2026-08-11, 09:23
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Därför att de inte kunde planera något när Gärd var där. Vilka dagar hon skulle tänkas vara på plats kan nog bara en som kände paret veta.

Nu dök hon upp oväntat.

Inte ens Tor visste att hon skulle komma. Dom var särbo så hur ofta hon var där eller övernattade visste nog ingen utomstående. Dock måste det funnits med i ritningen.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-08-11 kl. 09:29.
Citera
2026-08-11, 09:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Spännande fantasi från brevskrivaren och/eller journalisten. Men eftersom blodspåren in i ladan är ifrån Gerd kan vi utesluta att Tor slogs ihjäl med en yxa utanför ladan. Det hade rimligen gett spår när man släpade in honom också. Om det är brevskrivaren som kom med dessa felaktiga uppgifter så tyder ju det på att den inte har några kunskaper om vad som faktiskt hände, utan försöker skapa ett scenario som passar med kända uppgifter som den röda bilen.

Sedan vore det ju ytterst märkligt om en GM var så missnöjd med sin kontantbetalning att han konfronterade Tor med dubbelmord som följd, men sedan inte letade efter dessa 10 000 som fans i Tors byxor.

Man kan väl slå ihjäl någon utan att blodvite uppstår?

Fanns Tors blod i ladan öht?

Om inte kan man rimligen inte utesluta att Tor slogs ihjäl utanför ladan enbart på grund av avsaknad av blodspår.
Citera
2026-08-11, 09:46
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Tror att Tor är mördad och omsorgsfullt gömd innan Gerd anländer till fastigheten. När hon anländer och går in i huset finns mördaren där. Hon flyr ut men hinns ikapp och mördas. Ägde telefonsamtalet mellan Tors dotter och Gerd verkligen rum ? Kan mördaren handlat på uppdrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja. Det är vad jag tänkt hela tiden när det gäller Gärds roll, vilken måste ha kringkastat den slags plan MGM och medhjälparen hade.

Tror JJ har handlat på 38rnas uppdrag.

Det kan ju inte stämma att Tor var mördad långt innan och Gärd kom till huset och upptäckte mördaren då hon varit där en stund och både hunnit putsa fönster och pratat i telefon - allt medan någon rotade runt i huset? Nä.
Citera
2026-08-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppgok
Länk till tidningsartikeln om statyn han ställt ut i skogen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/mystisk-staty-i-skogen-kommunen-fornekar-kannedom/lz26n5gl

Katrineholms-Kuriren följer upp med en ny artikel, bland annat med en bild från FUP som visar statyn i hans lägenhet. Alltså knappast något tvivel om att det var JJ som placerade statyn i skogen.

Citat:
Katrineholms-Kuriren har tagit del av förundersökningsprotokollet i utredningen. Där dyker plötsligt en gammal artikel från 2021 upp. Artikeln handlar om en mystisk staty.

"Det handlar om en grotesk statyfigur, en 'gargoyle', som plötsligt dykt upp på Åsen på Öster i Katrineholm. Exakt när de dök upp och vem eller vilka som ställt dit, är höljt i dunkel", står det att läsa i artikeln.
----
På mannens hårddisk har utredarna hittat bilder på statyn. Bilderna är tagna i en av mannens tidigare bostäder i Katrineholm.

I polisförhör frågar polisen om det är mannen som ställt ut den på åsen. Men han vill inte svara på frågan.
----
I ett förhör berättar en släkting att hon vid ett besök i mannen lägenhet reagerat på hans inredningsstil.

”Det var konstiga statyer och det var bilder med blod på väggarna”, berättar hon.
https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/misstankt-brattasmordare-bakom-grotesk-staty/lqp7o3kr

Hans inredningssmak med bilder med blod på vägarna och groteska statyer pekar väl mot en avvikande personlighet.
Citera
2026-08-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Tror att Tor är mördad och omsorgsfullt gömd innan Gerd anländer till fastigheten. När hon anländer och går in i huset finns mördaren där. Hon flyr ut men hinns ikapp och mördas. Ägde telefonsamtalet mellan Tors dotter och Gerd verkligen rum ? Kan mördaren handlat på uppdrag?
Kunde man på den tiden spåra samtal och konstatera att samtalet ägt rum?
Citera
2026-08-11, 10:04
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Katrineholms-Kuriren följer upp med en ny artikel, bland annat med en bild från FUP som visar statyn i hans lägenhet. Alltså knappast något tvivel om att det var JJ som placerade statyn i skogen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/misstankt-brattasmordare-bakom-grotesk-staty/lqp7o3kr

Hans inredningssmak med bilder med blod på vägarna och groteska statyer pekar väl mot en avvikande personlighet.

Vet dom, om han var och bowlade innan dubbelmordet?
Citera
2026-08-11, 10:12
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DedicatedPossum
Förslag på följskrivelse:

”Ämne: Begäran om förtydligande angående utlämnande av förundersökningsprotokoll

Hej,

Tack för ert svar.

Jag har förståelse för att förundersökningsprotokollet först måste genomgå en sekretessprövning innan det kan lämnas ut.

Jag vill dock be om ett förtydligande beträffande uppgiften att protokollet därefter kommer att skickas ut som papperskopior.

Jag kan inte se att ert svar anger varför utlämnandet måste ske i pappersform. Är det fråga om att protokollet inte finns tillgängligt i elektronisk form, eller har tingsrätten gjort bedömningen att det av någon annan anledning inte kan eller bör lämnas ut elektroniskt?

På Ångermanlands tingsrätts webbplats anges att många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan skickas med e-post, samt att kopior av allmänna handlingar kan levereras på olika sätt. Det anges också att handlingar kan skickas genom säker e-post.

