2026-08-11, 19:01
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Men har han några skulder hos Kronofogden?
Du har ju inte bara skulder, du har ju löneutmätning dessutom.

Och utmätning på lön kan man få om man har skulder hos Kronofogden.
Citera
2026-08-11, 19:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Det är större ekonomisk risk för hyresvärden att fortsätta hyra ut den dyrare bostaden till en ekonomiskt opålitlig person som TS, istället för att istället hyra ut en billigare bostad till honom.

Kan så vara, men då besittningsrätten är stark krävs det mycket för att kunna vräka någon. Så då är en bättre strategi att inte teckna något nytt kontrakt med TS och hoppas han flyttar till annan värd. Eller missar att betala hyran så möjligt att vräka TS
Citera
2026-08-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Läs: Jag vill flytta till en BILLIGARE lägenhet mer centralt.
Alltså, har du ens hört av dig till dem efter att du fick beskedet och frågat om de kan göra ett undantag och förklarat din situation?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-11 kl. 19:05.
Citera
2026-08-11, 19:05
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackerovssmulor
Stämmer inte. Inkassobolag kan skicka det vidare till Kronofogden bara efter någon vecka. Så dessa inkassobolag är riktiga skitstövlar, för det mesta. De gör en kreditupplysning på personen, och om personen inte har några betalningsanmärkningar så ökar till och med risken att de skickar iväg till Kronofogden ännu snabbare. För de tänker så att om personen redan har en massa betalningsanmärkningar så minskar chansen att de får tillbaka sina pengar som de har lagt ut på Kronofogden (Kronofogdens egna avgift), samt de lägger även på en egen avgift.

Kronofogden kräver dock att man har noterat skulden, och då är det sista chansen att betala, annars blir det betalningsanmärkning. Så där borde det inte vara några problem att inte missa att betala.
att dessa regler är nya. Jag blir knappast förvånad, då denna stelbenthet verkar bara bli värre och värre.
Ett räkningar ens går till inkasso är ett varningstecken för någons ekonomi.
Citera
2026-08-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knackerovssmulor
Stämmer inte. Inkassobolag kan skicka det vidare till Kronofogden bara efter någon vecka. Så dessa inkassobolag är riktiga skitstövlar, för det mesta. De gör en kreditupplysning på personen, och om personen inte har några betalningsanmärkningar så ökar till och med risken att de skickar iväg till Kronofogden ännu snabbare. För de tänker så att om personen redan har en massa betalningsanmärkningar så minskar chansen att de får tillbaka sina pengar som de har lagt ut på Kronofogden (Kronofogdens egna avgift), samt de lägger även på en egen avgift.
Visst kan det finnas undantag, men även att en räkning ens går till inkasso är ju faktiskt en varningsflagga. Och under alla omständigheter får man inte löneutmätning bara sådär utan att faktiskt ha misskött sig rejält, alternativt råkat ut för någon oförutsedd katastrof.
Citera
2026-08-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Kan så vara, men då besittningsrätten är stark krävs det mycket för att kunna vräka någon. Så då är en bättre strategi att inte teckna något nytt kontrakt med TS och hoppas han flyttar till annan värd. Eller missar att betala hyran så möjligt att vräka TS

De har redan ett kontrakt med TS.
Citera
2026-08-11, 19:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Efter felfritt boende hos en kommunal hyresvärd i 16 år. Sökte jag en mindre BILLIGARE lägenhet då skrev dom till mig.
"Efter din ansökan om att byta lägenhet har vi upptäckt via Creditsfafe att du har skuld hos Kronofogden." Enligt vår policy ber dig återkomma ifall du vill byta lägenhet om 4 år.

Samtidigt har asylsökande från Syrien och Ukraina översvämmat gården.
Det är 48 lägenheter på samma fastighetsbeteckning, mina grannar.

Fuckt up rules? Åsikter om detta?
Så var det för mig också. Men jag hittade en hyresvärd som ville veta mera. Han hyrde ut till mig. Alla är inte lika fyrkantiga.
Citera
2026-08-11, 19:15
Medlem
NYZ367s avatar
Jag har aldrig varit med om så många troll på så kort tid?

Jag vill flytta till en BILLIGARE lägenhet mer centralt.
Just nu betalar jag 8750kr/mån jag har inte missat en hyra sedan jag flyttade in 2010.

Jag får inget kontrakt för dom ändrade policy 2019. Redan 2008 hade jag skuld till Kronofogden men på den tiden brydde dom sig inte jag fick kontrakt på prov i 12 månader.

Så är det inte längre. Jag antar att efter alla kom 2014-2017 är hyresvärdarna livrädda?
Vi fick ut en skrivelse som gick ut på
- Tror du att det bor onormalt många i en lägenhet i din trappupgång?
Jag svarade inte

Just nu 2026 tror jag däremot att mer än 6 arabiska män bor i en etta som är skriven på en kvinna sedan 2022 enligt Ratsit.
Citera
2026-08-11, 19:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Har ju varit exempel på pensionärer som inte får byta till en mindre lägenhet i samma fastighet för de har för låg inkomst.
Citera
2026-08-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nä samma regler. Inga skulder hos kronofogden.

Kanske någon myndighet backar upp ekonomiskt och en annan myndighet ställer krav på antal nya i landet man ska husera...
Citera
2026-08-11, 19:28
Medlem
NYZ367s avatar
Jag fick nej eftersom mina skulder var kopplade till spel på poker på nätet.

Jag har ca 6000kr kvar efter löneutmätning och hyra. Jag begärde skuldsanering redan 2012 då mina skulder ansågs vara omöjliga att återbetala.

Jag fick nej eftersom mina skulder var kopplade till spel på poker på nätet.
Poker var en stor grej när jag var 45 år
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-11 kl. 19:31.
Citera
2026-08-11, 19:33
Medlem
NYZ367s avatar
Tillbaka till ämnet jag har betalat hyran felfritt i 16 år jag vill flytta till mindre billigare och mer centralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in