2026-08-11, 23:32
Medlem
SmartSkalles avatar
Lägger aldrig dit någon pinne...det är ju personen bakom som får göra det om denne vill...ELLER skita i det och lägga sina varor med avstånd så att kassören fattar att det är en ny kund på gång. ( vilket jag gör så att kassören slipper jävlas med denna idiotpinne)
Citera
2026-08-11, 23:39
Medlem
jessewn372s avatar
Det är jag som står före som lägger pinnen, punkt slut. Detta görs för att
1. Markera för kassörskan var mina varor slutar.
2. En tydlig kommunikation till näste i kön: jag är färdig, varsågod, din tur. För att allt ska flyta effektivt.
Citera
2026-08-11, 23:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Har man ingen efter sig behövs ju ingen pinne, det är därmed rimligare att den som kommer efter börjar med att lägga en pinne innan sina varor. Dessutom vet ju inte jag om den efter har något att lägga på bandet, eller bara ska fråga något, eller be om snus som ska plockas fram eller något annat.

För övrigt, borde man inte ha kommit på ett bättre system än en pinne så här dags. Är ju ett jävla flyttande på de där pinnarna fram och tillbaka.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-08-11 kl. 23:54.
Citera
2026-08-11, 23:55
Medlem
Somatons avatar
Jag har aldrig rört pinnen och kommer inte att göra det heller. All kassapersonal med självaktning använder handskar, dessvärre syns inte det så ofta.
Citera
2026-08-11, 23:57
Medlem
jessewn372s avatar
https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2014/04/01/kundpinnehyfs/

Magdalena ribbing ger ngn typ av facit:
"För mig är det självklart att lägga en kundpinne som den kom att kallas i debatten - eller block som du skriver - efter mina varor när jag har radat upp dem på bandet. Många andra anser att det där får väl kunden som kommer efter sköta om. Men den som låter bli att lägga dit kundpinnen kan skapa problem för efterkommande kund, någon vara som inte är din kan råka hamna hos dig och det blir krångel med betalning i värsta fall."

Samtidigt menar hon det är vars och ens ansvar.
Citera
2026-08-12, 00:11
Medlem
Jag stör mej också på detta!

Jag brukar lägga på mina varor extra nära puckots varor så det blir lite liv i kassan! :-)
Citera
2026-08-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Åh, kul, en pinntråd igen.

Man lägger givetvis pinnen före sina egna varor i de fall då det står någon före i kön. Annars blir det ju logiskt helt bakvänt. Man kan inte, likt en idiot, lägga en pinne efter sina egna varor varje gång man handlar, bara för att gardera sig mot att det eventuellt dyker upp någon bakom en medan man betalar eller står och packar. Det blir onödigt merarbete för den stackars kassören/kassörskan samt onödigt slitage på pinnen.
Citera
2026-08-12, 00:34
Medlem
asploevets avatar
Jag har sagt till om detta på min Coop nära butik och frågat samtliga i personalen om de vetat "vad den saken" eller "pinnen" heter.

Det heter Kund-pinne inte pinne, en pinne är en gren eller liknande från ett träd.

De har nu satt upp en skylt så handeln kan flyta på utan irritation och avbrott samt en extra kund-pinne.

"Vänligen lägg en Kund-pinne (bild) efter era varor vid kö"

"يرجى وضع الفاصل بعد بضائعكم عند الشراء" (Arabiska)

Skönt att det finns fler som irriterat sig på detta, ta handling vid din lokala butik!
Citera
2026-08-12, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Jag har sagt till om detta på min Coop nära butik och frågat samtliga i personalen om de vetat "vad den saken" eller "pinnen" heter.

Det heter Kund-pinne inte pinne, en pinne är en gren eller liknande från ett träd.

De har nu satt upp en skylt så handeln kan flyta på utan irritation och avbrott samt en extra kund-pinne.

"Vänligen lägg en Kund-pinne (bild) efter era varor vid kö"

"يرجى وضع الفاصل بعد بضائعكم عند الشراء" (Arabiska)

Skönt att det finns fler som irriterat sig på detta, ta handling vid din lokala butik!

Ologiskt.. Vad om det inte är kö när du lägger upp varorna men sedan blir det när kassörskan blippar och du står och gräver efter shekels i myntfickan? Då faller ju hela systemet. Pinnen läggs givetvis FÖRE dom egna varorna vid kö.
Citera
2026-08-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nej det gör jag inte, kassörskan säger till muppen att lägga dit pinnen efter sina varor nästa gång för muppen förstår inte om en kund säger något så ja mer moget kan det inte bli

Fast pinnen lägger man ju framför sina egna varor.
Citera
2026-08-12, 02:20
Medlem
Citat:
Har inte kunden framför lagt dit pinnen lastar jag på mina varor och lägger pinnen efter mina varor

Ser inte kassan var "gränsen" är och börjar slå in mina varor ihop med kunden framför är jag tyst tittar bort och fnissar inombords kunden framför får panik, kassörskan säger att det låg ingen pinne så nu tar det lite tid och jag har något att fnissa åt resten av dagen

Verkar som "pinnofilerna" som har svårt att lägga upp pinnen efter sina varor är även dom som låter den tomma korgen vara kvar på korghyllan efter lagt upp varorna men orkar inte flytta den tomma korgen till den stapeln där man ställer dom när man är klar så att någon annan måste flytta på den
Så gör jag oxå😂😂 det bästa är när man inte köpt så många saker då brukar de inte märka att det flöt med lite extra grejer. Sen kan man bara hämta nytt och hoppas på att hen inte behövde det jag tänkt köpa😂😂
Citera
2026-08-12, 02:42
Medlem
Citat:
Det funkar att göra så 👍

Då lär sig folk att lägga dit pinnen till nästa gång

Så gör jag jämt. Bara piss-luffare som glömmer pinnen har jag märkt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in