Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Exakt. Därför är det felaktig att säga att Misje Verdes kapten bär 100% av ansvaret.
Vid en sjöolycka är det alltid en uppdelning, precis som jag hävdat hela tråden igenom.
Denna uppdelning kan vara alltifrån 1%-99% till 50% men aldrig 0%-100%.
Men, ja. Det är högst troligt att Misje Verde bär huvudansvaret.
Men jag litar inte på åklagarens kompetens i att bedöma detta utan väntar tålmodigt tills vi har utredningen klar innan jag bestämmer mig för vad som är vad i detta fallet.
Det finns flera bottnar i detta:
Enligt Sjölagen skall vardera fartyget bära sina egna skador om skulden delas jämnt, annars procentuellt i proportion till ansvaret. Detta har att göra med ekonomiska värden i fartyg och last och när "jämbördiga" fartyg kolliderar. Så sjörättsligt kan det ofta vara så att ansvaret delas på olika sätt, beroende på vad som hänt. Det är också vanligt att det är den egna assuransen som får täcka de egna skadorna om skuldfrågan inte kan redas ut.
Sedan finns brottet "vårdslöshet i sjötrafik" (ringa, normal och grov) i Sjölagen, och det är vad som brukar vara aktuellt i "normala fall" när fartyg krockar.
Sedan finns en specialregel, som talar om att om brottet är grövre eller annorlunda, så använder man den generella lagen för brottet, om det inte begränsas till "vårdslöshet i sjötrafik". Därav att misstanke meddelats om "vållande till annans död" i detta fall.
Så, givet att det blir åtal, så kommer det att handla om "vårdslöshet i sjötrafik" av normalgraden eller grovt brott och/eller "vållande till annans död" - troligen yrkar han på båda. Ringa vårdslöshet i sjötrafik är straffri, troligen det som snipans förare kommer att klara sig på.
Det kan bli intressant att se hur åklagaren väljer här, men det är brottslig gärning som skall visas - domstolen känner lagen, säger man och kan styra upp gärning, brott och dom efter vad åklagaren kan visa.