Jag skulle därför vara tacksam om ni kunde precisera:

1. om FUP:en finns i elektronisk form hos tingsrätten,
2. om den elektroniska versionen är den version som används vid utlämnande efter sekretessprövningen,
3. om tingsrätten har gjort någon bedömning av möjligheten att lämna ut den elektroniskt, och
4. vilket skäl eller vilken rutin som medför att just denna handling endast erbjuds som papperskopia.

Jag är medveten om att det inte nödvändigtvis föreligger en rätt att kräva utlämnande i ett visst tekniskt format. Min fråga gäller därför främst vilken grund tingsrätten har för den valda utlämnandeformen.

Eftersom det rör sig om cirka 1 850 sidor och en kostnad på omkring 3 850 kronor är frågan av praktisk betydelse för mig. Om det finns möjlighet att få ta del av materialet elektroniskt efter genomförd sekretessprövning önskar jag naturligtvis detta.

Vänligen,

[namn]”
Jag har vunnit en prövning hos en tingsrätt som ville bråka om att skicka i pappersform istället för digitalt, förmodligen för att slippa handlägga privatpersoners beställningar från deras arkiv. I fallet med domar från arkivet måste de ju alltid scannas in från domboken, och därför borde arbetsbördan vara större för arkivarien om denne måste se till att det hamnar bland utgående post istället för att bara maila skiten. Min poäng var att jag inte kommer upphöra med mina beställningar bara för det skickas via vanlig post, men ifrågasatte varför de aktivt väljer att skapa mer arbete för sin personal i syfte att försöka kringgå offentlighetsprincipen på olika sätt.

Det hade givetvis fungerat i 95 % av fallen som avskräckande när det gäller privatpersoner som beställer handlingar, men så är jag dock inte som alla andra ...

Dessutom skryter Domstolsverket om hur de värnar om miljön på olika sätt. Andra myndigheter gör detsamma, och lustigt nog bifogar snuten som standard följande signatur i sina mail:
Citat:
Tänk på miljön! Skriv inte ut det här meddelandet om det inte är nödvändigt.
Tryck således på ökad arbetsbörda för deras personal samt miljöaspekten. Hur försvarar de valet att skriva ut tusentals sidor för att sedan posta det med snigelpost över hela landet? Om inte annat kan det bli skoj att se hur pass kreativa just Ångermanlands tingsrätt är när det kommer till att ge fan i att svara på raka frågor.

Detta var åtminstone innan domen kom i GDPR-målet från EU-domstolen i mångt och mycket helt upp till flexibiliteten hos lagmannen hos tingsrätten. Hur det är idag vågar jag däremot inte säga något om, men det kan givetvis vara värt att pröva.

Citat:
Områdena som Domstolsverket fokuserar på är:
* Resor och transporter
* Energieffektivisering
* Avfall och resurshantering
Visst, vi säger så. Jävla horungar.
Citera
2026-08-11, 10:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det säkerställt att Tor var ute och högg ved eller är det ett antagande, finns väl inga vittnen som såg händelseförloppet?
Det finns en del uppgifter och fakta:

En stund innan morden ringde Tors ena syster, som säger att Gerd uppgav att Tor högg ved.

Tors skador stämmer bra in på skador som kan orsakas av en yxa.

En av Tors yxor saknades och har hittills inte återfunnits.

Jag har själv, tidigare i tråden, uttryckt tvivel om att han faktiskt högg ved. Jag tänkte att en skogsägare snarare borde använda motorsåg och vedklyv. Men det verkar i alla fall klarlagt att en yxa saknas. Och om man nu hugger ved så använder man normalt inte en liten handyxa. Tor var dessutom lång och stark för sin ålder.
Citera
2026-08-11, 10:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Om inte kan man rimligen inte utesluta att Tor slogs ihjäl utanför ladan enbart på grund av avsaknad av blodspår.
Tor har blivit misshandlad till döds och skadorna stämmer rätt bra med skador som orsakas av en yxa.

Är väl litet svårt att se hur det inte skulle kunna orsaka blodvite?
Citera
2026-08-11, 11:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jag har inte sett något om blodspår från Tor, men du slår ju inte ihjäl någon med (baksidan av) en yxa utan att det kommer blod. LGWP verkade säker på att Tor mördas i ladan:
https://www.youtube.com/watch?v=IL6eWm7xgDo (07:40 ca)
Citera
2026-08-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Spännande fantasi från brevskrivaren och/eller journalisten. Men eftersom blodspåren in i ladan är ifrån Gerd kan vi utesluta att Tor slogs ihjäl med en yxa utanför ladan. Det hade rimligen gett spår när man släpade in honom också. Om det är brevskrivaren som kom med dessa felaktiga uppgifter så tyder ju det på att den inte har några kunskaper om vad som faktiskt hände, utan försöker skapa ett scenario som passar med kända uppgifter som den röda bilen.

Sedan vore det ju ytterst märkligt om en GM var så missnöjd med sin kontantbetalning att han konfronterade Tor med dubbelmord som följd, men sedan inte letade efter dessa 10 000 som fans i Tors byxor.

Jo, men det står inget om att även Tor släpades in i ladan. Att "trion" gick in i ladan (Tor först, de andra två efter honom) kanske brevskrivaren bara utelämnade. Förövarna letade efter ett dokument som kunde ge ledtrådar till morden och brydde sig därför inte om pengarna i Tors byxor (min teori).
Citera
2026-08-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Det här blir ju bara värre och värre.
Påminner om Ulf Olsson, Helén Nilssons och Jannica Ekblads mördare. Hade inte även han groteska bilder på väggarna?

https://mysterygames.se/ulf-olssons-mordteckningar-i-tv/
Senast redigerad av honn 2026-08-11 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in