2026-08-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Du vill komma fram till en lösning på ditt problem och jag ger dig den. Sedan bemöter du mig med förakt! Skäms!
Jag skrev i trådstarten att jag inte har något problem med det här personligen. Jag repeterade även det i ett inlägg till dig. Hur många gånger behöver du få det förklarat för dig? Två är uppenbarligen inte tillräckligt. Vi kan försöka en gång till:

Jag har inget problem med det här personligen, utan jag vill diskutera fenomenet generellt.

Så, är det några oklarheter nu?
Citera
2026-08-11, 13:50
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Logiken bland flertalet i tråden att billarm som vrålar kl 03 på natten skall accepteras .

Får man fråga om det även gäller raggarsvin som står utanför er och dunkar Fröken Snusk på högsta volym till kl 06 är helt ok .

NEJ !! Man får INTE störa grannar/boende oavsett vilken tid på dygnet det är.
Vi har regler och förordningar av just dessa anledningar .
Citera
2026-08-11, 13:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lade tråden här för att det främst handlar om störningar i bostadsområden.

Ibland hör man billarm nattetid i bostadsområden. Mig personligen stör det inte så mycket, men det finns ju andra som är känsligare och att inte få sova är ju i princip tortyr.

Men jag funderade lite på det här. Är det verkligen rimligt att förstöra folks nattsömn för att man inte vill få sin bil stulen? Det är väl ändå inte de boendes problem?

En lösning är att inte ställa bilen på gatan utan hyra ett garage om du nu har en bil du är rädd om. Visst, det är inte en lösning för alla och det finns inte ett oändligt antal garage i en stad. Ett annat alternativ är att köpa en billigare bil som inte är så stöldbegärlig. Eller att inte ha någon bil alls. Och såvitt jag vet så gäller försäkringen även om du inte har larm, men möjligtvis kan premien bli lite dyrare.

Så vad säger ni? Är det rimligt att störa folks nattsömn för att du har köpt en dyrare pryl än du har råd med?

Här Örgryte är det stilla för det mesta.. Förutom att min grannes bil satte igång och larmade när han och hans familj var på annan ort över en helg, konstant larm..
Ringde honom efter 12 timmar, han fick köra hem och stänga av skiten.
(Koppla ur batteriet).

Annars så har vi inga problem, peppar peppar..

EDIT:
Det tog honom 12 timmar att ta sig hem och koppla ur, det var en pina. Tänkte ta mig till Halland där jag har en villa också.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-08-11 kl. 13:58.
Citera
2026-08-11, 13:57
Medlem
Mailmanss avatar
Hade en bil på gatan som gick flera gånger per natt när jag bodde innanför tullarna. Till slut ringde jag polisen, dom prioriterade faktiskt det hela och lyckades spåra ägaren och hotade honom med böter. Sen blev de tyst
Citera
2026-08-11, 14:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har inte det problemet så jag bryr mig inte så mycket men tycker illa om gnällspikar!

Jag tycker illa om folk som kategoriskt avfärdar andras problem och synpunkter som gnäll.
Citera
2026-08-11, 14:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det var längesen jag hörde ett billarm hemma men det är faktiskt en rätt intressant fråga. Vad är det för regler som gäller kring larm egentligen?
Det är ju inte meningen att de ska höras annat än undantagsvis men det kan väl inte vara helt fritt fram att förse privat egendom med anordningar som kan komma att avge kraftiga ljud i vissa situationer.
Citera
2026-08-11, 14:16
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan KamerunHunter,
Vad jag förstår av det kommunala regelverket kan återkommande billarm eller stor omfattning (många bilar som turas om att larma efter varandra nätterna i genom) bli en fråga om miljöstörning och som det heter, olägenhet för människors hälsa. Precis som de som har rejvfest inne eller ute dygn efter dygn, året runt. Det är väl kommunens miljöenhet som hanterar de här frågorna.

