2026-08-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, de är ju en utmärkt idé. De ökar målytan 100- eller 1000-tals ggr beroende på frekvens (rcs ~ area/lambda^2 ~ area * f^2).
https://www.radartutorial.eu/17.bauteile/bt47.en.html
Men det innebär inte att en båt utan radarreflektor blir osynlig på de korta avstånd vi talar om här (1-2 nm).
Kan inte någon i denna tråd köra ut med sin snipa (med badstege och stort utanpåliggande bruceankare) och ropa upp ett handelsfartyg någon distans iväg? Vore bra för alla att se en bild.
Citera
2026-08-11, 14:23
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, som sagt,

Snipan har brutit emot reglerna 5, 7, 8, 9, 19 och 35.
Skeppet har brutit mot regel 35.

Givet att fartygen inte var i sikte pga nedsatt sikt.

Och då är frågan, bröt snipan dessutom mot regel 23?
Den frågan blir ju högst aktuell om det inte rådde nedsatt sikt.
Och svaret på den frågan finns med största sannolikhet i snipan. Ett svar åklagaren rimligen redan har på sitt bord.

Tuuut tuuut.
Som kapten ombord på snipan handlar det inte om vem som har rätt, det handlar om att inte utsätta sig själv och passagerare för en onödig risk.
Då lägger man sig inte mitt i en farled med låg fart och dålig sikt. Då kör man långt ut på sidan/bredvid farleden för att undvika att bli påkörd.

Snipans placering i farleden tyder på riktigt dålig kunskap hos dess kapten på hur man agerar på sjön. Vem som har rätt i sak är totalt överspelat för snipan och de som var ombord på den.
Citera
2026-08-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vän av ordning funderar då på hur kaptenen redogör för vädret på platsen och veta att det var skymning när han inte visste när olyckan skett ?

Det här man ju visserligen enkelt ut med hjälp av SMHI och tiden för solens nedgång, men ändå.
Jag kan hålla med dig. Ex regn hur var det med den saken?. Det framgår inte i artikeln.

Sikten var måttlig det är klart men om det regnat eller hur mycket det regnar får vi ju inte reda på.

Här finns i alla fall en tom blankett från transportstyrelsen Olycksrapporten BSS14262 som befälhavaren då förmodligen använt.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/sjofart/olyckor/bss14262t-report-accident-occurrence.pdf

Där borde väl då befälhavaren fyllt i sina uppgifter under External environment.
Vilka exakta uppgifter han fyllt i går ju inte att säga eftersom vi inte har originalet av olycksrapporten.

Så där beror det ju lite på vad reportern på AB återger eller så finns det ingen uppgift om regn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4al1x/haverikommissionen-soker-svar-om-tjorn-bortom-svarta-ladan
Citera
2026-08-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Det kan jag tänka mig att det är. Men dyrt för samhället med människor som omkommer samt kostnader för skador på fartyg och båtar. Jag säger inte att en sådan lösning är bäst eller överhuvudtaget bra i sammanhanget men det finns definitivt tekniska lösningar som skulle förbättra säkerheten.

Sen när man ser på hur skeppet ligger i vattnet vid ballast så undrar man ju hur mycket kaptenen kan se visuellt rakt framöver.

Det dör väl otroligt lite människor i kollisioner mellan fritidsbåtar och handelsfartyg jämfört med hur många som dör på våra vägar? Särskilt om man jämför hur mycket gods som transporteras på respektive transportsätt.
Citera
2026-08-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Stegen är så låg att den förmodligen täcks intermittent av vågor och är därför ett sådant mål som uppfattas som brus och filtreras bort.

Detta har redan förklarats ett flertal ggr i tråden men det verkar som att en del har problem att absorbera sådan information som inte går i linje med deras grundläggande uppfattning.

Du kan inte säkert säga att badstegen ger eko vid tillräckligt många svep för att säkert slå igenom filtret. Det är ett reslutat av radarns grundläggande egenskaper. Vill du att jag ska förklara hur och varför?

Kan du förklara hur denna radarmålsyta ,1 vuxen man, presenteras i PPI på en marin radar?

Kan man tillförlitligt säga att du i alla väder ser ett fartyg med 10 000 m2 yta ser ett fartyg på 10M avstånd med en xband som inte har optimala inställnihängar och en magnetron som närmar sig slutet av sin livslängd?

Vad är kravet enligt imo och klass på när magnetronen på en x-bandsradar bör bytas? Tror du att magnetronen någonsin har bytts på Misje Verde sedan fartyget byggdes med tanke på hur mycket rederiet verkar snåla med annat?

