2026-08-11, 09:58
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag förstår hur du menar med rorgängare vs. utkik. Min poäng var det självklara: om du slår på autopilot, eller självstyrning i en bil, så finns alltid möjligheten att du gör något annat med din frihet. Det är därför självkörande i bilar kräver att du har handen på ratten och blicken framåt. Så kaptenen frigör sig själv från rodret men vi vet inte om han faktiskt agerade utkik i stället. Det faktum att han lät sitt lastfartyg köra över en snipa tyder på att han använde sin frihet till något annat.

Det är inte så det funkar. Det är inte att likna vid att köra bil. Befälet som har vakten (kapten i detta fall) kan inte vara rorgängare samtidigt som han har vakt. Det är mycket annat som ska göras då man har vakt som inte är förenligt med att stå vid rors. Om han var ensam på bryggan betyder det att autopiloten måste vart aktiv.
Citera
2026-08-11, 10:15
Medlem
9zs avatar
DN skriver att svensk lots gjort anmälan om försummelse ombord på Misje Verde.

https://www.dn.se/sverige/ett-ar-fore-tjornolyckan-svensk-lots-flaggade-for-forsummelse-pa-olycksfartyg/

Detta vet vi: ett stort antal anmälningar har gjorts om säkerhetsbrister på Misje Verde. Två döda och två skadade för livet pga Misje Verdes framfart i Svenska vatten.
Citera
2026-08-11, 10:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja, det är en förklaring.

En annan kan vara att de har tittat framåt men av någon anledning ändå inte sett snipan. Det är ju inte precis som att se en annan bil 50 m framför sig på vägen.

Dessa metalldelar är inte nog, som redan förklarats i tråden. Köp en radarreflektor om du har en fritidsbåt.
Redan badstegen kommer att ge en radarmålyta på ~1 m^2 eller mer*. Du kan inte köpa en radar som är så dålig att snipan inte syns på 1 nm. Kom ihåg att 1 m^2 målyta på 1 nm motsvara 10 000 m^2 på 10 nm och fundera på hur stort ett sådant mål är. 🙂

*) en vuxen man ger också en radarmålyta på ca 1 m^2!
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-11 kl. 10:51.
Citera
2026-08-11, 10:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Det är inte så det funkar. Det är inte att likna vid att köra bil. Befälet som har vakten (kapten i detta fall) kan inte vara rorgängare samtidigt som han har vakt. Det är mycket annat som ska göras då man har vakt som inte är förenligt med att stå vid rors. Om han var ensam på bryggan betyder det att autopiloten måste vart aktiv.
Jo, jag fattar att kaptenen inte kan ha stått vid rodret hela tiden. Men detta är poängen: det ser ju fruktansvärt illa ut att gå på autopilot i en trafikerad farled och samtidigt ha så dålig uppsikt att man kör över en snipa som man har väjningsplikt mot. Den som lyckas med det har förhoppningsvis jobbat färdigt som fartygsbefäl och fälls högst troligt i domstol.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-11 kl. 11:21.
Citera
2026-08-11, 11:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Inget tyder på att Misje Verde hade nån annan kurs än vad som är normalt. Varför börja så tvivel om det?
Kursen var säkert normal. För alla fartyg som har normal sikt.

Men normal kurs på Misje Verde i detta fall kan ha varit ett avgörande fel. Frågan är om kaptenen själv valde normal kurs eller gjorde det på lotsens råd.
Citera
2026-08-11, 11:18
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Men normal kurs på Misje Verde i detta fall kan ha varit ett avgörande fel. Frågan är om kaptenen själv valde normal kurs eller gjorde det på lotsens råd.

Lotsen bestämmer samtliga kurser, nåt annat hade vart väldigt ovanligt i annat fall än väldigt reguljär trafik såsom färjor.
Citera
2026-08-11, 11:23
Medlem
9zs avatar
Citat:
Alla kan göra misstag, även kompetenta, speciellt när man är stressad och påverkad av fatigue.

Helt rätt, och när det sker så blir det konsekvenser. Det borde du väl lärt dig som barn, men jag kan inte rå för att dina föräldrar och omgivning inte bankat in det i din träskalle.

I Misje Verdes fall så hoppas jag konsekvenserna blir flera år och extremt kostsamma. Lägg till mycket höjda krav på yrkestrafik.

Citat:
Har befälen på Misje Verde varit drogpåverkad? I så fall har jag missat det. Har inte följt tråden speciellt noggrant senaste veckan om jag ska vara ärlig.

