Citat:
Ursprungligen postat av
LoveInAColdClimate
För mig som själv flyttat utomlands är detta självklart. Jag gjorde research innan flytt, jag lärde mig språket, skaffade jobb, gick runt och pratade med alla som ville, hjälpte grannar och främlingar, fick vänner osv.
Kommer man ny till ett land ska man själv omgående skaffa böcker om språket och kulturen, vara trevlig och knyta kontakter, göra sig nyttig i samhället osv.
Stor skillnad på att flytta för arbete och extremt mycket lättare t.ex. för en Svensk som idag flyttar till något annat västerland där vi kommer klara oss bra med Engelska.
Går inte att jämföra med att vara flykting från ett u-land och inte ens eller knappt kunna läsa och skriva ens på sitt eget språk.
Att lägga resurser på integration ligger i samhällets intresse eftersom varje person som integreras går från att vara en kostnad till en tillgång.
Vi har de personer vi har i landet. De kommer inte flytta till sina hemländer, de kommer inte utvisas, inte i några volymer som gör någon skillnad.
Det är verkligheten oavsett vad man tycker om det.
Men att SD inte vill att invandrare interageras är ju tämligen självklart, en integrerad invandrarpopulation skulle ju göra SD till ett helt menlöst parti. SD behöver en "fiende".