av Hanö om styrbord (de trodde att de var på andra sidan).
Citera
2026-08-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför förkasta en enkel plåtdetalj för 3-400 kr som fungerar även om du själv inte har ais. Eller slut i ditt batteri eller motorstopp.

Vad kostar en ais? Några tusen och uppåt?

Varför förkasta den i särklass bästa lösningen man kan få för en spottstyver, för en enkel plåtdetalj som för det mesta inte gör någon större skillnad alls?

Om du får motorstopp mitt i farleden och det kommer ett fartyg emot dig så är det mycket bättre att ta en kraftig strålkastare/ficklampa och lysa mot fartyget, är det är skymning/mörkt. Och, ett litet tips, om du fått motorstopp och det stora fartyget inte stoppar eller väjer, hoppa i och simma 50 meter åt sidan. Men, innan du kastar loss, se till att alla ombord har flytväst på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in