2026-08-11, 13:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att billarm är såpass skyddsvärt intresse, eller för att ni tycker att ett sådant ljud är något som är ok att utsätta folk som sover för oavsett syfte?

Bara som exempel, säg att jag skulle få lust att rigga min bil så att den larmar så fort någon går förbi inom tre meters avstånd. Skulle ni tycka att det vore ok?

Jag har inte det problemet så jag bryr mig inte så mycket men tycker illa om gnällspikar!
Citera
2026-08-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Men herregud människa! Att du ställer den frågan år 2026 får mig att fundera på om du trollar.
Kan tänka mig flera anledningar att du frågar. Har bott i områden med mycket invandrare och jag har bott i områden utan. Så, av vilken anledning undrar du? Om det är en retorisk fråga så får du gärna lägga fram din poäng i klartext istället.
Citera
2026-08-11, 13:16
Medlem
Jag kan tycka att svaret på frågan inte är helt självklart. Har trots allt varit med om bilar vars larm tycks starta för minsta lilla och det är klart att man som granne till slut tröttnar om man råkar ha en sådan bil i sin närhet.

Så problemet är väl att det uppenbart monteras lite väl känsliga larm i vissa bilar.

Vet inte heller hur många det är som överhuvudtaget bryr sig när de hör ett larm nu för tiden när det "ropas varg" lite väl ofta där det finns många parkerade bilar.
Citera
2026-08-11, 13:17
Medlem
Citat:
Kan tänka mig flera anledningar att du frågar. Har bott i områden med mycket invandrare och jag har bott i områden utan. Så, av vilken anledning undrar du? Om det är en retorisk fråga så får du gärna lägga fram din poäng i klartext istället.
Det känns som att jag sitter på ett dagis nu och måste förklara för ett litet barn att just invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Bete dig nu KamerunHunter! Det blir svårt att ta dig på allvar, hör du det!?
Citera
2026-08-11, 13:21
Medlem
Citat:
Det känns som att jag sitter på ett dagis nu och måste förklara för ett litet barn att just invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Bete dig nu KamerunHunter! Det blir svårt att ta dig på allvar, hör du det!?
Jo, jag är fullt medveten om att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Men jag väntar fortfarande på exakt vilken poäng du vill få fram i just den här diskussionen. Jag ger det ett försök till.
Citera
2026-08-11, 13:23
Medlem
Citat:
Jo, jag är fullt medveten om att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Men jag väntar fortfarande på exakt vilken poäng du vill få fram i just den här diskussionen. Jag ger det ett försök till.
Du klagar över billarm på natten, jag ställer frågan om du bor i ett område med svartskallar.
Jag tog för givet att du skulle förstå att om svaret är ja så får du räkna med att höra mycket billarm i framtiden.
Flytta till ett område med sansat folk i stället!
Citera
2026-08-11, 13:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
För att billarm är såpass skyddsvärt intresse, eller för att ni tycker att ett sådant ljud är något som är ok att utsätta folk som sover för oavsett syfte?

Bara som exempel, säg att jag skulle få lust att rigga min bil så att den larmar så fort någon går förbi inom tre meters avstånd. Skulle ni tycka att det vore ok?

Vill du att din bil larmar så fort någon går förbi så fixa det.
Billarm var något man brydde sig om på 90-talet, nu när ett larm går så är det väl inte ens så att man tittar åt det hållet.
Man undrar mest när det ska sluta och så fortsätter man leva sitt liv.

Moderaterna hade väl det som valfråga nu att en person som flyttar in till ett område där det redan finns oljud som ex. krogar eller liknande kan sen heller inte klaga för att stänga ner dessa.
Man får helt enkelt leva med ljudet som finns i området dit man flyttar.

Vill man ha det helt tyst så bor man på landet utan grannar och vill man ha ljud omkring sig så kan man bo mitt i city. Helt upp till var och en.
Citera
2026-08-11, 13:27
Medlem
Citat:
Du klagar över billarm på natten, jag ställer frågan om du bor i ett område med svartskallar.
Jag tog för givet att du skulle förstå att om svaret är ja så får du räkna med att höra mycket billarm i framtiden.
Flytta till ett område med sansat folk i stället!
Jag diskuterar problemet ur en generell kontext, och jag stör mig dessutom inte personligen. Därför har det noll betydelse var just jag bor någonstans.

Och ja, att du menade det var en av gissningarna jag hade. Men jag brukar föredra att inte sitta och gissa vad folk menar.

Att flytta till ett annat område är det inte alla som har möjlighet att göra. Så frågan kvarstår, väger bilägarens intresse tyngre? Jag anser inte det.
Citera
2026-08-11, 13:31
Medlem
Citat:
Att flytta till ett annat område är det inte alla som har möjlighet att göra. Så frågan kvarstår, väger bilägarens intresse tyngre? Jag anser inte det.
Tack för att du bekräftar att du inte är svartskalle. I sådana områden är alla svartskallar vana vid att billarm tjuter, polis sirener och en jävla massa spring i trapphusen under dygnets alla timmar. Det är en del av livet som dom alla har accepterat.
Citera
2026-08-11, 13:39
Medlem
Citat:
Tack för att du bekräftar att du inte är svartskalle. I sådana områden är alla svartskallar vana vid att billarm tjuter, polis sirener och en jävla massa spring i trapphusen under dygnets alla timmar. Det är en del av livet som dom alla har accepterat.
Har du något att tillföra tråden som inte handlar om att du vill prata om svartskallar så fort du får chansen?
Citera
2026-08-11, 13:41
Medlem
Citat:
Lade tråden här för att det främst handlar om störningar i bostadsområden.

Ibland hör man billarm nattetid i bostadsområden. Mig personligen stör det inte så mycket, men det finns ju andra som är känsligare och att inte få sova är ju i princip tortyr.

Men jag funderade lite på det här. Är det verkligen rimligt att förstöra folks nattsömn för att man inte vill få sin bil stulen? Det är väl ändå inte de boendes problem?

En lösning är att inte ställa bilen på gatan utan hyra ett garage om du nu har en bil du är rädd om. Visst, det är inte en lösning för alla och det finns inte ett oändligt antal garage i en stad. Ett annat alternativ är att köpa en billigare bil som inte är så stöldbegärlig. Eller att inte ha någon bil alls. Och såvitt jag vet så gäller försäkringen även om du inte har larm, men möjligtvis kan premien bli lite dyrare.

Så vad säger ni? Är det rimligt att störa folks nattsömn för att du har köpt en dyrare pryl än du har råd med?
Bo inte i ett ghetto där man behöver bilalarm.
Citera
2026-08-11, 13:42
Medlem
Citat:
Har du något att tillföra tråden som inte handlar om att du vill prata om svartskallar så fort du får chansen?
Du vill komma fram till en lösning på ditt problem och jag ger dig den. Sedan bemöter du mig med förakt! Skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in