2026-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Intermittent, väderberoende elproduktion leder till ett avindustrialiserat Tyskland:

Måtte inte Sverige följa "föregångslandet".

https://www.affarsvarlden.se/artikel/tyskland-forbereder-elransonering

Svenska staten bygger vindkraft som kommer att försörja nästan 2 miljoner hem. Hoppsan, det var visst i Danmark! Jaja, vänta ni i all evighet på ny kärnkraft.

Citat:
Svenska Vattenfall vinner upphandlingen om att få bygga Danmarks två hittills största havsbaserade vindkraftsparker.
Det rör sig om Hesselø i öst, väster om svenska Kullahalvön, och Nordsøen Midt på västkusten, som ska stå klara senast 2032.
–Det ska produceras tillräckligt med grön el för att täcka förbrukningen för 1,8 miljoner danska hem. Det är ändå en väldigt stor nyhet, säger klimat- och energiminister Samira Nawa.
Hesselø i Kattegatt mellan Sverige och Danmark byggs omkring 30 kilometer från danska kusten och omfattar minst 800 megawatt.
Den andra ligger i Nordsjön nära Hvide Sande och får en kapacitet på minst 1 000 megawatt.

https://etidning.nsd.se/p/norrlandska-socialdemokraten/2026-08-05/a/vattenfall-bygger-rekordstora-vindparker-i-danmark/1977/2420436/74539440
Citera
2026-08-05, 14:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Svenska staten bygger vindkraft som kommer att försörja nästan 2 miljoner hem. Hoppsan, det var visst i Danmark! Jaja, vänta ni i all evighet på ny kärnkraft.

https://etidning.nsd.se/p/norrlandska-socialdemokraten/2026-08-05/a/vattenfall-bygger-rekordstora-vindparker-i-danmark/1977/2420436/74539440

Länken funkar inte.

Har pølseweeben inte nog med slumpkraft som bara finns tillgänglig när det blåser?

Märklig satsning av Vattenfall, inte minst med tanke på att deras tidigare satsningar på vindsnurror gått med enorm förlust (-870 miljoner).

https://www.affarsvarlden.se/artikel/fritt-fall-vattenfall-sa-vaxte-vindkraftens-forluster-2024
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2026-08-05 kl. 14:18.
Citera
2026-08-05, 14:23
Medlem
Citat:

Jag förstår att du jublar över dessa nyheter som verkligen kommer att innebära förändringar för "Preben och Jürgen" när det väl blåser. 😂
Citera
2026-08-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag förstår att du jublar över dessa nyheter som verkligen kommer att innebära förändringar för "Preben och Jürgen" när det väl blåser. 😂

Jag jublar inte utan iakttar vad som händer och det med iskalla fiskögon med sikte på ev. egen vinst.

Lite mer:'

Citat:
Vattenfalls investeringar i kärnkraft får vänta. I stället ska 62 miljarder kronor satsas på vindkraft de kommande fem åren, framför allt i Tyskland och Nederländerna.

”Vi vill bidra till klimatomställningen”, säger finanschefen Kerstin Ahlfont.
Di rapporterade nyligen om Vattenfalls omfattande investeringsprogram på 165 miljarder kronor de kommande fem åren. Två tredjedelar av bolagets tillväxtinvesteringar hamnar utomlands.

https://www.di.se/analys/vattenfall-gor-jatteinvestering-i-vindkraft/
Citera
2026-08-05, 16:05
Medlem
Citat:
Jag jublar inte utan iakttar vad som händer och det med iskalla fiskögon med sikte på ev. egen vinst.

Kan det möjligen vara snurrornas fallosform som gör kvinnorna så benägna att ta dumma beslut?
Något bidrag i klimatkampen utgör de då näppeligen med allt stål, betong och sällsynta jordarter som används i byggandet av dessa meningslösa kolosser som dessutom är gravt olönsamma.
Citera
2026-08-05, 16:12
Medlem
Citat:

Vari ligger vinsten när statliga bolag gör dåliga affärer?

Jag trodde att Vattenfall lärt sig en läxa och håller sig borta från Tyskland.
Vem kommer inte ihåg kretin Fridolin hållandes en kolbit, vilket var starten för en huvudlös kapitalförstöring:

Citat:
Vattenfalls brunkol blev en guldgruva – för den tjeckiska miljardären

Statliga Vattenfall dumpade den politiskt känsliga tyska brunkolen och hävdade affärsmässiga skäl. Åtta år senare värderar den tjeckiska miljardären verksamheten till hela 170 gånger det han betalade, visar Affärsvärldens genomgång. Daniel Kretinsky har blivit en av världens rikaste män efter köpet – och nu är "kolbaronen" på väg att bli en osannolik grön hjälte.

SNABBVERSION

Vattenfall sålde sin tyska brunkolsverksamhet till den tjeckiska miljardären Daniel Kretinsky för cirka 100 miljoner kronor, nu värderad till 170 gånger mer.
Daniel Kretinskys förmögenhet har gått spikrakt uppåt sedan köpet från Vattenfall. Han räknas idag till en av världens rikaste personer.
Kretinskys bolag har genererat stora vinster från brunkolen och verksamheten har ökat i värde till 24 miljarder kronor.
“Kolbaronen” planerar en osannolik omställning av verksamheten till förnybar energi, med stora investeringar i vind- och solkraft.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/vattenfalls-brunkol-blev-en-guldgruva-for-den-tjeckiska-miljardaren
Citera
2026-08-05, 23:53
Medlem
Nixters avatar
Tydligen är framtidens energisatsningar också på rea. Ibland kostar de inte ens mer än en kundvagn.

