2026-08-11, 10:56
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Skulle säga att det är ungefär lika svårt som att få till en burgare.

Vattenbad ska inte behövas om man förstår hur en protein reagerar på värme.
Nej vattenbad behövs inte. Men det är så man lär sig på kock utbildningen och det är så många kokböcker skriver att man skall göra. Jag använder det inte själv heller.
Men att kalla det lika lätt som att få till en burgare är lite väl att överdriva. Nä det är inte direkt svårt och ifall den spricker är det lätt att rädda, men det är ändå en hel del olika moment som KÄNNS svåra, för väldigt många människor.
Citera
2026-08-11, 10:57
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ofta hör det ihop med andra beteenden och intressen. Dejten som beställer välstekt oxfilé kommer förmodligen att föredra grisfest på Mallis framför vinslottsresa i Frankrike, tycka att det är tråkigt att gå på museum, konstutställning eller i kyrkan, föredra America's dumbest home videos på TV framför en opera på den andra kanalen, föredra Tik-Tok framför att läsa en roman, inte förstå vitsen med att lägga pengar på barnens utbildning och utveckling, o.s.v. o.s.v.. Det kommer att bli ständiga konflikter under alla år framöver. Den föredragna stekgraden är lite av ett sållningsinstrument.

Någon annan, billigare styckdel än oxfilé eller entrecôte går ju lika bra i så fall, för när de båda är sönderstekta så märks det knappast någon skillnad mer. Eller varför inte hamburgare, köttbullar, köttfärsbiff, falukorv..?
Det enda jag fick från hela ditt inlägg var "översittare, besserwisser, narcissist, och framförallt extremt mycket projicering"
Citera
2026-08-11, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
förväntar mig inte av någon som dig veta hur man tillreder en bra middag. jag är vegan, inte mina föräldrar eller vänner.

senast igår grillade jag en harsadel, något du med stor säkerhet aldrig ens smakat. (mina föräldrar åt/pappa som fixat) jag festade på deras trädgård, antar att du inte är intresserad av det.

vad en grävling äter kuppar du in på förstaplats, kanske inte mask?

Veganer saknar som sagt smaklökar. sluta låtsas som om du hade några.
Citera
2026-08-11, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nej gott med genomstekt också. Bara det är saftigt så

Tack för din ärlighet. Vi känner alla till din sort.
Citera
2026-08-11, 11:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
En riktig mästare har termometer.

Finns ingen anleding om du inte tillagar en massiv stek eller liknande.
Citera
2026-08-11, 11:32
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nej vattenbad behövs inte. Men det är så man lär sig på kock utbildningen och det är så många kokböcker skriver att man skall göra. Jag använder det inte själv heller.
Men att kalla det lika lätt som att få till en burgare är lite väl att överdriva. Nä det är inte direkt svårt och ifall den spricker är det lätt att rädda, men det är ändå en hel del olika moment som KÄNNS svåra, för väldigt många människor.
Lätt, svårt... I alla fall så är burkbea inte en bearnaise och varken har konsistensen eller smaken av en sådan. Sedan kan folk vara som religiösa får och ljuga för sig själva att "den är visst på riktigt" medan de hivar skiten över sin brända flintastek.

Brända saker på grillen är för övrigt en annan återkommande fuck up jag sett.

Bränt kaffe som serveras alldeles för varmt även på lite finare caféer.
Citera
2026-08-11, 12:01
Medlem
Skulle aldrig välja oxfilé på restaurang, så enkelt att fixa själv. Mycket mer värt med något mer avancerat som inte skulle vara lika lätt att få till själv eller som man inte vill lägga ner en massa tid på. Upptäcka något nytt.
Citera
2026-08-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolianna
Såg ett äldre par som åt sushi med kniv o gaffel. Varje bit föll isär och sen var det en gröt av ris och fiskdelar i soyan....så sådär ut....kan knappast smakat gott ....hade varit bättre om de ätit med händerna.
Tror folk inte vet att sushi är avsedd att ätas med händerna lika gärna som pinnar.
Citera
2026-08-11, 12:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag anser att det bara gör allt krångligare - det är bättre att lära nybörjare att ha låg värme på plattan när de gör en bearnaisesås.

OnT - Hallonlakrits. Jävla hipstertrams.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Håller med, men en del som skriver kokböcker tror att alla som läser är korkade.

Det är svårt/omöjligt att få så låg värme på en gasspis. Då är vattenbad, bain-marie, en vanlig teknik.
Citera
2026-08-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det har hänt mig flera gånger att jag blivit bjuden på otillräckligt tillagad kyckling hemma hos folk. Jag håller god min och äter och hoppas att jag inte blir sjuk. De stunderna har jag god lust att steka på kycklingen.
Kyckling kan vara röd/rosa och ändå helt ok. Bara hemoglobin.
Citera
2026-08-11, 13:50
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Lätt, svårt... I alla fall så är burkbea inte en bearnaise och varken har konsistensen eller smaken av en sådan. Sedan kan folk vara som religiösa får och ljuga för sig själva att "den är visst på riktigt" medan de hivar skiten över sin brända flintastek.

Brända saker på grillen är för övrigt en annan återkommande fuck up jag sett.

Bränt kaffe som serveras alldeles för varmt även på lite finare caféer.
Nä, burk bea smakar riktigt dåligt håller med dig helt
Citera
2026-08-11, 13:52
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Kyckling kan vara röd/rosa och ändå helt ok. Bara hemoglobin.
Nej det är fel. Kyckling behöver komma upp till 72c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in