2026-08-11, 11:50
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan samuelssonlirar

Intressant fråga du lyfter.

Jag tror inte att det är "människor" som tycker att invandrare ska läras sig svenska. I stället är "politiker" som tycker att Sverige är överlägset alla länder och kultur på jorden, så förstås är det självklart att man ska lära sig ärans och hjältarnas språk.

Det är alltså en slags kulturell imperialism, och att se ned på invandrarnas kultur och språk som underlägset vårt, och att de får vara som de vill. Svenska politiker vill i allmänhet inte att människor ska få vara som de vill.

De exempel på det omvända som du nämner, svenskar i Thailand och Spanien-exemplen, och svenskar som inte lär sig de ländernas språk, visar inte på dubbelmoral som du skriver. Istället visar exemplen på att det är upp till envar och en själv om man behöver/vill lära sig landets språk eller om man inte tycker att man behöver det för sitt liv.

Thailändska och spanska politiker har inget behov av att integrera svenskar i sina länder, de bryr sig inte. De vill istället ha utlänningar som är skötsamma, köper mat, dryck och bostäder i landet, ger arbetstillfällen och skatteintäkter till lokalbefolkningen och sedan får de göra vad de vill. Vill utlandssvenskarna ha myndighetskontakter eller vård, får de tala thailändska eller spanska, eller ordna egenbetald tolk.

Så svenska politikers idé om att invandare ska lära sig svenska handlar om att de ser Sverige som ett överlägset land, och alla ska bli (eller vill bli) svenskar. I grunden är det en svensk politisk brist på respekt för främmande människor frihet och att de kan få vara som de är.

De handlar också om den grundläggande socialdemokratiska tanken att svenskarna sak fråntas av staten sitt självbestämmande , då de ser svenskarna som oförmögna att ta hand om sina egna liv (och de vill inte tillåtas göras det). Man nu nu i valrörelse se att alla partier varje dag kommer med förslag om hur individen ska fråntas sitt ansvar genom att den erbjöds allehanda statsstöd, från babypengar, extra barnbidrag, Sverige-kort för kollektivtrafik, ordningsbetyg i skolan osv.

Allt handlar om att staten är bättre än vad du är, därför ska du språkligt integreras och drivkraften för dig att lära dig språket är att då får du mer bidrag. Partierna och staten vill ha bidragsberoende medborgare som röstar på partier som vill skapa mer och mer bidrag så individen inte utformar sitt eget liv efter sitt eget tycke med de resurser som den skapar genom sin kreativitet.

Så jag skulle säga att din fråga handlar om att svenska politiker oftast ser med förakt för individens frihet och skyldighet att utforma ett bra liv för sig själv, och sedan ta ansvar för det. Språkintegreringen är ett sätt att först göra individen hjälplös, sedan statsberoende (betänk att alla partier i riksdagen är någon mening socialdemokratiska).
Senast redigerad av BiskopBrask 2026-08-11 kl. 11:54.
Citera
2026-08-11, 11:58
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?

Tycker att alla europeiska länder borde övergå till engelska, problem solved.

Att majoriteten spanjorer inte kan prata engelska är inte riktigt klokt. Idiotkultur!!!
Citera
2026-08-11, 12:50
Medlem
Pusts avatar
Ja, man är alltid en apa om man flyttar till ett annat land och inte lär sig landets huvudsakliga språk eller det språk som talas där man har bosatt sig. Det gäller även svenskar.
Citera
2026-08-11, 13:12
Medlem
Skillnaden är välnatt svenskar som tex flyttar till Thailand gör det sällan för att förvärvsarbete. De har oftast sparade pengar eller pension som de klarar sig på.
Om musse hade pengar och därmed inte belastade vår välfärd hade han fått prata vilket språk han vill.
Sålänge han ger fan i att skrika på bussen då förstås!

