2026-08-11, 12:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Hur vet vi om Tors dotter pratar sanning eller det är bevisat att dottern har ringt enligt telefonlistor och tiden på samtalet...
Enligt dotterns utsaga så var hon förvånad att Gerd var där mitt i veckan...
Varför kan jag undra...
Är väl inte något konstigt med det egentligen...

Gerd var där på "fel" dag på grund av att hennes barnbarn blev sjuk och Gerd vabbade. Sen blev även sonen sjuk.
Citera
2026-08-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DedicatedPossum
Jag hade nog inte nöjt mig med förklaringen om ”integritetsrisk”. Stora tingsrätter som Attunda, Göteborg och Stockholm lämnar ju fortfarande ut FUP:ar elektroniskt, bl.a. genom säker e-post. Personuppgifter i en FUP kan alltså knappast i sig vara ett tillräckligt skäl för att säga att elektroniskt utlämnande innebär en oacceptabel integritetsrisk.

Jag hade svarat tingsrätten och frågat vilken konkret integritetsrisk de har identifierat i just detta fall, och varför den risken inte kan hanteras genom exempelvis säker e-post.

Jag hade också frågat om detta är en individuell bedömning av just den aktuella FUP:en, eller om Ångermanlands tingsrätt har en generell rutin att inte lämna ut FUP elektroniskt.

Det är en ganska väsentlig skillnad. Om det bara är en generell ”så gör vi”-rutin blir det intressant att veta vilken rättslig eller administrativ grund den rutinen har. Särskilt när andra tingsrätter uppenbarligen kan hantera elektroniskt utlämnande av motsvarande material.

Jag ska försöka förklara en av många anledningar till att man gör som man gör. Sedan gör ni nog bäst i att ta dom här diskussionerna i en annan tråd, för det har inte med fallet att göra...och tro mig trådens läsare har förstått vid det här laget att det är svårt att begära ut aktuell FUP:

För att först klargöra vad som är skyddsintresset i detta så handlar det om den enskildes skydd för sina personliga eller ekonomiska förhållanden. Detta regleras i 35 kap. 1§ OSL samt artikel 9 i GDPR och är anledningen till att man exempelvis kan sekretessbelägga enskildas namn, bostadsadress, hälsotillstånd eller liknande. Om förutsättningarna är så att utlämnandet av uppgifterna kan komma att innebära men eller skada för den enskilda eller dennes anhöriga.

Går man sedan vidare till själva sakfrågan så har Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) bestämmelser som ger möjlighet att begränsa utlämnande av handlingar/uppgifter om man kan anta att parten som begär ut dessa inte kommer att iaktta sekretess. Detta kan göras med hänvisning till GDPR-förordningens krav på hantering av personuppgifter. Detta är krav som dessutom blir högre ju känsligare personuppgifter det handlar om. Att just FUP:ar innehåller otroligt känsliga uppgifter (för såväl offer/målsägande, anhöriga och även den misstänkte) råder det ju inget tvivel om. Då innehållet i en förundersökning ofta innehåller integritetskänsliga uppgifter om personers hälsa, sexualliv, missbruk, psykisk ohälsa osv. Detta är också uppgifter som är/blir känsliga på framtida längre sikt. Därför kan det bli en kollision eftersom man inte på något sätt har kontroll över hur motparten kommer att lagra uppgifterna, hur dessa kommer spridas/publiceras, om det någonsin tas bort osv. Detta samtidigt som GDPR-förordningen faktiskt säger att man inte får lämna ut personuppgifter om man kan befara att behandlingen kommer stå i strid med GDPR.

Om man ser till privatpersoner så kan man i regel anta att dessa inte kommer att iaktta sekretess eller GDPR:s bestämmelser. Det är ju detta forumet ett levande exempel på eftersom sådana slags uppgifter/handlingar lagras, publiceras och sprids där - och ärligt talat, det är ju exakt det "ni" (inte personligt riktat) har för avsikt att göra när ni får tag på FUP:en. Nu vidare: Men eftersom att offentlighetsprincipen fortfarande gäller och att domstolarna inte bara kategoriskt kan utgå ifrån att uppgifterna/handlingarna kommer att behandlas på ett sådant sätt så använder man sig av mellanvägen att lämna ut uppgifterna/handlingarna på papper. Detta handlar ju främst om att en FUP i pappersformat är ett enda exemplar (till skillnad från en pdf-fil) och att det krävs mer för att kunna lagra, publicera och sprida (då du fysiskt måste visa pappershandlingarna, alternativt kopiera eller scanna).