Hej, du svarade mig ju mycket riktigt att fartyget byggdes 2023 och Nacos/Wärtsilä lanserade sin solid state året därefter. Men, jag har grunnat lite på det och undrade vad det var för box under radarn jag inte kände till. Och till sist lärde jag mig att Nacos solid state har en orange end-cap på änden av radarantennen - vilket Misje Verde har! De har dessutom en liten Wärtsilä-skylt på däckshuset vilket tyder på att de kan vara en test/lanseringskund.

Här är en bild där både boxen, den orangea end-cappen, och reklamskylten syns väl:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#6263023

Och här är deras pressrelease där den nya radarn har orange end-cap:
https://www.wartsila.com/media/news/09-04-2024-wartsila-ancs-unveils-nacos-platinum-solid-state-x-band-radar-3709464 Därtill var Wärtsilä Norway design för "Bridge to propulsion" för EcoBulk-serien vilket förklarar att de eventuellt fick access pre-launch. Tydligen skedde certifiering av utrustningen redan 2021.

Så jag skulle nog vilja hävda att detta är en av deras första solid state X-band apparater. Vilket ju inte sätter befälhavaren i bättre dager.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-11 kl. 15:20.
Citera
2026-08-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Och Ryska skeppet hade allvarliga tekniska brister enligt brittiska sjöfartsmyndigheten, så allvarliga att överstyrmannen slutade frivilligt. Även dåliga arbetsförhållanden, brister om vilotid ombord. Så det är soklart vem som är ansvarig tut tut
Tekniska brister på fartyget har ju ingenting att göra med varför inte kaptenen på snipan såg fartyget och kunde styra undan. Sitter man i en snipa har man god sikt överallt och har dessutom inte så mycket att göra än att titta på omgivningen. Helt obegripligt att han inte såg fartyget.
Citera
2026-08-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu blir det ganska tekniskt här, men mottagen radarsignal följer av radar-ekvationen:
P_r ~ sigma P_t G^2 / R^4
där sigma = r.c.s. = (monostatisk) radarmålyta (m^2), P_t är utsänd effekt, G är antennvinsten (’gain’), och R är avståndet till målet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar#Radar_range_equation

Denna enkla fysik betyder att ett litet mål på säg 1 m^2 på 1 nm avstånd motsvarar ett fullständigt enormt mål på 10 000 m^2 (e.g. container-fartyg!) på 10 nm. Det spelar alltså ingen roll vad för typ av objekt som gett eko. Därför är det uteslutet att radarn på Misja Verde inte skulle upptäcka en snipa med metalldelar (och människor) på 1-2 nm avstånd. Det spelar alltså ingen roll vad för typ av objekt som gett eko. Man kan också tänka sig att man använt ett ”clutter”-filter som satts så högt (låg känslighet) att snipan liksom vågor filterats bort. Men återigen, det handhavandet faller på befälet ombord.

Vad detta har med presentationen i PPI får du gärna förklara.

Att magnetronen på en radar från 2023 skulle vara så dålig att den inte skulle ge signal tillräckligt för detektion är förstås hypotetiskt möjligt. Det är givetvis något som också faller på kaptenen, för det skulle han ha märkt. Men som du ser från radarekvationen motsvarar en försämring av uteffekten med 10 ggr bara en minskning av räckvidden till 1/10^4 = 56% (en halvering). Radarns uteffekt har alltså liten betydelse jämfört avståndet.

Vad duktig du är som hittat en formel på wikipedia! Detta har allt med presentationen i PPI att göra. Eller menar du att det är en rå radarbild som sjömannen ser på sin skärm? Återigen är det ingen som sagt att radarn INTE UPPTÄCKT SNIPAN. Nu kan du ju vara vänlig och berätta för mig vad för RCS snipan/badstegen har i jämförelse med vågor och om radarn tillförligt kan få eko på detta RCS varje svep eller ej. Och hur påverkar badstegens form dess reflekterande förmåga?

Rent juridiskt faller det på kaptenen som har det yttersta ansvaret men denna tanke skiftar allteftersom då forskningar visar att ekonomiska påtryckningar ökar sjömäns villighet till risktagande. Branchen har förändrats dramatiskt i hur sjöfart bedrevs innan och efter email. Från att fartygen mer eller mindre skött sig själva till att rederierna har extrem kontroll på vad som händer ombord.
Citera
2026-08-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför utgår du ifrån att de inte följer planerat underhåll? Det finns väl journaler som kan kontrolleras? Rent av inbyggda i radarutrustningen kanske, det är ju ny utrustning i ett handelsfartyg.

Känns mer som allmän smutskastning.

