2026-08-11, 18:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Du har bokstavligen rätt. Han var faktiskt jude innan han konverterade till kristen.
Nej Jesus var och blev inte kristen, varför skulle han vara det?
Han var grundare till en Jesustroende församling (kyrka) som senare i apostlagärningarna skulle kallas kristna.
Citera
2026-08-11, 18:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kristendomen Gud är ju långt äldre än många andra uråldriga gudar, gudarnas gud, herrarnas herre.
Många gudar vet vi redan deras ursprung, Gud den Högste vet vi inget om, kanske om man går tillbaka till Adam och Evas tid.

Nämn några av de uråldriga gudarna som din gud är äldre än.
Citera
2026-08-11, 19:16
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen gud finns före YHWH, men hans ursprung vet vi inte så mycket om, 1 Mose säger inte så mycket, mycket kan vara baserad på uråldriga skrifter och muntliga berättelser som gått i arv.
Citera
2026-08-11, 19:29
Medlem
Citat:

Det märks att du och några andra här inne inte är med i begåvningsreserven.

Har jag en blå kruka i mitt hus? Hur ska du och andra genier bevisa det nu ni som kräver bevisföring på allt. Du kan TRO att jag inte har det, men kan du med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt kan du TRO att gud inte finns, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns snarare fler bevis på att han finns.

Det mesta av guds ord och profetior stämmer även idag, så jag ser ingen anledning att förneka honom. Jag har inte sett honom med egna ögon, men baserat på mina upplevelser och vad jag har läst om honom kan jag helhjärtat tro att han finns.

Ni ateister som är så smarta och kräver bevis på allt kan börja svara på den här frågan:

1. Hur skapades universum

Ni kan inte förklara det utan absurda teorier som Big Bang. Det är helt uppenbart att någon övermäktig måste ha skapat den första atomen, universum och även jorden.
Citera
2026-08-11, 19:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ingen gud finns före YHWH, men hans ursprung vet vi inte så mycket om, 1 Mose säger inte så mycket, mycket kan vara baserad på uråldriga skrifter och muntliga berättelser som gått i arv.
Men du skriver ju att kristendomens gud är äldre än många andra uråldriga gudar. Vilka?
Citera
2026-08-11, 19:42
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Men du skriver ju att kristendomens gud är äldre än många andra uråldriga gudar. Vilka?
Indiens gudar tex.
Citera
2026-08-11, 19:49
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
På samma sätt kan du TRO att gud inte finns, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns snarare fler bevis på att han finns.
Det finns inga bevis för att din gud finns. Du kan ju TRO det om du vill men det gör det inte. Du kommer inte att kunna presentera några.

Citat:
Det mesta av guds ord och profetior stämmer även idag, så jag ser ingen anledning att förneka honom. Jag har inte sett honom med egna ögon, men baserat på mina upplevelser och vad jag har läst om honom kan jag helhjärtat tro att han finns.
Visst, man kan tro på vad som helst.

Citat:
Ni ateister som är så smarta och kräver bevis på allt kan börja svara på den här frågan:

1. Hur skapades universum

Ni kan inte förklara det utan absurda teorier som Big Bang. Det är helt uppenbart att någon övermäktig måste ha skapat den första atomen, universum och även jorden.

Big Bang har ett gott fäste i vetenskapen.

Att påstå att någon övermäktig skapade universum flyttar bara målstolparna. Vem skapade den övermäktige? En sådan obegripligt komplex intelligens måste ju isf ha skapats av en ännu högre och mer komplex intelligens.
Om ditt svar är att gud funnits alltid så är det givna svaret att det skulle kunna gälla universum också.
Citera
2026-08-11, 19:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Indiens gudar tex.

Fast berättelserna om Shiva är 4000 år gamla.
Jahve som israeliternas nationella gud tog form under den tidiga järnåldern ,kring 1200–900 f.Kr..
Citera
2026-08-11, 19:54
Medlem
Citat:
Det finns inga bevis för att din gud finns. Du kan ju TRO det om du vill men det gör det inte. Du kommer inte att kunna presentera några.

Att påstå att någon övermäktig skapade universum flyttar bara målstolparna. Vem skapade den övermäktige? En sådan obegripligt komplex intelligens måste ju isf ha skapats av en ännu högre och mer komplex intelligens.
Om ditt svar är att gud funnits alltid så är det givna svaret att det skulle kunna gälla universum också.

Någon övermäktig skapade jorden är sanning?
Citera
2026-08-11, 19:55
Medlem
[quote=proconsul|95653867]
Citat:

Finns flera bevis på att han finns, även om du kanske inte godtar dessa bevis. Du kan däremot inte bevisa att han inte finns.

Du är inte så smart som du tror. Sluta förneka, och ta emot Jesus i ditt hjärta. Gud är skaparen och det mest övermäktiga som finns. Lägg ner ditt trams om Big Bang, genast!!!
Senast redigerad av Burgerbraukeller 2026-08-11 kl. 19:57.
Citera
2026-08-11, 20:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Någon övermäktig skapade jorden är sanning?
Inte för mig.
Citera
2026-08-11, 20:06
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Finns flera bevis på att han finns, även om du kanske inte godtar dessa bevis.

Presentera gärna dessa.

Citat:
Du kan däremot inte bevisa att han inte finns.
Nej, det är svårt att bevisa en negation. (Bevisa att det inte finns en tekanna i omloppsbana runt Jupiter).

Citat:
Du är inte så smart som du tror.
Nej, jag är smartare.

Citat:
Sluta förneka, och ta emot Jesus i ditt hjärta.
Innan något går att förneka måste det ju först påvisas.

Citat:
Gud är skaparen och det mest övermäktiga som finns.
Tror du.

Citat:
Lägg ner ditt trams om Big Bang, genast!!!
Som jag sa, BB har ett gott fäste i vetenskapen. Vad som är trams är naturligtvis skapelsebrättelsen i bibeln. Där snackar vi högoktanigt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in