Till detta skall sägas att rättsläget rent förvaltningsmässigt i övrigt är klart och att domstolarna, som agerar på det sättet man gör, inte bryter mot någon lag. Exempelvis så ger avgiftsförordningen myndigheter rätt att ta betalt för papperskopior av allmänna handlingar som man ger ut (över 10 sidor). Så där sker inget principiellt fel. Förvaltningslagen och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) ger aktuell myndighet rätt att bestämma hur en allmän handling skall lämnas ut. Så inget principiellt fel har begåtts oavsett om man lämnat ut FUP:en på papper eller digitalt. Tilläggas skall också att man inte bryter mot Tryckfrihetsförordningen och offentlighetsprincipen, eftersom man di facto inte nekat någon att ta del av handlingen i fråga.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-11 kl. 13:08.
Citera
2026-08-11, 13:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
JJ jobbade på Matsmarts lager fram till 2022.
Han var även cyklande tidningsbud på nätterna.

"Enligt lagrets chef tog mannen gärna extrapass under perioder med hög arbetsbelastning och kunde arbeta sju dagar i veckan utan problem. Han arbetade samtidigt som tidningsbud vid sidan av lagertjänsten."
"Natt efter natt trampade den nu dubbelmordsmisstänkte katrineholmaren genom stan för att dela ut bland annat Katrineholms-Kuriren."

Tack!

Jag har funderat litet kring tidpunkten direkt efter morden. Har han inte haft en fantastisk tur som inte blivit observerad på vägen hem? Det var mitt på ljusan dag och han borde ha varit rejält nedblodad.

Eller låg han och tryckte någonstans i skogen tills det blev mörkt?
Citera
2026-08-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet ingenting om sjöar och vattendrag i området, men kan konstatera att polisen för snart 15 år sedan flaggade upp för att dykningar efter mordvapnet både genomförts och var aktuella att genomföra igen: https://www.sverigesradio.se/artikel/5375910

Jag tycker också att mordvapnet borde kommit fram under dessa 21 år då de här markerna med stor sannolikhet besökts flitigt av jägare, skogsröjare, orienterare och svamp- eller bärplockare m.fl.

Ja, rimligen borde vapnet då vara dumpat någon annanstans (läs vart som helst) men frågan är då hur mycket is i magen man haft. Hur länge har man vågat ha yxan i bilen, ifall man skulle stoppas av polisen eller rent av skulle ha oturen att vara misstänkt/efterlyst direkt efter mordet.
Det är svårt att hitta uppgifter om dykningar men enligt vad jag har läst så har man bara gjort en sådan och det var i Solumssjön... den ligger för övrigt nära Solum och inte Solumshamn som har nämnts annars vad gäller hans tomt och möjliga affärer. Den sjön ligger INTE nära brottsplatsen. Att någon har burit en blodig yxa genom skogen dit är långsökt enligt min åsikt. Om den hade legat slängd någonstans i skogen hade den sannolikt hittats vid det här laget.

Se karta HÄR.
Citat:
Apropå T.Ö förehavanden under morgonen så finns det ju ett vittne som sett en röd bil på gården kl.08:55. Om detta stämmer är då din tanke att gärningsmannen kommit till gården innan T.Ö var hemma igen, eller har T.Ö och gärningsmannen åkt in till Härnösand tillsammans? (eller vart man nu åkte) I övrigt, läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Ja, jag har inte alla vittnessuppgifter tillgängliga för att pussla ihop allting men det låter väl inte helt otroligt att Tor Öberg hade affärer med någon på morgonen och de åkt iväg tillsammans för att reda ut någonting vad gäller tomt, timmer eller någon skuld och sedan har de återvänt och den röda volvon åkt iväg för att skaffa muskelkraft som argument vid en dispyt. Det finns ju uppgifter om att Tor Öberg lånade ut pengar mot ränta och vid en sån typ av kontakt så bryr man sig knappast om att ta på sig finkläderna vid besök, samtidigt som att man kanske inte räknar med att det ska bli bråk eller konflikt heller om han sysslade med det ofta.

Frågan är varför en enstöring som JJ var muskelkraften i såna fall men han var ju en ung man i sina bästa år som inte hade något bättre för sig så det kanske var någon kille eller tjej som kontaktade honom om en tjänst som han träffat via Komvux eller som lagerarbetare eller liknande.
Citera
2026-08-11, 14:00
Medlem
Citat:
Jag vet ingenting om sjöar och vattendrag i området, men kan konstatera att polisen för snart 15 år sedan flaggade upp för att dykningar efter mordvapnet både genomförts och var aktuella att genomföra igen: https://www.sverigesradio.se/artikel/5375910

Jag tycker också att mordvapnet borde kommit fram under dessa 21 år då de här markerna med stor sannolikhet besökts flitigt av jägare, skogsröjare, orienterare och svamp- eller bärplockare m.fl.