Jag utgår inte från att de inte följt det. Däremot vet vi att besättningen ombord haft klagomål på hur vilotider följs vilket följdes av avsked. Det höjer ju en del röda flaggor.

Som jag tidigare skrivit ett flertal gånger så drar jag inga slutsatser om detta förrän vi sett utredningen. Jag lägger endast fram möjliga alternativa förklaringar som nyans till de annars tvärsäkra slutsatserna som presenteras i tråden.
Citera
2026-08-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Som kapten ombord på snipan handlar det inte om vem som har rätt, det handlar om att inte utsätta sig själv och passagerare för en onödig risk.
Då lägger man sig inte mitt i en farled med låg fart och dålig sikt. Då kör man långt ut på sidan/bredvid farleden för att undvika att bli påkörd.

Snipans placering i farleden tyder på riktigt dålig kunskap hos dess kapten på hur man agerar på sjön. Vem som har rätt i sak är totalt överspelat för snipan och de som var ombord på den.
Än en gång, det var inte dålig sikt. Kaptenen på misje Verde har sagt att sikten var 4-6 km.
Citera
2026-08-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det ser ut som en 4m rak konsol men ingen full cockpit, en centrerad stol. 2 eller 4 MFDer, ett par meter emellan. Låt mig gissa med det rederiet: Magnetronen ställdes in vid leverans 2023 .

Från dopet: https://youtu.be/KHb53-rnQX0?si=5VNEi-QG7HMWIzrc&t=27
Systerbåten, se sekund 10: https://www.tiktok.com/@prasanka0/video/7655996994065943815

Det är en rejäl serie med bulkbåtar för kustnära trafik - man undrar var pengarna kommer från.

Någon som har access till Rightship och kan kolla vad de har för rating? (Rightship är en databas för lastägare).

Ja. Man kan se att trackpiloten (autopiloten) med MFD är till babord om den centrerade stolen. Finns som du säger minst två MFDer till styrbord vilka förmodligen används som Conningpilot och ECDIS. Möjligtvis om ställs in på den MFD (eller annan skärm) som är på den vinklade konsolen till babord.

Jag kan inte se om även de MFDerna till styrbord har trackpilot även de. Oavsett så finns möjligheterna att visa både S-band och X-band på bekvämt avstånd från varandra och stolen där de sitter men frågan är i så fall fortfarande hur möjligheterna till conningdisplay och ECDIS är.

De servicetekniker för NACOS Platinum som jag haft i södra och östra Asien har inte varit mycket att hänga i granen förutom en från Hong Kong och en från Singapore. Men man får ju vad man betalar för...
Citera
2026-08-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej, du svarade mig ju mycket riktigt att fartyget byggdes 2023 och Nacos/Wärtsilä lanserade sin solid state året därefter. Men, jag har grunnat lite på det och undrade vad det var för box under radarn jag inte kände till. Och till sist lärde jag mig att Nacos solid state har en orange end-cap på änden av radarantennen - vilket Misje Verde har! De har dessutom en liten Wärtsilä-skylt på däckshuset vilket tyder på att de kan vara en test/lanseringskund.

Här är en bild där både boxen, den orangea end-cappen, och reklamskylten syns väl:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#6263023

Och här är deras pressrelease där den nya radarn har orange end-cap:
https://www.wartsila.com/media/news/09-04-2024-wartsila-ancs-unveils-nacos-platinum-solid-state-x-band-radar-3709464 Därtill var Wärtsilä Norway design för "Bridge to propulsion" för EcoBulk-serien vilket förklarar att de eventuellt fick access pre-launch. Tydligen skedde certifiering av utrustningen redan 2021.

Så jag skulle nog vilja hävda att detta är en av deras första solid state X-band apparater. Vilket ju inte sätter befälhavaren i bättre dager.

Det är väl S-bands scannern som har orange end-cap. För S-band lanserades solid state 2018 om jag inte minns fel.

X-bandscannern sitter högre upp i centerlinjen.
Citera
2026-08-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är väl S-bands scannern som har orange end-cap. För S-band lanserades solid state 2018 om jag inte minns fel.

X-bandscannern sitter högre upp i centerlinjen.
Både S-band och X-band solid state har tydligen orange end-cap. S-band kom tidigare. Dock tycker jag inte antennen ser ut som 3.6 meter, men kan vara svårt att avgöra.

X-eller S-band, solid state är det i alla fall och inget av detta hjälper ju befälhavarens case. Fast som sagt, man måste ju titta på bilden för att se ett eko. Och kanske har de dömt bort det som ett spökeko. Radarreflektorer hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in