Om man tror att detta livet är det enda, så är det ju ännu viktigare att inte förstöra de åren man har kvar genom att t.ex. hamna i fängelse... så massmord är ingen bra idé. Men man kan ju använda sig av den tanken när man försöker samla mod till något vettigare - vare sig det är att ragga på den där snyggingen eller starta en egen firma. "Vad spelar det för roll om 40 år?", eller hur lång tid man nu räknar med att ha kvar. Man kommer inte att ligga i fosterställning med neddragna rullgardiner och täcket uppdraget över huvudet, och skämmas över dissen eller misslyckandet varje dag i all evighet!
Sedan kan man ju trösta sig med att detta är lika för alla. Detta att alla måste dö är egentligen det enda som är rättvist, annars finns det massor av orättvisor mellan människor.
Vidare kan man trösta sig med att vi faktiskt inte kan VETA vad som händer efter döden. Det KAN ju vara så att någon av religionerna är sann - eller så finns det ett helt annat efterliv, som ingen religion som finns nu har beskrivit. Man kan inte VETA. Och då kan man ju även hoppas på att få träffa sina nära och kära som har gått förut igen, och även kanske människor från alla tider som man inte kände i livet, men har beundrat. Det är inte OMÖJLIGT att det kommer att bli så! Jag tycker att det är hoppfullt ändå!
Själv har jag mer problem med åldrandet än med döden i sig. Det är så mycket jag skulle vilja göra och lära mig fortfarande, men den tråkiga tanken kommer allt oftare, att "det är ingen idé längre, jag kommer ändå inte att hinna bli särskilt bra på det mera, och jag kommer ändå inte att få användning för det i något annat än rena hobbysammanhang". När man var ung kunde man ju tänka, när man fick ett nytt intresse, att detta kanske kunde bli ens STORA LIVSUPPGIFT - det är inte längre möjligt nu, och det sätter ner motivationen lite. Jag tror att jag skulle kunna bli deprimerad om jag grävde ner mig i de här tankarna, så jag försöker att inte göra det.