2026-08-11, 22:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
... Jag tror det är något väldigt djupt inom en som avgör vilken av vägarna man väljer. Få verkar det finnas som är helt ambivalenta, för det mesta så är man antingen för eller emot.

Ja. Genetik. Psykologin har studerat gudstro, eller begreppet var religiositet. Religiositet kan till 30-50% ha en genetisk förklaring och man såg skillnader i psykologiska särdrag som individer har mer eller mindre av; känsla av samhörighet, att tilltalas av mystik och begreppet 'absorption', hur lätt man sugs upp i...

I nästa mening är både ambivalent och för eller emot dina ord för din värld. Inte rätt ord för min.
Citera
2026-08-11, 22:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja. Genetik. Psykologin har studerat gudstro, eller begreppet var religiositet. Religiositet kan till 30-50% ha en genetisk förklaring och man såg skillnader i psykologiska särdrag som individer har mer eller mindre av; känsla av samhörighet, att tilltalas av mystik och begreppet 'absorption', hur lätt man sugs upp i...

I nästa mening är både ambivalent och för eller emot dina ord för din värld. Inte rätt ord för min.
Jag noterar att du verkar luta mer åt "emot" sidan.
Hur kan det finnas "psykologiska särdrag" hos religiösa när det finns fler religiösa än ateister? Borde inte särdragen då ligga hos ateisterna?
Citera
2026-08-11, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Religionen är den värsta massmördaren genom historien,

Den 9:e september 2001 händer värsta massmord i historien. Al-Qaeda hittade på i New York ca 3000 liv gick inte att rädda.
Citera
2026-08-11, 22:15
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
Jaaaa Bibeln säger också att det finns högmodiga människor som öppet proklamerar att dom minsann känner sanningen så mycket mer än andra.
Det stämmer uppenbarligen.
Gud är stor.
Citera
2026-08-11, 22:16
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Jag noterar att du verkar luta mer åt "emot" sidan.
Hur kan det finnas "psykologiska särdrag" hos religiösa när det finns fler religiösa än ateister? Borde inte särdragen då ligga hos ateisterna?

Jag är inte emot. Eller för. Men jag har istället förstått att det inte finns någon motsättning här. Den insikten är harmoni.
Citera
2026-08-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Fast det är inte ateistens ansvar att bevisa att Gud inte finns. Det är ditt ansvar som troende att bevisa att Gud finns.
Du förstår säkert orimligheten att bevisa att något inte finns i något så stort och outforskat som universum.
Citera
2026-08-11, 22:21
Medlem
Citat:

Frågor:

jaha men vem skapade den övermäktige då?? Så dumt resonemang
Citera
2026-08-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Den 9:e september 2001 händer värsta massmord i historien. Al-Qaeda hittade på i New York ca 3000 liv gick inte att rädda.
...en droppe i havet, tyvärr
Och det är ju ofta ömsesidigt nuförtiden
Citera
2026-08-11, 22:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...

Särdrag är egenskaper hos individ eller grupp. Har inget med majoritet att göra.
Citera
2026-08-11, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jaaaa Bibeln säger också att det finns högmodiga människor som öppet proklamerar att dom minsann känner sanningen så mycket mer än andra.
Det stämmer uppenbarligen.
Gud är stor.

Jag känner mig obekväm när folk vet. Är det inte mer självsäkert att diskutera och att tänka än att veta?
Citera
2026-08-11, 22:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Särdrag är egenskaper hos individ eller grupp. Har inget med majoritet att göra.
Jo men om 1% skiljer sig från 99%, är det 99% som har särdrag då?
Citera
2026-08-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
...en droppe i havet, tyvärr
Och det är ömsesidigt och eskalerar.

Alltid finns det någon religion i botten som pyser och gryr!
Som de smarta utnyttjar och rättfärdigar!
Senast redigerad av rantaplan 2026-08-11 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in