Det verkar förstår inte rimligt att man ska behöva stå ut med en bil som står med larmet på, så att människor störs, oavsett om det är nattetid eller dagtid. Vill man ha hög ljudlig verksamhet (som billarm eller rejvfest) får man bosätta sig på landet eller i ej planlagt område, t.ex bo i ett industriområde eller nära miljöpartister och vänsterpartister som brukar vara positiva till festmusik från restauranger och nattklubbar (så länge de inte har småbarn själva för då ändrar de sig).
Citera
2026-08-11, 14:28
Medlem
En del billarm brukar gå igång bara av att det regnar
Jag brukar höra ett billarm nästan varje dag, på långt avstånd,
och vid exakt samma tid på kvällen, men inte på natten
Ägaren verkat totalt döv eller skiter i det
Varför har man larm om man inte bryr sig, eller hör det ???

Så naturligtvis borde de få 1000 kr i böter varje gång det stör på nattetid
På dagtid bryr jag mig inte speciellt mycket

Finns bra larm med kamera, som går till mobilen.
Så att man kan styra och ställa in, ev stänga av hemifrån vid falsklarm
Varför ha tut- larm från 90-talet ???
Senast redigerad av Max1494 2026-08-11 kl. 14:34.
Citera
2026-08-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Logiken bland flertalet i tråden att billarm som vrålar kl 03 på natten skall accepteras .

Får man fråga om det även gäller raggarsvin som står utanför er och dunkar Fröken Snusk på högsta volym till kl 06 är helt ok .

NEJ !! Man får INTE störa grannar/boende oavsett vilken tid på dygnet det är.
Vi har regler och förordningar av just dessa anledningar .

Vad ska man göra åt billarm då? Ringa störningsjouren?
Citera
2026-08-11, 15:04
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Vad ska man göra åt billarm då? Ringa störningsjouren?

Man ringer polisen då det är ett lagbrott att störa.

Självklart gör de NOLL. Det är fan ingen lätt nöt att knäcka det kan vi nog vara överens om.

Har själv upplevt detta när jag bodde i Sthlm innerstad och dennes bil vart bortforslad efter 2v av billarm kl 3-4 om nätterna för att batteriet var uselt .
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Ibland hör man billarm nattetid i bostadsområden. Mig personligen stör det inte så mycket, men det finns ju andra som är känsligare och att inte få sova är ju i princip tortyr.

Men jag funderade lite på det här. Är det verkligen rimligt att förstöra folks nattsömn för att man inte vill få sin bil stulen? Det är väl ändå inte de boendes problem?

En lösning är att inte ställa bilen på gatan utan hyra ett garage om du nu har en bil du är rädd om. Visst, det är inte en lösning för alla och det finns inte ett oändligt antal garage i en stad. Ett annat alternativ är att köpa en billigare bil som inte är så stöldbegärlig. Eller att inte ha någon bil alls. Och såvitt jag vet så gäller försäkringen även om du inte har larm, men möjligtvis kan premien bli lite dyrare.

Så vad säger ni? Är det rimligt att störa folks nattsömn för att du har köpt en dyrare pryl än du har råd med?

Det är något som inte stämmer, jag bor i Stockholms Innerstad med mycket dyra, stöldbegärliga bilar (Oscars församling) tätt parkerade på gatorna, jag hör ALDRIG något billarm tjuta.

Det är något fel med billarmen i dina kvarter.
Citera
2026-08-11, 16:19
Medlem
Citat:

Att ha bil tillhör att vara människa. Man skall kunna vara människa utan att få sin egendom besudlad, kanske du kan ställa upp och vara donator till fri garageparkering i ditt bostadsområde? Du kan antigen köpa upp en bit mark och bygga ett helt nytt parkeringshus och ge ut det frivilligt, eller helt enkelt gå omkring och sätta lappar att du betalar för garageparkering hädanefter till folk som behöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in