2026-08-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=1e62011a8660c9fc80064c1f7cb9ad97

Kommer detta att hjälpa SD att öka sitt antal röster i ytterligare ett val, på samma sätt som i alla val sedan 1988?

För mig som själv flyttat utomlands är detta självklart. Jag gjorde research innan flytt, jag lärde mig språket, skaffade jobb, gick runt och pratade med alla som ville, hjälpte grannar och främlingar, fick vänner osv.
Kommer man ny till ett land ska man själv omgående skaffa böcker om språket och kulturen, vara trevlig och knyta kontakter, göra sig nyttig i samhället osv.
Citera
2026-08-11, 23:57
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Varför ska vi följa andra länders exempel? SD vill ju tillbaka till ”det gamla Sverige”. Som jag minns det var det just sådan politik som S förde under lång tid. Solidaritet, jämlikhet, mångfald.

Varför inte om det finns saker andra länder lyckats bättre med?
Citera
2026-08-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
För mig som själv flyttat utomlands är detta självklart. Jag gjorde research innan flytt, jag lärde mig språket, skaffade jobb, gick runt och pratade med alla som ville, hjälpte grannar och främlingar, fick vänner osv.
Kommer man ny till ett land ska man själv omgående skaffa böcker om språket och kulturen, vara trevlig och knyta kontakter, göra sig nyttig i samhället osv.

Stor skillnad på att flytta för arbete och extremt mycket lättare t.ex. för en Svensk som idag flyttar till något annat västerland där vi kommer klara oss bra med Engelska.
Går inte att jämföra med att vara flykting från ett u-land och inte ens eller knappt kunna läsa och skriva ens på sitt eget språk.

Att lägga resurser på integration ligger i samhällets intresse eftersom varje person som integreras går från att vara en kostnad till en tillgång.
Vi har de personer vi har i landet. De kommer inte flytta till sina hemländer, de kommer inte utvisas, inte i några volymer som gör någon skillnad.
Det är verkligheten oavsett vad man tycker om det.
Men att SD inte vill att invandrare interageras är ju tämligen självklart, en integrerad invandrarpopulation skulle ju göra SD till ett helt menlöst parti. SD behöver en "fiende".
Citera
2026-08-12, 01:20
Medlem
Enig. Lägg en tidsfrist på 2 år och låt de som anstränger sig för att bli kulturellt försvenskade stanna. Skicka hem resten
Citera
2026-08-12, 01:25
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hans kärnväljare kommer att hurra.
Han borde tänka lite längre. Om samhället inte lägger resurser på att hjälpa invandrare att integrera sig, så kommer brottsligheten med mycket stor sannolikhet att öka. ”Ghetton” och parallellsamhällen kommer att öka i antal. ”Vi - dem” kommer att befästas.
Ja, och då, med hjälp av nya lagar, så utvisas invandrarna och deras klaner när de begår brott. En livsstils kriminell unge och hela familjen åker ut... har släckten mer problem så åker de alla härifrån. Vi/dem befästs och dem skickas ut. en finns inga ghetton kvar.

Vad är det du klagar på?
Citera
2026-08-12, 02:25
Medlem
Om högern får som de vill kommer nästan en procent av den vuxna befolkningen sitta i fängelse i framtiden.
Citera
2026-08-12, 03:28
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Här tror jag att han talar för en stor majoritet av svenska folket. Alla är trötta på hur vi öser miljarder över de som beter sig sämst utan att få något tillbaka.

Nu kommer de under beteckningarna "anhöriginvandrare" och "arbetskraftsinvandrare" i stället. Så läget är inte så bra som han vill ge sken av. Och antalet "kvotflyktingar" bör justeras till Noll.
Så är det. Min halvt funktionshindrade moster sade det nu i helgen. Hon klagade på att assistans slutar när hon blir 65 och att hon sedan kommer hamna på nåt boende medan invandrare får alla bidrag så det kokar lite här och där. Ser det överallt men även om det syns i opinionen så räcker det inte. Måste till ett mirakel för att inte vänstern vinner om en månad.
Citera
2026-08-12, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Om högern får som de vill kommer nästan en procent av den vuxna befolkningen sitta i fängelse i framtiden.

Endast en procent som inte kan bete sig? Målet måste också vara att kunna ge upp på och skicka hem människor till hemlandet?
Citera
2026-08-12, 05:34
Medlem
folkgemenskaps avatar
När tryggheten slås i spillror i våra bostadsområden drabbas vanliga arbetarfamiljer, medan SD inkasserar politisk vinst. Att dra in varje krona till integration är en medveten investering i framtida samhällsproblem.

Utan språk och vägar in i arbete fördjupas utanförskapet, vilket stänger ute människor från arbetsmarknaden och göder gängen med nya rekryter. Det skapa en ond cirkel: skattebetalarna får ta smällen för ökad kriminalitet och slagen välfärd, samtidigt som den växande otryggheten säkrar SD:s politiska överlevnad. SD har ett direkt intresse av att misslyckandet fortsätter.
Citera
2026-08-12, 06:24
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Det finns gott om invandrare som har klarat sig bra på egen hand. Varför ska dagens invandrare ha en massa förmåner som grekerna, italienarna, tyskarna och andra inte fick när de kom hit på 50 och 60-talet?

Att ”mixa” befolkningen gör bara att man sprider ut problemen.
Därför att dagens invandring är till för ett folkutbyte.
Citera
2026-08-12, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
När tryggheten slås i spillror i våra bostadsområden drabbas vanliga arbetarfamiljer, medan SD inkasserar politisk vinst. Att dra in varje krona till integration är en medveten investering i framtida samhällsproblem.

Utan språk och vägar in i arbete fördjupas utanförskapet, vilket stänger ute människor från arbetsmarknaden och göder gängen med nya rekryter. Det skapa en ond cirkel: skattebetalarna får ta smällen för ökad kriminalitet och slagen välfärd, samtidigt som den växande otryggheten säkrar SD:s politiska överlevnad. SD har ett direkt intresse av att misslyckandet fortsätter.

Ja, alla pengar som hittills lagts på integration, har ju gett närmast fantastiska resultat.
Vilken investering!
Nu kör vi fritidsgårdar och kulturföreningar i femtio år till.
Citera
2026-08-12, 06:27
Medlem
ForumApaches avatar
Varje krona lagd på integrering har varit en investering för parallella samhällen och kaozblatteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in