Ja, rimligen borde vapnet då vara dumpat någon annanstans (läs vart som helst) men frågan är då hur mycket is i magen man haft. Hur länge har man vågat ha yxan i bilen, ifall man skulle stoppas av polisen eller rent av skulle ha oturen att vara misstänkt/efterlyst direkt efter mordet.

Apropå T.Ö förehavanden under morgonen så finns det ju ett vittne som sett en röd bil på gården kl.08:55. Om detta stämmer är då din tanke att gärningsmannen kommit till gården innan T.Ö var hemma igen, eller har T.Ö och gärningsmannen åkt in till Härnösand tillsammans? (eller vart man nu åkte) I övrigt, läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Men vet man att inte åklagaren kan ha mordvapnet. Är man helt säker på att det rör sig om en yxa. Vart kommer dessa uppgifter ifrån?? En trådsanning. Trubbigt trauma mot huvudet, enligt rättsläkaren, kan ha åstadskommits av andra tillhyggen.
Jag tror inte detta var en planerad handling, och då tar man inte med sig ett mordvapen .
Så gärningsmanen har fått tag på mordvapnet på plats. Vad kunde Tor ha i uthuset där?? En slägga??
Jag tror åklagaren har mordvapnet, det är Tors klyvyxa som han använde då i samband med vedklyvningen han sysslade med vid tiden för mordet. Det jag kan tycka är intressant är hur Tor och den åtalade träffades och vilka mellanhavande, affärsmässiga kanske, dom hade. Där ligger lösningen till detta bestialiska dubbelmord.
Citera
2026-08-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Men vet man att inte åklagaren kan ha mordvapnet. Är man helt säker på att det rör sig om en yxa. Vart kommer dessa uppgifter ifrån?? En trådsanning. Trubbigt trauma mot huvudet, enligt rättsläkaren, kan ha åstadskommits av andra tillhyggen.
Jag tror inte detta var en planerad handling, och då tar man inte med sig ett mordvapen .
Så gärningsmanen har fått tag på mordvapnet på plats. Vad kunde Tor ha i uthuset där?? En slägga??
Jag tror åklagaren har mordvapnet, det är Tors klyvyxa som han använde då i samband med vedklyvningen han sysslade med vid tiden för mordet. Det jag kan tycka är intressant är hur Tor och den åtalade träffades och vilka mellanhavande, affärsmässiga kanske, dom hade. Där ligger lösningen till detta bestialiska dubbelmord.

Ja, man vet att åklagaren inte har mordvapnet. Åtalet är ju väckt och stämningsansökan inskickad. Den bevisning man har åberopat finns här, så du kan se själv vad för slags bevisning man har och kommer använda sig av: https://files.catbox.moe/zdti94.pdf (sid.3-6)

Det har aldrig påstått att det är gärningsmannen som haft med sig yxan. Dessutom är yxan som potentiellt mordvapen allt annat än en trådsanning. Polisen har själv varit öppna med att deras tes är denna - och exempelvis Leif GW Perssons och Bo Åströms TV-program är inriktade mot detta. Jag kan givetvis inte veta någonting säkert. Men skadorna stämmer överens med sådant vapen. Man vet att yxan funnits i, eller i direkt anslutning till, ladan (dvs nära till hands) och att det dessutom funnits uppgifter om att T.Ö huggit ved i nära anslutning till mordet. Man vet även att en klyvyxa är försvunnen efter mordet...och med tanke på vad lite som stals, och vilka typer av saker som stals, så kan man nog utgå ifrån att just yxan inte försvunnit i egenskap av stöldgods.
Citera
2026-08-11, 14:22
Medlem
Tingsrätten lämnar ut dessa handlingar som papperskopior enligt nedan, mot den kostnad som anges. Vi kommer inte skicka handlingarna digitalt.
Va svaret jag fick, nån annan får väl testa.

Citat:
Ursprungligen postat av DedicatedPossum
Jag hade nog inte nöjt mig med förklaringen om ”integritetsrisk”. Stora tingsrätter som Attunda, Göteborg och Stockholm lämnar ju fortfarande ut FUP:ar elektroniskt, bl.a. genom säker e-post. Personuppgifter i en FUP kan alltså knappast i sig vara ett tillräckligt skäl för att säga att elektroniskt utlämnande innebär en oacceptabel integritetsrisk.

Jag hade svarat tingsrätten och frågat vilken konkret integritetsrisk de har identifierat i just detta fall, och varför den risken inte kan hanteras genom exempelvis säker e-post.

Jag hade också frågat om detta är en individuell bedömning av just den aktuella FUP:en, eller om Ångermanlands tingsrätt har en generell rutin att inte lämna ut FUP elektroniskt.