Storbritanniens stora prestigeprojekt för flytande vindkraft, Svenska TwinHub, hyllades 2022 som ett genombrott och fick ett generöst statligt stöd. Bara fyra år senare hade inflationen och skenande kostnader gjort projektet olönsamt.

Hexicon skrev ned värdet med £10,5 miljoner, det statliga avtalet avslutades och hela projektet – inklusive tillgångar och skulder – såldes för £1.

Så mycket för det svensk-brittiska "flaggskeppet" inom flytande vindkraft.

https://www.windpowermonthly.com/article/1954296/hexicon-sells-pioneering-uk-floating-wind-project-1-power-deal-scrapped
Citera
2026-08-11, 22:27
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Du ska nog inte förvänta dig någon vinst. Danmark kommer fortfarande importera el från Sverige. Deras satsningar på vindkraft kommer inte leda till större ökning av produktionen under de kalla månaderna när behovet är som allra störst.

För oss kommer elpriserna fortfarande vara höga i SE3 och SE4. Blir det riktigt kallt kan vi nog dessutom räkna med elransonering, och i värsta fall kan vissa områden kopplas bort helt från elnätet en tid. Nu tror jag inte själv på det sistnämnda, men om det uppstår en kris i Europa när flera länder tvingas importera så kan det gå illa.

Hur man än vrider och vänder på det så kan inte grön omställning ersätta kärnkraften. Iaf inte vindsnurror och solpaneler.
Citera
2026-08-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Du ska nog inte förvänta dig någon vinst. Danmark kommer fortfarande importera el från Sverige. Deras satsningar på vindkraft kommer inte leda till större ökning av produktionen under de kalla månaderna när behovet är som allra störst.

För oss kommer elpriserna fortfarande vara höga i SE3 och SE4. Blir det riktigt kallt kan vi nog dessutom räkna med elransonering, och i värsta fall kan vissa områden kopplas bort helt från elnätet en tid. Nu tror jag inte själv på det sistnämnda, men om det uppstår en kris i Europa när flera länder tvingas importera så kan det gå illa.

Hur man än vrider och vänder på det så kan inte grön omställning ersätta kärnkraften. Iaf inte vindsnurror och solpaneler.

Solpaneler är jättebra för enskilda villaägare på sommaren, men det är inget som är värt att ta på nationell nivå för strömförsörjningen eftersom vi har sol som ger någon el bara delar av året.

Vindkraft suger för att den går inte att planera. För den som inte förstår så kan inte elnätet bara funka med vindsnurror av den enklare anledningen att sluta det blåsa men du fortfarande måste ladda din bil elelr Ica fortfarande behöver el så går det åt skogen och hela elnätet kan gå ner och krascha.

Så vi måste ha stabil el och det är Vattenkraft och Kärnkraft.
Citera
2026-08-12, 00:11
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Undrar hur många fåglar som varje år dör då de flyger in i propellerna varje år i ett havsbaserat vindkraftverk och hur mycket mikroplaster som faller ner i havet och hamnar i fisk som vi sedan ska äta?
Är det 0 fåglar och 0 hg plast per vindkraftverk så köper jag satsningen.
Citera
2026-08-12, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För den som inte förstår så kan inte elnätet bara funka med vindsnurror av den enklare anledningen att sluta det blåsa men du fortfarande måste ladda din bil elelr Ica fortfarande behöver el så går det åt skogen och hela elnätet kan gå ner och krascha.

Så vi måste ha stabil el och det är Vattenkraft och Kärnkraft.

Jag har förr varit tveksam till vindkraft men fått en mer positiv syn när jag nu ser att det verkar fungera i alla fall i den omfattning som den just nu finns i Sverige.

Elströmmen är prisvärd och en utbyggnad av kärnkraften kommer att ta en himmelens tid. Ny vattenkraft är i stort inget att tänka på bortsett från några procents effektiviseringar då och då. Solel räknar jag helt bort från min horisont.

Vindkraften stör i vart fall inte mig och ger uppenbarligen låga elpriser fastän varierande men med fastprisavtal så kan man glömma variationerna.
Citera
2026-08-12, 06:20
Medlem
Citat:
Jag har förr varit tveksam till vindkraft men fått en mer positiv syn när jag nu ser att det verkar fungera i alla fall i den omfattning som den just nu finns i Sverige.

Elströmmen är prisvärd och en utbyggnad av kärnkraften kommer att ta en himmelens tid. Ny vattenkraft är i stort inget att tänka på bortsett från några procents effektiviseringar då och då. Solel räknar jag helt bort från min horisont.

Vindkraften stör i vart fall inte mig och ger uppenbarligen låga elpriser fastän varierande men med fastprisavtal så kan man glömma variationerna.
Kärnkraften hade inte behövt ta så lång tid och kosta mycket om man inte konstant lagt krokben för den via utveckling, tillstånd, utredningar och allehanda hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in