2026-08-11, 15:35
Medlem
Imnshos avatar
Är det detta som menas med pinnjakt?

Kommer ihåg en gång jag gick på höger sida på gångbanan. En galen gubbe som gick på vänster sida prejade ut mig! "Man går för ihelvete på vänster sida!" vrålade han.

Känns som att TS är av samma skrot och korn.
Citera
2026-08-11, 15:37
Medlem
supremanics avatar
Jag brukar fråga kunden efter - "ska jag lägga pinnen efter mina varor?". Det tycker jag hör till normal hyfs.
Oftast kollar de frågande på mig vilket jag tolkar som att de inte vill det.

Det som är riktigt irriterande är när påsarna är nere vid golvet och när man böjer sig framåt så står kunden bakom så nära att man känner hans penis mot ens bak
Citera
2026-08-11, 15:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
”Självklart” är ett starkt ord för en regel du precis hittade på.

Jag ser det enklare: jag avslutar efter mig, du avslutar efter dig. Pinnen efter varorna är ungefär den minsta möjliga ansträngningen för att lämna ordning efter sig.

Du tycker ju att din märkliga tolkning är självklar? Om det inte finns någon kund bakom dig när du lägger upp dina varor så finns ju ingen anledning att lägga en pinne bakom. Det stör bara kassörskan/kassören att behöva lägga bort den. Därför är det ju kunden som kommer efter som lägger dit pinnen.
Citera
2026-08-11, 15:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Min erfarenhet är att ju sämre man mår psykiskt, desto starkare reagerar man på den här grejen.

De som mår riktigt psykiskt dåligt kan rakt av säga till sina egna barn (under 15): "Kolla, vilken idiot som inte lägger en pinne efter sina varor." Detta har jag själv upplevt.

Minns att jag också reagerade starkt på detta när jag var yngre och mådde väldigt dåligt psykiskt. Då tyckte jag också att dessa människor var "idioter" även om jag inte sa det rakt ut.

Under mitt liv har jag jobbat jättemycket för att må bättre. Jag gar gått i terapi, börjat meditera, börjat träna och allt det där.

Nu för tiden blir jag aldrig arg om någon glömmer lägga pinnen. På grund av att:

* Det är ju ingen svår sak att göra. Jag kan lika gärna göra det själv. Ansträngning = 0

* Personen framför kanske är gammal, stressad eller helt enkelt glömmer. Varför ska jag ta det personligt?

* Om jag hade glömt, hur hade jag velat bli behandlad? Jag hade nog velat att personen bakom bara la dit pinnen, eller frågade "Är du klar?" som en vänlig påminnelse. Jag hade definitivt inte uppskattat om personen i fråga hade ställt till med en scen, blivit arg på mig, låtit kassörskan scanna in hens varor på mitt kvitto osv.

* Jag tänker att vi alla har nog med problem som det är redan.

* Du har rätt i att många ser det som en "oskriven regel" att man lägger pinnen EFTER sina varor. Men för många är det en oskriven regel att lägga pinnen FÖRE sina varor. Hur vet du att just du har rätt?

(Dessutom blir det onödigt arbete för kassörskan om det inte står någon bakom dig och du har lagt dit en pinne i onödan).

Så kort sagt: min erfarenhet är att folk som stör sig överdrivet mycket på sådana här små skitsaker inte mår särskilt bra. Det kan också vara så att man passivt eller aktivt söker konflikter med folk på stan, i syfte att få ut sin ilska på någon. Det gjorde jag ofta när jag var ung 😅
Tack för balanserat inlägg.
Citera
2026-08-11, 15:40
Medlem
Ganonitos avatar
Jag anser att båda har ansvaret för att lägga pinne mellan varorna. Inte minst för att underlätta för kassören så att den slipper extra jobb.
Citera
2026-08-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jo. Vad är grejen med det?
Det var under coronapandemin dom tog bort dom pga smittrisk sen kom dom aldrig tillbaka
Citera
2026-08-11, 15:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Visst jamen jodå puss nu ska ingen få ont I röven men man lägger dit pinnen efter sina varor lika självklart som att ta på sig kläder när man ska ut

Inte om det inte står någon efter. Då blir det onödigt jobb för kassörskan. Eller om man råkar glömma.

"Ont i röven" är ett passande uttryck här.
Citera
2026-08-11, 15:43
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tack för balanserat inlägg.

Varsågod!
Citera
2026-08-11, 15:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Inte om det inte står någon efter. Då blir det onödigt jobb för kassörskan. Eller om man råkar glömma.

"Ont i röven" är ett passande uttryck här.
Står det ingen bakom finns ingen anledning att lägga dit den, men kommer det någon kund och börjar lasta upp lägger man så klart dit den efter sina varor
Citera
2026-08-11, 15:45
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej knasen79

Jag skulle säga att pinn-läggandet tillhör den som kommer efter mig. Det är den efterkommande som inte vill ha sammanblandning av sina varor med mina, eller att jag tar och köper dennes varor. Det är den efterkommande som vill skydda sitt köp.

Sedan är frågan - Ska pinnen läggas på tvärs eller längs med bandet?

Längs med förstås, då det underlättar ergonomin för kassabiträdet som lyfter pinnen och lägger den i pinn-skenan. Lägger man pinnen på tvärs måste kassabiträdet rotera pinnen för varje kund och har du två tusen kunder om dagen blir det två tusen pinn-vändningar om dagen och slitage på handledsbenen i onödan.
Citera
2026-08-11, 15:47
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Jag missade det idag för jag hade andra tankar i huvudet samtidigt som jag hade flergångskassar jag behövde lägga ner på andra sidan.
Citera
2026-08-11, 15:53
Medlem
halaltarzans avatar
Själv vill jag framstå som en trevlig prick och lägger pinnen/pinnarna så det blir bra för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in