Sverige är dessutom uppbyggt på ett annat sätt med mycket skattefinansierad vård, skola mm. Att folk kommer hit och snyltar på detta utan att ha bidragit håller inte i längden.
Då får vi dagens mentalitet, där alla försöker roffa åt sig och betala så lite skatt som möjligt.
Vilket delvis är förståeligt, då ingen vill betala för de som inte bidragit. Eller än mer ens försöker bidra. (Rätt uppenbart det är lättare att få arbete om du kan språket)

Citat:
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?
Citera
2026-08-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
För det första är ditt argument om de sk ”rasisterna” bara löjligt då Sverige är ett av världens minst rasistidka länder. Finns inte många som är rasister i ordets rätta bemärkelse här.
Och för det andra, varför skulle argumentet om bidrag vara konstigt?? Det är en jäkla skillnad på att inte lära sig språket i ett land som därmed tvingas försörja dig och på att välja att inte göra det när det inte kostar värdlandet någonting.
Varför är det skillnad? Ingen skillnad alls tycker jag. Trådstarten hade en bra poäng i det att vi I Sverige kräver av invandrare att de lär sig svenska men samma uppfattning verkar inte gälla om utlandssvenskar.
Dubbelmoral tycker jag.
Värsta exemplet var en svensk som hade flyttat till Australien för kanske 30 år sen, kommer inte ihåg exakt. som endast kunde två ord på engelska, Yes No.
Citera
2026-08-11, 14:49
Medlem
Svenskar som flyttar utomlands bara för att fly mångkulturen är bland de mest ryggradslösa människor vi har. Sen att de själva passar det på att gnälla om utvecklingen på hemmaplan på olika nyhetskanaler, gör dessa inte till bättre människor. Snarare tvärtom.
Citera
2026-08-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Varför är det skillnad? Ingen skillnad alls tycker jag. Trådstarten hade en bra poäng i det att vi I Sverige kräver av invandrare att de lär sig svenska men samma uppfattning verkar inte gälla om utlandssvenskar.
Dubbelmoral tycker jag.
Värsta exemplet var en svensk som hade flyttat till Australien för kanske 30 år sen, kommer inte ihåg exakt. som endast kunde två ord på engelska, Yes No.
Är det ingen skillnad på att leva på bidrag år ut och år in utan att kunna språket jämfört med att få sitt levebröd från hemlandet??
Citera
2026-08-11, 15:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Dubbelmoral tycker jag.

Har du inte en länk till ett reportage om det där så kan du lika bra skaffa ett nytt konto och nytt nick pga förbrukad trovärdighet.
Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Eller inte lika intelligenta som dig som pratar både thai och spanska.

Nej, jag tror det handlar mycket om intelligens faktiskt. Själv så har jag småpulat med spanskan i snart 40 år, men kunde ändå inte hänga med till 100% när de intervjuade folk från Colombia nu efter jordbävningen. Men är man korkad så är man.

Samtidigt lär sug våra invandrare hyfsad svenska på ett år. De flesta är inte smarta.

Att du tränat spanska i 40 år och inte förstår det tror jag inte på.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Samtidigt lär sug våra invandrare hyfsad svenska på ett år. De flesta är inte smarta.

Förstod inte till 100% skrev jag. Nej, visst är det konstigt? Dessutom lever jag med en spansktalande kvinna, som när hon ska diskutera något nästan alltid väljer att ta det på spanska. Henne förstår jag iaf. Nej, alla har nog inte fallenheten för att lära sig nya språk tror jag, även om de vill.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-08-11 kl. 16:41.
Citera
2026-08-11, 17:20
Medlem
Citat:

Skillnaden är att en svensk som åker till Thailand har sina egna pengar med sig.
Och lyfter inte en krona från Thailändska skattebetalare.

En invandrare som åker till Sverige kommer hit i syfte att lyfta så mycket bidrag som möjligt utan att jobba.
Att köra med engelska för invandrare hade jue vatt möjligt om dem kunnat det,, men det kan dem inte.

Skulle en svensk börja jobba i Thailand eller för den delen vilja bli Thailändsk medborgare måste den så klart kunna thailändska.
Citera
2026-08-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Långt ifrån alla lär sig ”hyfsad svenska på ett år”.. Finns mängder med invandrare som aldrig lär sig ok svenska. Siffror från SFI motsätter sig också det du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in