2026-08-11, 09:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jag kommenterar DINA påhittade idiotexempel. I ditt exempel lydde hans kropp inte.

Sluta tjata om videon, Flashback vill att man skriver själv och inte kräver att folk ska se på film.

Vad tänker du om det faktum att det faktiskt kan vara så att båda parter våldtar varandra flera gånger i samma sexualakt?
Citera
2026-08-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad tänker du om det faktum att det faktiskt kan vara så att båda parter våldtar varandra flera gånger i samma sexualakt?
Ja det låter ju förbannat destruktivt och dysfunktionellt. Inte som ett ömsesidigt respektfullt samlag.

Men är det så att de nästan tävlar i att göra saker mot den andra som den inte samtyckt till får det nog räknas som samtycke ändå i slutändan och inget som åklagaren kommer att föra vidare.
Citera
2026-08-11, 09:53
Medlem
Citat:
Nu är du där och ljuger igen och försöker insinuera att jag tycker att vittnesuppgifter är hörsägen. Kan du visa i vilket inlägg jag har skrivit att en vittnesuppgift är hörsägen. Du spelar ett fult spel. Jag har ju bett dig sluta med det.

Och gällande hörsägen har du fel. Det är inte tredjehands information utan andrahandsinformation.
Och det är väl i stort sett bara i sexualbrottsmål de får vikt i en rättegång.

Hade inte du tittat på videon jag skickade till dig sade du? Då hade du vetat att advokaterna innan lagen trädde i kraft ansåg att det skulle läggas ännu större fokus på anmälaren och detaljerna i sexet eftersom man är tvungen att reda ut hur sexakten har gått till.
Men det kanske de låter bli och därmed går viktig information till spillo.

Antalet fällande domar ökade med 75%.

Du har gång på gång påstått att det räcker att ett BO berättat för någon vad som hänt för att det skall leda till fällande dom. Så nej det är inte jag som har svårt att hålla mig mig till sanningen.

Du påstår ofta att hörsägen har högre bevisvärde i sexualmål. Vad bygger du det på?

Hur mycket detaljer från själva "sexakten" tycker du att det behövs? Du verkar uppenbarligen vilja ha en hel sexnovell.

Cirka 75% stämmer om du jämför år 2017 och år 2019, hur ser det ut över tid?
Citera
2026-08-11, 09:54
Medlem
Citat:
De verkar inte ha läst så många fall och nej jag har inte sparat målnummer och allt så jag tänker inte länka till fall. Tjejer anmäler visst passivitet som grund för våldtäkt, något av det vanligaste skulle jag vilja påstå.

Hur lång tid tänker du att det kan ta innan tjejen borde börja förstå att killen kanske inte deltager frivilligt?

Hur definierar du "passivitet"?

Han deltar frivilligt, han bara tröttnade, men säger inget. Tja kanske märker hon det efter ett par minuter.
Citera
2026-08-11, 09:57
Medlem
Citat:
Grejen är ju att de inte har sagt nej Det är ju det vi säger hela tiden, hur mycket enklare hade det varit om de hade sagt nej. Så sluta igen med dina dumma inlägg.

Jag tror faktiskt inte du vet vad du skriver. I sådana fall skulle du väl inte skriva något så dumt som ovan.

Kan du visa ett enda inlägg jag skrivit där jag sagt att någon måste ge en anledning till varför de inte vill? Eftersom du skriver att jag sagt det så vill jag att du visar det.

Du har ju upprepat om och om igen att om ett nej till sex beror på en tidigare upplevelse så kan ju GM inte veta om det och behöver inte bry sig om det.

Du får nog ta om några klasser i Svenska.
Citera
2026-08-11, 10:01
Medlem
Citat:
En väldigt befogad fråga. Hur leder man en fullvuxen person som inte vill gå utan att behöva ta i?

Hon var 17, och inte någonstanns har hon verbalt eller fysiskt visat samtycke.

Han (enligt bådas utsaga) ställde sig bakom henne och tog tag om henne. Väl inne i ett undanskymt utrymme ignorerade han hennes nej till sex, började tafsa på henne och föste in henne på toaletten. Där låste han in henne och våldtog henne.
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hon var 17, och inte någonstanns har hon verbalt eller fysiskt visat samtycke.

Han (enligt bådas utsaga) ställde sig bakom henne och tog tag om henne. Väl inne i ett undanskymt utrymme ignorerade han hennes nej till sex, började tafsa på henne och föste in henne på toaletten. Där låste han in henne och våldtog henne.

Du säger att enligt bådas utsagor så skulle de gå till korridoren för att prata. Stämmer det?

Var hon frivilligt med på att gå till korridoren för att prata?

Hon har aldrig sagt nej till någon fråga om sex. Visa mig var i FUP det står.
Citera
2026-08-11, 12:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har ju upprepat om och om igen att om ett nej till sex beror på en tidigare upplevelse så kan ju GM inte veta om det och behöver inte bry sig om det.

Du får nog ta om några klasser i Svenska.

Nej det är du som tydligt visar att du inte förstår eller kan sätta dig in i en situation.

Fawning freezemode situationer som vi diskuterat. Menar du att tjejerna har sagt nej i dessa situationer?
Om du läser FUP står de att de sagt nej eller fysiskt avvisat en handling eller säger de att deras ofrivillighet ska ha visat sig genom deras passivitet?

