2026-08-11, 18:20
Medlem
NYZ367s avatar
Nej faktiskt inte hyresgästföreningen kom och knackade på fram till 2019 i varje år och jag öppnade aldrig.
Nu har dom slutat. Det kommunala bostadsbolaget som jag bor hos har över 8000 lägenheter.
Citera
2026-08-11, 18:26
Medlem
NYZ367s avatar
Varför kräver dom ingen Kronofogde av mig som gammal hyresgäst men mina grannar får flytta in utan problem dom äger knappt kläderna på kroppen.
En granne på min våning kom hit 2016 han jobbar inte och kan ingen Svenska.
Citera
2026-08-11, 18:33
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Varför kräver dom ingen Kronofogde av mig som gammal hyresgäst men mina grannar får flytta in utan problem dom äger knappt kläderna på kroppen.
De har väl inga skulder och ingen betalningsanmärkning antar jag
Citera
2026-08-11, 18:38
Medlem
Låter lite konstigt, men, finns det verkligen billigare lägenheter än dina 8750kr/mån?
Citera
2026-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Låter lite konstigt, men, finns det verkligen billigare lägenheter än dina 8750kr/mån?

Såklart det finns
Men TS är väl för fin för sånt. Han är ju trots allt 64 år gammal. LOL
Citera
2026-08-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
De har väl inga skulder och ingen betalningsanmärkning antar jag

Mm. Men TS tror han är berättigad till allt i världen enbart pga hans ålder och för att han är svensk, han inser inte vilken idiot han är
Citera
2026-08-11, 18:42
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Efter felfritt boende hos en kommunal hyresvärd i 16 år. Sökte jag en mindre BILLIGARE lägenhet då skrev dom till mig.
"Efter din ansökan om att byta lägenhet har vi upptäckt via Creditsfafe att du har skuld hos Kronofogden." Enligt vår policy ber dig återkomma ifall du vill byta lägenhet om 4 år.

Samtidigt har asylsökande från Syrien och Ukraina översvämmat gården.
Det är 48 lägenheter på samma fastighetsbeteckning, mina grannar.

Fuckt up rules? Åsikter om detta?

Du har misskött dina betalningar så pass att du hamnat hos Kronofogden. Vad är det för konstigt med att de då nekar dig ett nytt kontrakt?
Citera
2026-08-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Minsta lilla skuld"..

Vi talar om Kronofogden. Minsta lilla skuld hamnar inte där. Där hamnar man för att man inte klarar av att betala för sig. Det ska rätt mycket till, och säger något om en persons ekonomisinne och allmäna livssituation.

Stämmer inte. Inkassobolag kan skicka det vidare till Kronofogden bara efter någon vecka. Så dessa inkassobolag är riktiga skitstövlar, för det mesta. De gör en kreditupplysning på personen, och om personen inte har några betalningsanmärkningar så ökar till och med risken att de skickar iväg till Kronofogden ännu snabbare. För de tänker så att om personen redan har en massa betalningsanmärkningar så minskar chansen att de får tillbaka sina pengar som de har lagt ut på Kronofogden (Kronofogdens egna avgift), samt de lägger även på en egen avgift.

Kronofogden kräver dock att man har noterat skulden, och då är det sista chansen att betala, annars blir det betalningsanmärkning. Så där borde det inte vara några problem att inte missa att betala.

Citat:
Efter felfritt boende hos en kommunal hyresvärd i 16 år. Sökte jag en mindre BILLIGARE lägenhet då skrev dom till mig.
"Efter din ansökan om att byta lägenhet har vi upptäckt via Creditsfafe att du har skuld hos Kronofogden." Enligt vår policy ber dig återkomma ifall du vill byta lägenhet om 4 år.

Samtidigt har asylsökande från Syrien och Ukraina översvämmat gården.
Det är 48 lägenheter på samma fastighetsbeteckning, mina grannar.

Fuckt up rules? Åsikter om detta?

Ofta brukar det vara sådana där stelbenta regler, så de kan inte se individens behov, samt som du säger, du hade ju redan skulden innan år 2010, och du har bott där i 16 år anmärkningsfritt, så det blir ju höjden av löjlighet och stelbenthet. Du säger även att dessa regler är nya. Jag blir knappast förvånad, då denna stelbenthet verkar bara bli värre och värre.
Senast redigerad av Knackerovssmulor 2026-08-11 kl. 18:51.
Citera
2026-08-11, 18:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Men har han några skulder hos Kronofogden?
Du har ju inte bara skulder, du har ju löneutmätning dessutom.
Citera
2026-08-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Du har misskött dina betalningar så pass att du hamnat hos Kronofogden. Vad är det för konstigt med att de då nekar dig ett nytt kontrakt?

Det är större ekonomisk risk för hyresvärden att fortsätta hyra ut den dyrare bostaden till en ekonomiskt opålitlig person som TS, istället för att istället hyra ut en billigare bostad till honom.
Citera
2026-08-11, 18:57
Medlem
Eftersom du vill byta till en billigare tycker jag ändå det kan vara värt att be att få prata med hyresvärdens bosociala utredare. En hyresgäst med skulder har de ju oavsett i vilken lägenhet du bor.
Citera
2026-08-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Minsta lilla skuld"..

Vi talar om Kronofogden. Minsta lilla skuld hamnar inte där. Där hamnar man för att man inte klarar av att betala för sig. Det ska rätt mycket till, och säger något om en persons ekonomisinne och allmäna livssituation.

Om du var hyresvärd hade du förstås varit generös med att bara ta in de som inte klarar av att betala sina räkningar?

Nån som i 16 år prioriterat att alltid betala hyran trots nåt annat problem i forntiden, alltid skött boendet? Ja, den skulle jag lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in