Det är en ganska väsentlig skillnad. Om det bara är en generell ”så gör vi”-rutin blir det intressant att veta vilken rättslig eller administrativ grund den rutinen har. Särskilt när andra tingsrätter uppenbarligen kan hantera elektroniskt utlämnande av motsvarande material.
Citera
2026-08-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det är svårt att hitta uppgifter om dykningar men enligt vad jag har läst så har man bara gjort en sådan och det var i Solumssjön... den ligger för övrigt nära Solum och inte Solumshamn som har nämnts annars vad gäller hans tomt och möjliga affärer. Den sjön ligger INTE nära brottsplatsen. Att någon har burit en blodig yxa genom skogen dit är långsökt enligt min åsikt. Om den hade legat slängd någonstans i skogen hade den sannolikt hittats vid det här laget.

Se karta HÄR.

Ja, jag har inte alla vittnessuppgifter tillgängliga för att pussla ihop allting men det låter väl inte helt otroligt att Tor Öberg hade affärer med någon på morgonen och de åkt iväg tillsammans för att reda ut någonting vad gäller tomt, timmer eller någon skuld och sedan har de återvänt och den röda volvon åkt iväg för att skaffa muskelkraft som argument vid en dispyt. Det finns ju uppgifter om att Tor Öberg lånade ut pengar mot ränta och vid en sån typ av kontakt så bryr man sig knappast om att ta på sig finkläderna vid besök, samtidigt som att man kanske inte räknar med att det ska bli bråk eller konflikt heller om han sysslade med det ofta.

Frågan är varför en enstöring som JJ var muskelkraften i såna fall men han var ju en ung man i sina bästa år som inte hade något bättre för sig så det kanske var någon kille eller tjej som kontaktade honom om en tjänst som han träffat via Komvux eller som lagerarbetare eller liknande.
Finns det säkra uppgifter på att Tor lånade ut pengar mot ränta?
Citera
2026-08-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ja, man vet att åklagaren inte har mordvapnet. Åtalet är ju väckt och stämningsansökan inskickad. Den bevisning man har åberopat finns här, så du kan se själv vad för slags bevisning man har och kommer använda sig av: https://files.catbox.moe/zdti94.pdf (sid.3-6)

Det har aldrig påstått att det är gärningsmannen som haft med sig yxan. Dessutom är yxan som potentiellt mordvapen allt annat än en trådsanning. Polisen har själv varit öppna med att deras tes är denna - och exempelvis Leif GW Perssons och Bo Åströms TV-program är inriktade mot detta. Jag kan givetvis inte veta någonting säkert. Men skadorna stämmer överens med sådant vapen. Man vet att yxan funnits i, eller i direkt anslutning till, ladan (dvs nära till hands) och att det dessutom funnits uppgifter om att T.Ö huggit ved i nära anslutning till mordet. Man vet även att en klyvyxa är försvunnen efter mordet...och med tanke på vad lite som stals, och vilka typer av saker som stals, så kan man nog utgå ifrån att just yxan inte försvunnit i egenskap av stöldgods.
Hur vet man att en yxa är försvunnen?? Vem har gjort inventarieuppteckningen?? Jag har inte sett den. Du får återkomma i denna fråga.
Citera
2026-08-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gerd var där på "fel" dag på grund av att hennes barnbarn blev sjuk och Gerd vabbade. Sen blev även sonen sjuk.
Det måste väl vara Gerds dotter som vabbade och då kunde Gerd åka till Tor eftersom hon inte behövde vara barnvakt?
Citera
2026-08-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Hur vet man att en yxa är försvunnen?? Vem har gjort inventarieuppteckningen?? Jag har inte sett den. Du får återkomma i denna fråga.

Jag antar att det är uppgifter från T.Ö dotter. Det man skall veta är att T.Ö i princip ägnade hela sitt vakna liv åt "kroppsarbete" genom att ta hand om huset, gården och naturen. Så att röja ned träd och hugga ved var oerhört vanligt förekommande. Så säger dottern att en yxa fattas så är det nog så. Jag kan också tänka mig att man observerat att hans huggkubbe var "tom" på yxa eller att det tydligt saknats just en yxa på avsedd/markerad plats i boden.
Citera
2026-08-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roseeen123
Tingsrätten lämnar ut dessa handlingar som papperskopior enligt nedan, mot den kostnad som anges. Vi kommer inte skicka handlingarna digitalt.
Va svaret jag fick, nån annan får väl testa.

Har Tingsrätten bedömt att utlämnandet skall ske via papper, så kommer vara så. Vill man luckra upp det beslutet så får man isåfall överklaga till Förvaltningsrätten. Så lämna denna diskussionen nu.

I övrigt har jag klargjort frågan i detta inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in