Om vi då har en situation nu där en kille och en tjej t.ex. går in på en toalett för att ha sex, inget våld har förekommit, inget hot, ingen utsatt situation, killen och tjejen har haft mysigt o trevligt och hånglats o smekts utanför toaletten. Killen upplever att tjejen är med på detta.
Om tjejen sedan säger att det var ofrivilligt men hon förmådde inte säga ifrån eller göra något fysiskt motstånd för hon "drabbades av fawning" och det visar sig att detta fawningtillstånd utläösts av att hon varit drabbad tidigare av en traumatisk händlese på en toalett. Ska då den här killen drabbas av det? Det vill säga dömas till 3 års fängelse och livslångt stigma.
Citera
2026-08-11, 12:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Hur definierar du "passivitet"?

Han deltar frivilligt, han bara tröttnade, men säger inget. Tja kanske märker hon det efter ett par minuter.

Så då bör man i alla fall ge killen/tjejer ett par minuter på sig innan man kan döma dem till fängelse på grund av att den andra legat passiv? Tack för svar.

Ja som med många andra saker i den här lagen är det inte lätt att definiera det. Lika svårt att definiera vad samtycke är och hur samtycke kan inhämtas och ges. Väldigt svår definierat eftersom vi alla är så olika. Lika svårdefinierat som det här med att frivillighet ska ha utryckts. Har du någon bra generell definition som kan användas?

Av egen erfarenhet har jag varit med ett flertal kvinnor som gillade att jag som man tog initiativen och var lite "dominant". Att de följde med och inte tog några egna initiativ. Det är ett uttryck för passivitet enligt mig.
Har egen erfarenhet av att kvinnan för att kunna nå orgasm vid oralsex behövde ligga helt stilla och koncentrera sig, fokusera och därmed var väldigt passiv och stilla under den stund det tog innan orgasmen började ta fart så att säga. Det kunde ta en ganska lång tid. Passivitet enligt mig.

Tycker du att det är extrema åsikter? Konstiga definitioner? Konstiga situationer?
Citera
2026-08-11, 12:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har gång på gång påstått att det räcker att ett BO berättat för någon vad som hänt för att det skall leda till fällande dom. Så nej det är inte jag som har svårt att hålla mig mig till sanningen.

Du påstår ofta att hörsägen har högre bevisvärde i sexualmål. Vad bygger du det på?

Hur mycket detaljer från själva "sexakten" tycker du att det behövs? Du verkar uppenbarligen vilja ha en hel sexnovell.

Cirka 75% stämmer om du jämför år 2017 och år 2019, hur ser det ut över tid?

Ja och det är ju det som är hörsägen, att en person berättat något för en annan person. Andrahandsinformation. Inte tredjehandsinformation som du skrev. Det är jag som håller mig till sanningen. Inte du.

Jag bygger det på vad erfarna advokater säger och att det i dessa "nya" fall just är vad som finns i bevis väg. 2 berättelser, andrahandsuppgifter från en eller två väninnor vars vittnesmål alltså består i en återberättelse av vad målsägaren sagt. De har inte varit på plats. Finns inget mer.

Det ligger kvar på ungefär samma nivåer som 2019. Alltså en ökning med 75% i och med nya lagen.

Vad har du för förklaring till det? Vad har du för förklaring till denna stora ökning som expertisen innan lagen trädde i kraft var ganska eniga om skulle utebli?
Citera
2026-08-11, 12:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja det låter ju förbannat destruktivt och dysfunktionellt. Inte som ett ömsesidigt respektfullt samlag.

Men är det så att de nästan tävlar i att göra saker mot den andra som den inte samtyckt till får det nog räknas som samtycke ändå i slutändan och inget som åklagaren kommer att föra vidare.

Jag tror snarare att det är lagen som är lite dysfunktionell.

Det sexuella "spelet" går ju oftast till som så att man gör saker som man vill och som man samtidigt tänker sig att den andra parten också vill utan att fråga en massa hela tiden. I den absolut stora majoriteten av gångerna så går det ju bra och det slutar inte i någon anmälan.

Men vi riskerar alla att bli anmälda/dömda om motparten bestämmer sig för att anmäla. Till skillnad från dig förstår jag att det finns en risk att det initiativ man tar inte samtycks av motparten. Den risken finns. Jag förväntar mig dock att motparten då säger till eller tydligt visar att den inte vill så slutar jag naturligtvis. Att bli anmäld/dömd för våldtäkt då motparten inte visat sitt osamtycke tydligt tycker jag är felaktigt.
Citera
2026-08-11, 12:40
Medlem
Citat:
Så då bör man i alla fall ge killen/tjejer ett par minuter på sig innan man kan döma dem till fängelse på grund av att den andra legat passiv? Tack för svar.

Ja som med många andra saker i den här lagen är det inte lätt att definiera det. Lika svårt att definiera vad samtycke är och hur samtycke kan inhämtas och ges. Väldigt svår definierat eftersom vi alla är så olika. Lika svårdefinierat som det här med att frivillighet ska ha utryckts. Har du någon bra generell definition som kan användas?

Av egen erfarenhet har jag varit med ett flertal kvinnor som gillade att jag som man tog initiativen och var lite "dominant". Att de följde med och inte tog några egna initiativ. Det är ett uttryck för passivitet enligt mig.
Har egen erfarenhet av att kvinnan för att kunna nå orgasm vid oralsex behövde ligga helt stilla och koncentrera sig, fokusera och därmed var väldigt passiv och stilla under den stund det tog innan orgasmen började ta fart så att säga. Det kunde ta en ganska lång tid. Passivitet enligt mig.

Tycker du att det är extrema åsikter? Konstiga definitioner? Konstiga situationer?

Japp, ingen som håller på att slicka/suga sin högst frivilliga medspelare till orgasm ska dömas till fängelse......

Tycker du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in