Jag har inte läst något som dementerar att detta. Allt jag skriver är mina antaganden utifrån det som skrivits i media och publicerade info från åklagare et.c.
Citera
2026-08-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Problemet här är inte om kursen var normal eller ej, det var den, men att kursen i det här fallet gick rakt över snipan.
Citera
2026-08-11, 11:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z

https://www.dn.se/sverige/ett-ar-fore-tjornolyckan-svensk-lots-flaggade-for-forsummelse-pa-olycksfartyg/

Detta vet vi: ett stort antal anmälningar har gjorts om säkerhetsbrister på Misje Verde. Två döda och två skadade för livet pga Misje Verdes framfart i Svenska vatten.
Denna försummelse 2025 har dock ingen direkt koppling till vår olycka:
Citat:
Lotsen noterar att fartyget inte lagt in sin ruttplanering i det digitala navigationssystemet ECDIS. Det visar dokument som DN tagit del av.

Alla fartyg som är över 70 meter långa ska ha en reseplan. Det är ett internationellt krav. Färdrutten ska planeras och läggas in i systemet innan fartyget startar sin färd.

Här synes problemet snarare vara att man hade både en resplan och autopilot som styrde fartyget utan hänsyn till om något kunde dyka upp på vägen.
Citera
2026-08-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Redan badstegen kommer att ge en radarmålyta på ~1 m^2 eller mer*. Du kan inte köpa en radar som är så dålig att snipan inte syns på 1 nm. Kom ihåg att 1 m^2 målyta på 1 nm motsvara 10 000 m^2 på 10 nm och fundera på hur stort ett sådant mål är. 🙂

*) en vuxen man ger också en radarmålyta på ca 1 m^2!
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Stegen är så låg att den förmodligen täcks intermittent av vågor och är därför ett sådant mål som uppfattas som brus och filtreras bort.

Detta har redan förklarats ett flertal ggr i tråden men det verkar som att en del har problem att absorbera sådan information som inte går i linje med deras grundläggande uppfattning.

Du kan inte säkert säga att badstegen ger eko vid tillräckligt många svep för att säkert slå igenom filtret. Det är ett reslutat av radarns grundläggande egenskaper. Vill du att jag ska förklara hur och varför?

Kan du förklara hur denna radarmålsyta ,1 vuxen man, presenteras i PPI på en marin radar?

Kan man tillförlitligt säga att du i alla väder ser ett fartyg med 10 000 m2 yta ser ett fartyg på 10M avstånd med en xband som inte har optimala inställnihängar och en magnetron som närmar sig slutet av sin livslängd?

Vad är kravet enligt imo och klass på när magnetronen på en x-bandsradar bör bytas? Tror du att magnetronen någonsin har bytts på Misje Verde sedan fartyget byggdes med tanke på hur mycket rederiet verkar snåla med annat?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-11 kl. 11:45.
Citera
2026-08-11, 11:50
Medlem
Citat:
Helt rätt, och när det sker så blir det konsekvenser. Det borde du väl lärt dig som barn, men jag kan inte rå för att dina föräldrar och omgivning inte bankat in det i din träskalle.

I Misje Verdes fall så hoppas jag konsekvenserna blir flera år och extremt kostsamma. Lägg till mycket höjda krav på yrkestrafik.

Jag har inte läst något som dementerar att detta. Allt jag skriver är mina antaganden utifrån det som skrivits i media och publicerade info från åklagare et.c.

Ockhams rakkniv gör gällande att det inte finns anledning att anta att någon skulle varit drogpåverkad, speciellt inte både kapten och lots samtidigt. Det är i så fall extremt mycket troligare att kapten varit drabbad av fatigue och gjort misstag tillsammans med lotsen. Ett stor frågetecken är även kaptenens nivå på engelska då det finns fler än en rysk nautiker på fartyg i den storleksklassen som knappt kan göra sig förstådd på engelska. Det kan alla nautiker som framfört handelsfartyg på östersjön svära på sin mors grav över.
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
Citat:

Återigen...

Vilket ansvar har svenska lastägare och hamnar för att återkommande anlita detta dödsfartyg?

Förmodligen kommer fartyget byta namn och fortsätta sina resor på precis sätt med enda skillnaden att det är en ny utbytbar kapten på bryggan trots att alla grundläggande systematiska problem kvarstår.

Klassen borde få sig en dänga även den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in