2026-08-11, 12:47
Medlem
Lade tråden här för att det främst handlar om störningar i bostadsområden.

Ibland hör man billarm nattetid i bostadsområden. Mig personligen stör det inte så mycket, men det finns ju andra som är känsligare och att inte få sova är ju i princip tortyr.

Men jag funderade lite på det här. Är det verkligen rimligt att förstöra folks nattsömn för att man inte vill få sin bil stulen? Det är väl ändå inte de boendes problem?

En lösning är att inte ställa bilen på gatan utan hyra ett garage om du nu har en bil du är rädd om. Visst, det är inte en lösning för alla och det finns inte ett oändligt antal garage i en stad. Ett annat alternativ är att köpa en billigare bil som inte är så stöldbegärlig. Eller att inte ha någon bil alls. Och såvitt jag vet så gäller försäkringen även om du inte har larm, men möjligtvis kan premien bli lite dyrare.

Så vad säger ni? Är det rimligt att störa folks nattsömn för att du har köpt en dyrare pryl än du har råd med?
Citera
2026-08-11, 12:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Eller så tar de känsliga på sig öronproppar!
Citera
2026-08-11, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är man så känslig så flyttar man ut på landet och problemet är löst.
Citera
2026-08-11, 12:55
Medlem
Menar du att man ska förbjuda larm att låta när du sover?
Citera
2026-08-11, 12:56
Medlem
Nej det är verkligen inte okej att ha billarmet igång i ett villaområde t.ex
Citera
2026-08-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Eller så tar de känsliga på sig öronproppar!
Så kan man se det, men så går att resonera om när grannar spelar hög musik också, vilket jag ärligt talat har större förståelse för.
Citera
2026-08-11, 12:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så kan man se det, men så går att resonera om när grannar spelar hög musik också, vilket jag ärligt talat har större förståelse för.
Eller flyttar man ut på landet och blir störd av att fåglar börjar kvittra tidigt på morgonen!
Citera
2026-08-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Menar du att man ska förbjuda larm att låta när du sover?
Billarm i bostadsområden är jag tveksam till. Jag tycker helt enkelt att där väger folks intresse av lugn och ro kraftigare än bilägarens intresse av att få ha ett störande larm. Så ja, jag är inte främmande till ett förbud av billarm i bostadsområden. Och så får de som vill ha bil helt enkelt ha det i beaktande för om och vilken bil de ska köpa och var de i så fall ska parkera den.

Har dock ingen jättestark åsikt i frågan.

Men nej, inte alla larm. Överfallslarm är en annan sak. Samma med larm till själva bostaden.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-11 kl. 13:03.
Citera
2026-08-11, 13:06
Medlem
Citat:
Billarm i bostadsområden är jag tveksam till. Jag tycker helt enkelt att där väger folks intresse av lugn och ro kraftigare än bilägarens intresse av att få ha ett störande larm. Så ja, jag är inte främmande till ett förbud av billarm i bostadsområden.
Finns det mycket svartskallar i området du bor?
Citera
2026-08-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Finns det mycket svartskallar i området du bor?
Hurså?
Citera
2026-08-11, 13:10
Medlem
Citat:
Hurså?
Men herregud människa! Att du ställer den frågan år 2026 får mig att fundera på om du trollar.
Citera
2026-08-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är man så känslig så flyttar man ut på landet och problemet är löst.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Eller flyttar man ut på landet och blir störd av att fåglar börjar kvittra tidigt på morgonen!
För att billarm är såpass skyddsvärt intresse, eller för att ni tycker att ett sådant ljud är något som är ok att utsätta folk som sover för oavsett syfte?

Bara som exempel, säg att jag skulle få lust att rigga min bil så att den larmar så fort någon går förbi inom tre meters avstånd. Skulle ni tycka att det vore ok?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in