2026-08-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Hästskit är ju finare, har trampat i det många gånger. Bara dra skorna mot blötgräs så försvinner det,
det samma går inte säga om hundskit, där lukten sätter sig.

Jo fast även om du tycker det är lite najs att trampa i hästskit så vill jag gärna slippa detta.

Man kan väl plocka upp efter sig, sin hund, sin häst osv osv även om nån tycker det är fint med lite bajs under skon.
Citera
2026-08-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Exakt. Jag skulle nog hellre äta en deciliter hästbajs (=rent hö) än att tvingas lukta på hundbajs i en timme 😅 hundar är vidriga.

Skulle nog avstått bägge men vi är alla olika 😎

Äter nog hellre en fin biff personligen.
Citera
2026-08-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo fast även om du tycker det är lite najs att trampa i hästskit så vill jag gärna slippa detta.

Man kan väl plocka upp efter sig, sin hund, sin häst osv osv även om nån tycker det är fint med lite bajs under skon.
Du väljer medvetet att tolka fel eftersom du hade fel?
Citera
2026-08-11, 15:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Skulle nog avstått bägge men vi är alla olika 😎

Äter nog hellre en fin biff personligen.

Ja, om valet stod mellan att äta biff och äta bajs så hade jag också valt biffen.
Citera
2026-08-11, 15:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Man ska plocka upp efter sina sin häst hästar och man har ofta ett förstående mellan dom som bor i området och som som rider att man kommer tillbaka och tar bort eller så tar folk till blommorna.
Förut sas det att håstar likställs med fordon så att man inte behövde.
Men vad jag vet så ska man.
Hästskit är från grätare medans hundskit är från carnivore. Så det blir ju äckligare.
De är likställda med fordon och ska inte ridas på trottoarer eller gång och cykelvägar ...
Citera
2026-08-11, 15:37
Medlem
Citat:
Du väljer medvetet att tolka fel eftersom du hade fel?

Så jag säger att jag varken vill trampa i häst el hundbajs och du svarar att jag har fel 🤣🤣🤣

Tro mig jag vill verkligen inte trampa i nåt bajs om jag får välja.
Som sagt bara för att du har nån fetisch angående bajs betyder det inte att alla tycker det är najs.
Citera
2026-08-11, 15:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
En ridtur kan vara flera kilometer, och då kan det vara svårt att gå tillbaka för att plocka upp. Eller, ska ryttarna ha med sig en svart sopsäck, och en spade, som de sedan ska bära på samtidigt som de hanterar hästen?

Du kan ju själv ta en ridtur, med uppgiften att ta hand om hästbajset. Då tänker du nog om.
Det finns ju lösningar om ryttaren vill ..

En gödseluppsamlare eller hästgödselpåse är en specialanpassad påse i vattentätt Oxford-tyg som fästs i sadeln och svansen för att fånga upp hästgödsel under ritten. Den används främst vid uteritter i stadsmiljö, parader eller bostadsområden för att hålla gator och ridstigar rena.Olika utföranden och alternativ:
Sadel- och svansmonterad påse: Fästs med justerbara remmar och spännen runt svans och sadel för att fånga avföringen direkt.

Jag bryr mig inte om hästskit i skog och mark, lika lite som övrig skit - men rider man hästen på trottoar, gång eller cykelvägar så ska det inte ligga skit efter hästen.
Nu ska man ju inte rida på de platserna, utan i vägbanan men många ryttare struntar i det.
Citera
2026-08-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns ju lösningar om ryttaren vill ..

En gödseluppsamlare eller hästgödselpåse är en specialanpassad påse i vattentätt Oxford-tyg som fästs i sadeln och svansen för att fånga upp hästgödsel under ritten. Den används främst vid uteritter i stadsmiljö, parader eller bostadsområden för att hålla gator och ridstigar rena.Olika utföranden och alternativ:
Sadel- och svansmonterad påse: Fästs med justerbara remmar och spännen runt svans och sadel för att fånga avföringen direkt.

Jag bryr mig inte om hästskit i skog och mark, lika lite som övrig skit - men rider man hästen på trottoar, gång eller cykelvägar så ska det inte ligga skit efter hästen.
Nu ska man ju inte rida på de platserna, utan i vägbanan men många ryttare struntar i det.

Precis, skog o mark är ju lugnt typ naturen där vilda djur ändå bajsar får man lite räkna med det.
Men det finns ju lösningar för att iaf försöka hålla rent om man ska ut på gångbanor så är du ju självklart att man försöker lösa det precis som hundägare med sin påse.

Sen att shamona tycker det är lite bajs under skorna ändrar ju inte faktum att de flesta av oss gärna slipper att rensa bajs från skorna oavsett om det är lättare eller svårare med häst/hundbajs.

Citat:
Hästskit är ju finare, har trampat i det många gånger. Bara dra skorna mot blötgräs så försvinner det,
det samma går inte säga om hundskit, där lukten sätter sig.
Citera
2026-08-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De är likställda med fordon och ska inte ridas på trottoarer eller gång och cykelvägar ...
Självklart
Citera
2026-08-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
visst ska de skyffla undan tycker jag men hästbajs luktar inte alls så mycket som hundbajs
hästen är väl idisslare å gräsätare så deras bajs blir gödning väldigt fort medans hundbajs ligger å stinker länge.
råkar alla dagar hellre trampa i hästbajs kontra hundbajs!

Idisslare??

Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
Citat:
Så jag säger att jag varken vill trampa i häst el hundbajs och du svarar att jag har fel 🤣🤣🤣

Tro mig jag vill verkligen inte trampa i nåt bajs om jag får välja.
Som sagt bara för att du har nån fetisch angående bajs betyder det inte att alla tycker det är najs.
Läs vad andra skriver kanske, istället för att göra dina egna tolkningar.

Ingen vill trampa i bajs, men hästbajs är renare än hundbajs och lättare att tvätta bort, eller förnekar du fortfarande detta?
Citera
2026-08-11, 16:00
Medlem
Därav "väl", för jag visste inte, deras bajs är bra gödsel oavsett..

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Idisslare??

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in