Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
"TILLS HON TAR TILLBAKA"?
Var står det i lagen att ett samtycke gäller tills vidare fram tills det tas tillbaka? Ge mig citat nu för bövelen! Så har man fått ett ja så kan man alltså fortsätta med det man gör i en timme till, trots att hon är tyst!? Visa mig lagtexten? Hur kom du fram till det här?
Haha, så jag ska visa att det står i lagen att man inte måste fråga vid vissa förutbestämda tidsintervaller???
Det är väl rimligare att du visar var det STÅR att man måste fråga med vissa tidsintervall?
Så du har heller inte tittat i Guzmans video som han tjatar till förbannelse om?
Men varsågod, En ny sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet. Regeringens proposition 2017/18:177 sid 33: ” Det är i grunden en rättssäkerhetsfråga att den som deltar i en sexuell handling med en person som
har gett uttryck för en vilja att delta normalt kan förlita sig på den uppgiften”
Och sid 35 för kommittén t o m går längre än vad jag trodde;
”En följd av kommitténs förslag är vidare att
även en ändrad uppfattning om att delta i en sexuell handling måste komma till uttryck.
(…)
Kommittén är av uppfattningen att man av rättssäkerhetsskäl måste kräva att målsäganden säger ifrån genom ord eller handling även i sådana situationer. En konsekvens synes alltså bli att i situationer där målsäganden drabbats av frozen fright eller annan allvarlig rädsla och deltagandet inte längre är frivilligt men
den ändrade uppfattningen inte kommit till uttryck så är gärningen fri från ansvar, oavsett om gärningsmannen inser eller misstänker att deltagandet inte längre är frivilligt.”
De går alltså t o m längre än jag trodde.
Men sen ströks alltså kravet på att frivilligheten behövde komma till uttryck alls.
Sid 34:
”Också vid ett tyst samtycke föreligger ett faktiskt frivilligt deltagande i den sexuella samvaron, även om detta samtycke inte kommit till uttryck.” Vilket leder till att man behöver inte alls fråga och få ett ja en gång i minuten utan förlita sig på det redan avgivna tysta samtycket.